fbpx

Plastpåsar omvärderas av kunder och bokhandlare med den nya lagen

Eva Svedberg. Foto: CeciliaHedström

Den nya lagen om plastpåsar får både bokhandlare och kunder att tänka om. ”En positiv folkrörelse” säger JB-gruppens VD Eva Svedberg som menar att attitydförändringarna till användningen av påsar kommer fort. 

Den första juni trädde en ny lag angående plastkassar i kraft. Denna plastdetalj som nog många tagit för given har under sin existens något paradoxalt varit föremål för både kritik och flitig användning.

Plastpåsen är en svensk uppfinning och officiellt var det Sten Gustaf Thulin, försäljningschef vid Celloplast under 60- och 70talet, som för drygt femtio år kom på den även om han hade hjälp av Celloplasts VD Curt Lindquist och produktchefen Sven-Erik Lövefors. De enorma framgångar påsen fick behöver egentligen knappast nämnas men utvecklingen av användandet har under åren bidragit till ett slentrianmässigt slarv av tillvaratagandet på påsarna. Kort sagt bidrar de till både nedskräpning och miljöförstöring, något den nya lagen ska sätta stopp för.

ANNONS

Enligt Svensk Handel innebär det att handlare på valfritt sätt numera är skyldiga att informera sina kunder om plastpåsars miljöpåverkan, de miljömässiga fördelarna med att minska användningen av plastpåsar samt att även aktivt försöka minska förbrukningen av plastpåsar. Detta genom att exempelvis ta betalt för dem, hitta alternativa material eller återanvändning.

I Ugglans koncern ingår 59 butiker. Ugglans VD Anders Billgren säger att man under en längre tid diskuterat alternativa material centralt och bland annat hittat inspiration från ICA som har platspåsar av miljövänligare sort.

– Vi följer Svensk Handels regler om information till kunderna i butiken och rekommenderar våra medlemmar att ta betalt för de stora påsarna. Dessutom har vi tygpåsar på gång in, säger han. Det är typiskt svenskt att nästan överreagera på en sådan här sak men självklart är det bra att det kommer upp till ytan så att man kan göra något åt problemen.

ANNONS

I Akademibokhandlarna runt om sitter skyltar uppe om plastens negativa påverkan på miljön och kunderna uppmanas muntligt att tänka till om de verkligen behöver en påse till.

– Som ytterligare ett led i att försöka få kunderna att överväga att låta bli påsen informerar vi också om att vi kommer att börja ta betalt för våra påsar efter sommaren, säger Maria Edsman som är chef för försäljning och drift hos Akademibokhandeln. Vi har påbörjat en översyn av andra påsmaterial men är inte klara med det. Det är ett komplext område och jag vet inte när vi har några alternativ framme.

Sedan en tid tillbaka har Akademibokhandelns personal märkt att kunderna i allt högre grad själva väljer bort platspåsarna – en del kritiserar till och med att de får en påse utan att ha blivit tillfrågade.

ANNONS

– Därför frågar vi nu aktivt, säger Maria. Lagen är ett steg i rätt riktning för att minska användningen av plast.

JB-gruppens medlemmar om 43 stycken jobbar precis som Ugglan med Svensk Handels informationsskyltar. Samtidigt letar man efter alternativa påsmaterial och uppmuntrar kunderna till att tänka i nya banor. De flesta butikerna i gruppen har egna profilpåsar men det finns också en centralt framtagen påse i non-wovenmaterial som kan användas flera gånger och som JB själva köper in, berättar gruppens VD Eva Svedberg.

– Det är en pågående utveckling hos oss att hela tiden leta efter nya material, säger Eva. I nuläget är det upp till var och en av våra butiker vilka påsar man vill använda, men vi vet att många redan startat engagemang kring plastpåsarna och uppmuntrar kunderna på olika sätt för att minska användandet. Alla goda idéer om hur man kan göra samlar vi in och sprider i gruppen.

Papperspåsar används av JB-medlemmar under bokrean – ett bättre material än plast rent miljömässigt men det bjuder på utmaningar i Sverige menar Eva och syftar på vädret. En papperspåse drar åt sig fukt när det regnar eller snöar och blir då skör samtidigt som den inte skyddar innehållet.

– Vi välkomnar lagen, den är en bra plattform för att skapa diskussioner och förändra inställningen där kunder förväntar sig att få en gratis påse när de handlar, säger Eva. Det är intressant hur fort det går att få till en attitydförändring – det märker jag inte minst när jag själv handlar. Jag tror lagen kommer bidra till att det blir en positiv folkrörelse kring hur vi använder påsar rent generellt.

 

Bild: Eva Svedberg, VD för JB-gruppen. Foto: Cecilia Hedström



❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Stäng meny