Digitala drev med hjälp av betyg drabbar författare och bokhandlare

Facebook och andra sociala medier är ett bra verktyg för att sprida omdömen om bokhandlare och böcker. Men när möjligheten missbrukas så förstörs samtidigt plattformen för alla. Foto: iStock

Möjligheten för alla att betygsätta på nätet är en fantastisk demokratisk kraft. Men den missbrukas också av hämndbegär och som del i digitala drev. Vilket drabbar både författare och bokhandlare.

Söndag kväll och jag skummar Facebookflödet trots att jag borde skriva en nyhetstext istället om Amazons problem med folk som sätter betyg för att hämnas eller sänka konkurrenter.

Plötsligt så får denna amerikanska artikel en väldigt tydlig koppling till den svenska bokbranschen och fenomenet med betygsättning som vapen.

Vi tar det amerikanska exemplet först. Det är sajten Goodereader som skriver om fenomenet.

Författare hämnas med låga betyg på Amazon

Vissa författare saboterar för varandra genom att hyra folk som skriver kritiska recensioner och sedan röstar på dessa recensioner som ”hjälpfulla” för att göra att de rankas som de mest trovärdiga. Resultat: läsare väljer bort böckerna. Tydligen kan man hyra frilansare i Kina och Bangladesh som för 10 dollar i timmen gladeligen hjälper till med sabotage. Så även om en bok har 4,8 av 5 i snittbetyg från 1100 omdömen så kan ett par 1-stjärniga betyg hamna högst och bli det första en Amazonbesökare ser.

Så varför gör författare så här mot varandra? Dels handlar det om bråk mellan författare eller avundsjuka. Men det kan också handla om att de inte gillar en författares politiska ståndpunkt. Problemen har ökat de senaste månaderna.

Det är så illa att en tidigare Amazonanställd startat ett konsultbolag som hjälper företag som säljer på Amazon att bekämpa manipulerade recensioner.

Amazon har redan agerat för att stoppa dem som köper positiva recensioner, något som pågått i många år, och till och med stämt några som förmedlat falska recensioner.

Låga betyg på Storytel ett problem

Tillbaka till Sverige då.

I mitt flöde ser jag först en författare som delar en skärmdump från Storytel där dennes bok har fått en rad ettor i betyg, från vad som verkar vara samma avsändare. En annan författare delar en liknande skärmdump från sin bok, också med obegripliga kommentarer. Boktugg har tidigare skrivit om hur nya böcker fått låga betyg på Storytel av folk som uppenbart inte hunnit läsa/lyssna. Det är inte heller ovanligt med lyssnare som sågar en bok på grund av inläsaren.

Storytel har dock berättat att när det gäller betyg så kan en användare bara sätta ett betyg på en bok, även om man skriver flera kommentarer som kan se ut att vara flera ettor är det bara en som räknas in i snittbetyget.

Men det skyddar förstås inte mot sabotagedrev. Jag har inte sett någon som säljer positiva eller negativa recensioner på svenska nätbokhandlare eller streamingtjänster. Den svenska marknaden är så pass liten att det skulle sticka ut för mycket, misstänker jag. Eller så är jag naiv?

Däremot har vi sett tidigare att sabotagedrev kan motiveras av helt andra belöningar än pengar. Hat och ilska. Eller i bättre sammanhang kärlek.

För detta med att kunna betygsätta en bok eller en återförsäljare är förstås i grunden väldigt bra. Den som råkat ut för otrevligt bemötande i en butik eller köpt en sällsynt usel bok vill kunna varna andra. Även om det ibland kan ske i affekt för att avreagera sig och kanske inte ens då blir ett rättvisande betyg.

Men det verkligt stora problemet uppstår när någon kastar sig in för att hjälpa en vän utan att ha en aning. När plötsligt tusen vänner rycker ut för att såga ett företag baserat på vad någon annan berättat. Då kan det plötsligt se ut som om majoriteten av kunderna eller läsarna är missnöjda. Istället för en promille.

Betygsbråk på Facebook kring Pocketshop

Det är vad som på söndagen drabbade Pocketshop. Bakgrunden verkar vara en författare vars böcker inte finns i deras sortiment. Ett öde som de allra flesta svenska författare drabbas av eftersom Pocketshop har ett smalt sortiment och stort fokus på det som säljer.

Problemet var att här dök censurkortet upp. Alla återförsäljare har rätt att tacka nej till böcker som de tycker inte passar in i sortimentet för att de antingen inte förväntas sälja eller för att man inte tycker att de passar in i hyllan. Men en återförsäljare skulle i princip också kunna välja att inte köpa in böcker av en författare som de upplever har uppträtt olämpligt på något sätt.

Jag kan tänka mig att det inte är särskilt många av de svenska bokhandlarna som hade plockat in en bok av Jean Claude Arnault idag även om han precis hade släppt en ny bok lagom till julhandeln. Det kan förstås finnas kunder som skulle protestera och ropa censur och tycka att det enbart är bokens kvalitet som ska avgöra, inte hur han uppfört sig i sociala sammanhang. Men det betyder inte att bokhandlarna behöver lyssna på just dessa kunder – om de gör bedömningen att majoriteten av de övriga kunderna inte skulle uppskatta boken. Eller ens sakna den.

Pocketshop har i alla fall fått mängder av negativa omdömen på sin Facebooksida. I skrivande stund är betyget nere i 2,7 stjärnor i snitt med en märklig spridning mellan 160 femstjärniga och 247 enstjärniga och inte så många däremellan. De enstjärniga protesterar mot att böcker av Katarina Janouch inte finns i sortimentet och anklagar kedjan för censur och att vara emot yttrandefrihet.

När sedan andra kunder fick nys om detta startade ett nytt rally med 5-stjärniga betyg och positiva kommentarer för att uppväga alla de låga betygen.

Det hela påminner om hur Grand Hotel i Stockholm drabbades av en proteststorm på Facebook i samband med att Sverigedemokraterna skulle hålla en gala där. Grand Hotel beslutade sedan att stänga ner betygsfunktionen.

Alla förlorar när betygen tappar värdet

Så vad blir resultatet? Vem vinner?

Svaret är förstås att ingen vinner. Det som händer är att betygen förlorar sitt värde fullständigt. Vem kan lita på att betygen på en bok eller en butik har satts av en ärlig kund? På Amazon misstänker man att betygen har satts i en kinesisk klickfarm på beställning och på Facebook är risken stor att betyget bara är en del av en kampanj eller debatt. Eller så känner sig företag tvingade att stänga av betygen på sin Facebooksida.

Internet gav oss det demokratiska verktyget att kollektivt betygsätta. Därmed blev vi inte längre utelämnade åt enskilda recensenters och experters åsikter. Ni vet det där som både förlag och författare suckar över ”äh, den där recensenten fattar ingenting om hen ens läst boken!” eller omvänt jublar ”fantastisk recension, hen har verkligen läst boken och förstått!”.

Men när vi nu missbrukar detta demokratiska verktyg som betygsättningen är så innebär det i praktiken att vi förstör det. Och därmed också tar ifrån oss själva möjligheten att bidra till att dela med oss av vår kunskap och våra goda råd.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL