Vängåvans bokhandel ordnar Bokens afton och festival i butiken

Lennart Bergström Foto: Kristoffer Lönnås

Vängåvans bokhandel har anor sedan 1840-tal och har varit Sundsvallsbornas bokhandel i århundraden. Ägaren Lennart Bergström ser att författarmöten i butik och digital kommunikation med kunderna blir allt viktigare.

Första juli 1983 tog Lennart Bergström över Vängåvans Bokhandel i Sundsvall. Under åren har han sett bokbranschens upp- och nedgångar och i deras kölvatten kunnat följa kundernas förändrade köpbeteenden. Trots att omsättningen idag inte ser ut som när bokmomsen försvann mår Vängåvan bra, om än på en annan nivå än för tio år sedan.

– Man måste vara med sin tid, säger Lennart. Sedan 2007 har vi tappat ungefär 20% av omsättningen och förra bokslutet låg någonstans mellan 14 och 15 miljoner. Men samtidigt mäter man hela tiden kostnaderna mot intäkterna och justerar utifrån det. Det har gått upp och ner. När bokmomsen slopades fick vi ett stort uppsving men under börskraschen 2007 fick hela branschen en tackling och vi med. Och när näthandeln kom igång på allvar påverkade det givetvis även oss.

Vängåvans Bokhandel i Sundsvall. Foto: Vängåvans personal
Vängåvans Bokhandel i Sundsvall.
Foto: Vängåvans personal

Vängåvan var tidigare en del av Bokiakedjan men är numera franchsietagare inom Akademibokhandeln. Att gå med i Akademibokhandelskedjan var ett medvetet val från Lennarts sida som såg att kedjan hade något som kompletterade Vängåvans sätt att driva verksamheten.

– De är ett starkt varumärke och har vissa koncept som vi tycker är bra, läsborgarmärket till exempel, säger Lennart. Framförallt resonerar vi som att storlek ger styrka och bättre villkor. Ett annat strategiskt beslut vi tog några år innan vi gick med i Akademibokhandeln var att tillföra ett nytt värde till bokhandeln. Som vanlig boklåda skulle det inte fungera på längre sikt. Så vi började jobba med att låta våra riktigt intresserade läsare möta sina favoritförfattare vid ett evenemang som vi kallar för Bokens Afton.

Konceptet Bokens Afton startades 2010 och utgörs av 30-40 författarmöten med ca 60 författare om året. Genom att bjuda in författare ur många olika genrer riktar sig eventet till flera olika kundgrupper och täcker upp en bred skara läsare.

– Det är inte gratis att komma utan vi tar rejält betalt, säger Lennart. Då får vi också de besökare som är verkligt intresserade. Vi ser en mycket positiv effekt, ständigt dyker nya ansikten upp i publiken och vi kan sprida läsandet.

Går publiken hem och beställer från nätet sedan eller handlar de sitt exemplar av den aktuella boken i butik?

– Det finns förstås både och, säger Lennart. Det ingår i det nya köpbeteendet att man handlar här och där. Ungefär 20 – 50 % av våra gäster köper en bok på plats och får den signerad. Men jag tror egentligen inte att priset har jättestor betydelse. De som vill ha en bok köper den oavsett var de är.

Liten besökare i Vängåvans Bokhandel. Foto: Vängåvans personal
Liten besökare i Vängåvans Bokhandel.
Foto: Vängåvans personal

Lennart ser ett stort värde i att värna om alla författare. När förlagen ringer och undrar om en känd författare kan sitta och signera tackar han givetvis ja. Men han ger också utrymme för de författare som ger ut själv. De senaste åren har de självpublicerande författare som hör av sig till butiken ökat, något som Lennart tar tillvara på. Fyra gånger om året anordnas en festival i butiken där mellan 15 och 20 egenutgivare kommer till vad Lennart beskriver som en bokmässa i miniformat.

– Dessa författare har ingen plats att marknadsföra sig på så vi skapar en åt dem, säger Lennart. Vi ställer upp bokbord och erbjuder en scen. Som extra krydda bjuder vi in några lite mer starkt lysande författarpersonligheter som drar dit folk. Det är otroligt viktigt att göra detta och det är mycket uppskattat.

De lokala författarnas böcker tas in i kommission av Vängåvan och på så vis stödjer bokhandeln försäljningen samtidigt som de själva kan tjäna på affären.

– Förutom festivalerna och Bokens Afton gör vi mycket externa event, berättar Lennart. Om till exempel biblioteket gör något med en författare tar vi med oss berörda böcker och kommer dit. Vi är även mycket ute och pratar böcker hos föreningar, företag och organisationer.

På internet har Lennart byggt upp en plattform i sociala medier att marknadsföra eventen genom och varje måndag skickar han ut ett nyhetsbrev i mailform till 3000 prenumeranter. I mailen finns länkar till bokhandelns fem olika bloggar som läsaren kan klicka på om de vill fördjupa sig i nyheterna. Lennart har låtit specialutbilda några bland personalen i både photoshop och indesign och på så vis blir allt materialet proffsigt producerat internt.

Det blir lätt att fokusera på negativa omständigheter och svårigheter men vad skulle du säga är styrkorna för bokhandeln idag?

– Det är att författarna upptäckt att böcker inte säljer sig själva, säger Lennart. Man måste hjälpa till oavsett om man är ett stort namn eller inte. Till vår bokhandel kan man komma och prata om sin bok. Vi intervjuar så ingen behöver stå rätt upp och ner och berätta ensam och för de som besöker oss ordnar vi boende på ett förstklassigt hotell i närheten av oss. Man kan säga att styrkan idag är att bokhandeln blivit en viktig kanal utåt vilket både författarna och förlagen märkt.

I förlängningen har även Kulturrådet fått upp ögonen för evenemangens betydelse och bidrar med ekonomiskt stöd till Vängåvans aktiviteter. Men utan ett engagerat driv kan Lennart konstatera att en bokhandel skulle leva farligt:

– Det beror mycket på en själv också, säger han. Sitter man med armarna i kors och väntar på att kunderna ska komma så är det ganska kört.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL