Jojo Moyes räddar satsning på lättlästa böcker för vuxna

Jojo Moyes med sin svenska förläggare Pia Printz.

Författaren Jojo Moyes räddar nedläggningshotade Quick Reads, en satsning som ska stimulera läsintresset hos vuxna, genom att satsa över 4 miljoner kronor under tre år.

De flesta läsprojekten inom The Reading Agency riktar sig mot barn och unga. Men Quick Reads har varit inriktat på att locka fler vuxna att börja läsa böcker. Sedan 2006 då programmet lanserades har över 100 Quick Reads-titlar getts ut med flera bästsäljande författare som Jojo Moyes, Jeffrey Archer och Malala. Mer än 4,8 miljoner exemplar av böckerna har distribuerats till bibliotek, fängelser, högskolor, sjukhus och organisationer som utbildar vuxna.

– Eftersom att jag själv skrivit en Quick Reads [Paris for One, 2015] och talat med läsare som haft nytta av programmet så visste jag hur viktigt det var. Det är en relativt låg kostnad och älskas av författare, förlag och läsare. Vid en tidpunkt då bibliotek är mer hotade än någonsin så verkade det vara en fullständigt regressiv utveckling att förlora Quick Reads, säger Jojo Moyes till The Bookseller.

Hon menar att det viktiga med böckerna i Quick Reads är att de fungerar som en dörröppnare som får folk att börja läsa och sedan gå vidare till andra böcker.

– Nyligen besökte jag ett kvinnofängelse och något återkommande var bristen på läs- och skrivkunnighet. Om du inte kan läsa ordentligt så är du lamslagen när det gäller att ta sig ur fattigdom. Läsning är en så viktig byggsten för framgång och för att bygga empati hos barn. Empati är ofta en bristvara, säger Jojo Moyes till The Bookseller.

The Reading Agency hade letat efter en ny sponsor efter att den tidigare valt att satsa sina pengar på andra projekt. De behövde runt 120 000 pund (motsvarande runt 1,4 miljoner kronor) per år och ett långsiktigt åtagande.

Nu har alltså Jojo Moyes valt att sponsra Quick Reads i tre år och enligt uppgift därmed gå in med 4,2 miljoner kronor. Snacka om att ge tillbaka till samhället och stötta läsningen. Jojo Moyes har sålt över 1,2 miljoner böcker enbart i Sverige.

– Quick Reads har aldrig varit så viktigt som nu när en av sex vuxna inte läser för nöjes skull. Det är en livsviktig del av The Reading Agencys arbete med att göra läsning tillgängligt för alla åldrar och bakgrunder. Vi är extremt tacksamma för Jojos stöd som kommer att möjliggöra detta värdefulla program i ytterligare tre år. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med henne för att utveckla det i framtiden, säger Matthew Littleford, som sitter i styrelsen för The Reading Agency, i ett pressmeddelande.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL