Waterstones samarbetar med podcasten Mostly Lit

Waterstones ingår samarbete med podden Mostly Lit. På bilden Waterstones Exeter High Street. Foto: iStock

Den brittiska bokhandelskedjan Waterstones har ingått ett ettårigt samarbete med en populär podcast för att bättre nå ut till yngre målgrupper.

Det är The Bookseller som rapporterar om att bok- och kulturpodden Mostly Lit har ingått ett samarbete med Waterstones för att under ett års tid skapa en poddserie kring live-event och digitalt innehåll för bokhandelskedjans räkning. Samarbetet drar igång den 9 mars 2018 då ett första avsnitt av podden kommer att livesändas från Waterstones Piccadilly.

Mostly Lit kommer också att presentera en lista över 12 böcker som de menar måste läsas: ”böcker som kräver att bli lästa, antingen denna månaden, eller nästa, eller vid något tillfälle i ditt läsande liv”. På listan finns en mix av böcker av författare från hela världen, både moderna titlar och klassiker, från stora och små förlag. Deras tankar och rekommendationer kring de utvalda böckerna kommer att presenteras både i podden och på Waterstones hemsida.

Teamet bakom podden säger i en kommentar att de är väldigt glada över samarbetet med Waterstones och att de betraktar det som ett bra tillfälle att få fler människor att läsa och prata om böcker så som de själva gör i sin podd.

Kommer vi att se liknande exempel i Sverige där en bokhandel eller kanske ett förlag samarbetar med en podd eller vlogg för att hitta de yngre läsarna?

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL