Storytel: Svenska ljudboksmarknaden 640 000 abonnenter

Storytels vd Jonas Tellander. Foto: Daniel Roos.

Storleken på den svenska ljudboksmarknaden kan bli uppåt 640 000 abonnenter, menar Storytel i sin halvårsrapport 2017 som visar på fortsatt stark tillväxt i alla länder.

– Tillväxten i antalet abonnenter var dubbelt så stor som ifjor. För hela bolaget är det ett bra andra kvartal, säger Jonas Tellander.

Streamingintäkterna från den svenska marknaden passerade 100 Mkr under det andra kvartalet och 255 800 abonnenter. Prognosen för tredje kvartalet är att den intäkterna då når 110 Mkr och hela 280 000 abonnenter i Sverige.

Precis som BookBeat häromdagen så väljer också Storytel att skruva upp sin bedömning av hur stor den totala svenska ljudboksmarknaden kan bli. För ett par år sedan trodde man att taket låg på 400 000 kunder. Den nivån kanske nås redan före årsskiftet.

Storytel jämför med penetrationen för Spotify respektive Netflix i Sverige som har 20-30 procent av Sveriges 8 miljoner invånare (över 18 år) som användare. Storytel har idag 3,2 procent.

– Vi ligger rätt konstant på en tillväxt på 60 000 nya abonnenter varje år och eftersom vi inte ser några tecken på nedgång så gör vi bedömningen att totalmarknaden växer, säger Jonas Tellander.

Den nya uppskattningen är att 6-8 procent av befolkningen över 18 år kan vara kunder hos en streamingtjänst om några år. Det motsvarar mellan 480 000 och 640 000 abonnenter. Kunder som Storytel numera slåss om med BookBeat och Nextory.

– Det är en fördel med flera aktörer som marknadsför sina tjänster, det hjälper till att växa marknaden. Dessutom tvingar konkurrensen oss alla att göra tjänsterna bättre, säger Jonas Tellander.

En del i strategin för att växa marknaden är att locka nya målgrupper som män och barn att använda streamingtjänsterna. Lanseringen av Storytel Dox med reportage är en del i detta.

Hur ser då ekonomin ut i Storytel som helhet? Omsättningen nådde 497 Mkr under första halvåret och når man prognoserna så är det ingen tvekan om att helåret ger en omsättning på över en miljard kronor.

Publishingdelen med Norstedts, Rabén & Sjögren, Massolit och B Wahlström gör ett nollresultat på EBITDA-nivå under andra kvartalet och omsatte 112 Mkr (vilket dock är lägre än förra årets 129 Mkr). Storsäljare har varit Elena Ferrantes fyra böcker, Jenny Colgans feelgoodböcker och JK Rowlings Fantastiska vidunder. Då har man ändå kvar en tung storsäljare – den 7 september släpps femte boken i Milleniumserien.

– Publishingdelen ska ge 6-7 procents marginal för oss. Den svenska streamingtjänsten är lönsam och ger ett täckningsbidrag på 30 procent. Sen har vi de utländska marknaderna där Danmark och Norge visar svarta siffror och övriga där vi investerar, säger Jonas Tellander.

Under andra kvartalet kostade marknads- och innehållssatsningar i utlandet cirka 32 Mkr. Bland annat lanserade man i Ryssland under kv2 2017.

Storytel hade 167 400 betalande kunder utanför Sverige under kvartal 2. Prognosen för det tredje kvartalet (som nu kommit halvvägs) är 216 000 kunder i utlandet. Det innebär att Sverige fortfarande är störst men det är utlandet som växer snabbast både i antal och procentuellt.

På koncernnivå gör Storytel en förlust på 10 Mkr före avskrivningar för första halvåret vilket ger ett rörelseresultat på -35 Mkr efter avskrivningar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL