Norstedts börjar sälja böcker direkt från hemsidan

Olle Lidbom, Norstedts. Foto: Annika af Klercker

Norstedts har börjat sälja böcker direkt på sin hemsida. Idag finns över 300 äldre titlar åter tillgängliga att köpa som mjukband och eböcker. Framöver ska även nya titlar bli tillgängliga genom samarbetet med Publit.

– Vi har över 200 000 besökare varje månad på vår webb och 90 % tittar på böcker som är äldre än ett år. Läsarna är intresserade av mer än nyheterna som inte får plats i bokhandeln. Det är en outnyttjad potential som vi vill ta hand om. Eftersom Publit redan hanterar vår stora, digitala backlist var det självklart att bygga en egen webbhandel tillsammans med dem, säger Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts.

Bokbranschen har länge byggt på nyheter eftersom den fysiska bokhandeln varit dominerande och deras utrymme för äldre titlar helt logiskt väldigt begränsat. Att hitta en bok som är äldre än sex månader går att göra om det är en titel som säljer bra men att hitta en bok som är sex år gammal är praktiskt taget omöjligt, med enstaka undantag. Även om nätbokhandeln har ökat möjligheterna för läsare att köpa titlar som har ett par år på nacken finns en annan begränsning för förlagens del.

Lagerutrymme. Varje pallplats hos den distributör man anlitar kostar pengar varje månad. När försäljningen sjunker under en viss nivå blir det inte längre lönsamt att lagerhålla böckerna och då skickas de till återvinning. Det i sin tur leder till att boken får statusen ”slut hos förlaget” i nätbokhandlarna.

Det är här POD-trycket kommer in i bilden. Vi har tidigare skrivit om Publits vision och affärsidé med att äldre titlar ska fortsätta vara tillgängliga. Det behövs ingen tryckt upplaga som ligger på ett lager och väntar på att någon ska beställa boken. Istället ligger en pdf-fil på deras server och väntar på att någon ska beställa – och då trycks boken.

Norstedts har nu i september 2017 lanserat sin försäljning av böcker direkt från den egna webben. Det handlar om äldre böcker som inte längre finns i lager men som nu återutges i mjukband. Det är Publit som trycker och distribuerar böckerna print on demand till Norstedts slutkunder. Norstedts påbörjade projektet under våren och smyglanserade under sommaren. I samband med bokmässan görs nu över 300 klassiker tillgängliga på Norstedts.se tillsammans med Publit.

– Den lösning vi hjälpt Norstedts att implementera ger förlaget möjlighet lära känna och integrera med sina kunder på ett helt nytt sätt. Det är riktigt kul att ett större förlag nu går i bräschen för direktförsäljning, säger Per Helin, grundare till Publit i ett pressmeddelande.

I utbudet finns klassiker som Den unge Werthers lidande av Goethe och Orlando av Virginia Woolfs men även moderna klassiker av Torgny Lindgren och PO Enquist. Vid lanseringen finns över 300 böcker på Norstedts.se och utbudet ska fortsätta växa under hösten, även med nya böcker. Priserna är jämförbara med övriga återförsäljares priser.

– Den långsiktiga strategin är att ha en direktrelation med våra kunder, läsarna. Det här är ytterligare ett steg på vägen att lära känna dem bättre och få en direktkontakt med dem, säger Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts.

När det gäller nya titlar som släpps nu har Norstedts förberett sig för att kunna erbjuda det Publit kallar sömlös POD.

– Våra nya avtal gör det möjligt att ta fram POD-versionen av all vår nya utgivning, de kan exempelvis användas när en bok tar slut i lager eller om den får oväntad uppmärksamhet efter utgivningen när författaren vinner ett pris eller i samband med dödsfall, säger Olle Lidbom.

Statistiken från Norstedts hemsida visar att läsarna långt ifrån enbart är intresserade av de senaste titlarna.
Statistiken från Norstedts hemsida visar att läsarna långt ifrån enbart är intresserade av de senaste titlarna.

När han studerar statistiken från förlagets hemsida som visar vilka titlar som besökarna tittar på så ser han att även äldre titlar får många besök. Faktum är att sex procent av besökarna tittade på titlar utgivna 2009, alltså för åtta år sedan. Och även ännu äldre titlar får en stor mängd besök. Böcker utgivna 2000-2003 stod för vardera 2-3 procent av de totala besöken.

– Hur många av dessa besökare som sedan faktiskt vill köpa boken de tittar på vet vi förstås inte ännu. Men nu gör vi det möjligt för dem på ett stort antal titlar och det känns väldigt kul, säger Olle Lidbom.

Alla titlar som tillgängliggörs som POD och eböcker kommer även att finnas att köpa via nätbokhandlarna.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

 

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL