Denna artikel sponsras av författare/förlag

Mats Ingelborn skriver om nätdejting i sin skönlitterära debut Tiamo – Match vid första klicket

Mats Ingelborn Foto: Tobias Björkgren

Efter att personligen ha synat dejtingvärldens fram- och baksidor har Mats Ingelborn, IT-entreprenör, författare och känd från SVT:s Gift vid första ögonkastet, skrivit en romanceroman om en av vår tids stora mötesplatser: dejtingsajter på nätet. 

Mats Ingelborn har varit entreprenör sedan han var 16 år och arbetat brett inom flera områden, både i IT-branschen och som författare. Han har skrivit flera fackböcker om e-handel och småföretagande och är nu aktuell i den skönlitterära världen med boken Tiamo – Match vid första klicket – en romanceroman som berör både dejting, internet och relationer. Ämnesområdena är tämligen välbekanta för Mats som låtit sig inspireras av internets popularitet som mötesplats:

– Bokens huvudstory bygger mycket på vad som ligger i tiden idag; vi dejtar och träffar folk på nätet, säger Mats. För egen del är det en värld som jag känner till bra. Jag har varit i IT-branschen sen jag var tonåring och det gör att jag känner mig bekväm där även om boken krävde mycket research över platser och kommande teknologier medan jag skrev.

Det finns en aktivt vald passivitet kring människors sätt att träffa sin livspartner på i dag menar Mats som själv deltagit i en säsong av SVT’s omdiskuterade program Gift vid första ögonkastet.

I Tiamo – Match vid första klicket är ansvaret att finna rätt partner förlagt till en artificiell intelligens som på en dejtingsajt parar ihop människor med varandra. Bokens huvudpersoner går in i dejtingspelet med sina respektive förutsättningar och sedan kretsar historien kring de utmaningar dejtingvärlden bjuder på.

– Huvudrelationerna i boken är skapade utan att deltagarna på sajten valt själva, säger Mats och menar att även om berättelsen är fiktiv så finns tydliga paralleller till den verkliga världen:
– Idag lägger vi ut mycket på andra och det finns många tjänster för att vi ska leva upp till idén om att vi ska vara två. Samtidigt orkar många inte ta tag i att gå ut och hitta någon, utan lutar sig tillbaka och lämnar över till en tredje part att finna den rätta åt dem. Jag tror egentligen det bottnar i att det är komplicerat att hitta sin livspartner: det kan både vara svårt och riskerar att göra ont.

Hans egen medverkan i Gift vid första ögonkastet har inspirerat storyn till den skönlitterära debuten. Så här i efterhand är han personligen dock mer skeptisk än tidigare till att låta någon annan tala om för honom vem han ska leva med:

– Man vill gärna tro på experterna så mycket att man lurar sig själv, säger Mats. Efter programmet har jag blivit mindre desillusionerad och tror inte längre på att lägga ansvaret för att hitta min kärlek i andras händer.

Idén till boken hade han burit på ett tag innan han väl tog tag i den. Ursprungligen fanns en grov skiss över konflikter och karaktärer men i det färdiga resultatet hade den förändrats mycket.

– Går jag tillbaka till den första planen så är det långt i från det som boken blev i slutänden, säger Mats. Det var lite skrämmande att skriva skönlitterärt, jag var livrädd för synopsis och planer, men vänner till mig som skrivit desto mer rådde mig att göra ett. Det blev bra att ha en strategi och sedan låta det växa fram längs vägen.

Även om Mats hade möjligheten att skriva under ett förlagskontrakt och ge ut Tiamo – match vid första klicket den vägen sa entreprenören i honom nej till att göra det. Avtal som av gammal tradition och vana innehöll förlegade villkor tyckte han begränsade både honom och boken. Mats menar att den svenska bokbranschen behöver öppna ögonen för de förutsättningar som finns för bokutgivning idag istället för att resonera på ett sätt som var relevant för decennier sedan:

– Jag är väl en av de få som tackar nej men vi kom helt enkelt inte överens, säger Mats. Istället har jag startat ett eget förlag med målet att även ge ut andra författare. Han fortsätter:
– När man skalar ner det är inte bokutgivning särskilt svårt idag. Det har gått från att ha varit en avancerad apparat inte minst rent tekniskt, till att idag vara som att driva vilket företag som helst.

Redan nu arbetar Mats på en uppföljare – en bok som är tänkt att bli en fristående del till Tiamo – match vid första klicket:

– Jag vill fortsätta följa den artificiella intelligensen på nätdejtingappen Tiamo och skriva om vad det kan ställa till med, säger Mats. Några nya faktaböcker har jag inte på gång men de jag skrivit tidigare har i förlängningen hjälpt mig att skriva Tiamo – Match vid första klicket. Även om man skriver på olika vis påverkar sätten varandra i positiv bemärkelse och man blir bättre för varje sak man skriver.

Om författaren:

Mats Ingelborn föddes 1965 i Stockholm. Tidigt gav han sig in i IT-världen och har skrivit flera faktaböcker om hur man lyckas både som småföretagare och med e-handel. 2017 medverkade Mats i SVT’s omdiskuterade program Gift vid första ögonkastet. Idag lever han själv på Kungsholmen i Stockholm.

Tiamo – Match vid första klicket är Mats skönlitterära debut.

Tiamo : match vid första klicket

Tiamo : match vid första klicket
Författare
Förlag Yabot AB
GenreSvenska berättare
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor311
Vikt368 gr
Utgiven2018-03-08
SABHc
ISBN 9789177398066
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
"Åh, jag är så spänd", erkänner Kicki. "Jag bara längtar efter att få träffa honom. Träffa Robert. Han kanske blir min nästa man?" Det sista viskar hon bara fram, vågar nästan inte sätta ord på det som hon tänkt i flera dagar. Hennes perfekta match, hennes perfekta man. Robert är mycket ovan med dejting men kastas in i dejtingvärlden när hans kompis Jonas anmäler honom till den nya tjänsten Tiamo. Den har lyckats makalöst bra i USA genom att matcha par med hjälp av artificiell intelligens. Nu ska Tiamo lanseras i Sverige genom ett teveprogram och Robert blir matchad med Kicki. Tiamo – Match vid första klicket är en berättelse om den moderna jakten på kärlek via dejtingtjänster och teveprogram där relationer sätts på prov av hopp och förtvivlan – och sex.
Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll är artiklar som finansieras av förlag eller författare som vill förmedla information om sina böcker. Det kan även vara andra företag med tjänster eller produkter, främst relaterade till böcker. Är du intresserad av att köpa sponsrade artiklar så kontakta en av våra säljare på sales@boktugg.se. Läs mer om våra alternativ för annonsering

sales@boktugg.se