Egenutgivaren som så gärna ville slå igenom

Carl-Johan Ehrlin. Foto: Sara Landstedt

Trägen vinner. Carl-Johan Forssén Ehrlin gav aldrig upp tron på sin bokidé – nu har hans böcker sålt i över två miljoner exemplar. Elin Westerberg, förlagsadministratör på Ehrlin Publishing, berättar mer.

Ehrlin Publishing heter förlaget som är mest känt för sin bästsäljande bok Kaninen som så gärna ville somna. Boken gavs ut år 2010 på egen hand av författaren och företagaren Carl-Johan Forssén Ehrlin, efter att flera förlag inte varit beredda att satsa på den. Men det dröjde till 2015 innan titeln slog igenom, och då slog den igenom minst sagt rejält.

– Det var då Carl-Johan valde att satsa ordentligt på boken, och han lade en större budget på marknadsföring, framför allt i sociala medier. Det skapades en hype som spred sig lavinartat, säger Elin Westerberg, förlagsadministratör på Ehrlin Publishing.

Under sin studietid vid Lunds universitet skrev Elin en kandidatuppsats i förlags- och bokmarknadskunskap om just egenutgivning. Resultaten visade att egenutgivare ofta stöter på patrull vad gäller marknadsföringen och att ta sig in i branschen, och många egenutgivare upplever det som svårt att nå ut till läsarna. Nu när Elin har fått inblick i Ehrlin Publishing och det enträgna arbetet med Kaninen som så gärna ville somna har hon fått bekräftat att marknadsföringen verkligen är essentiell.

– Carl-Johan har gjort ett väldigt bra jobb, han har visat att det går. Han har kunnat skapa en produkt och nå ut till hela världen. Visserligen har han kämpat länge och jobbat hårt för att nå ut, men han har heller aldrig slutat tro på sin bok. Det om något kan ge hopp till andra egenutgivare och inspiration till att inte ge upp.

Idag har Carl-Johans böcker sålt i över 121 000 exemplar bara på svenska, och i hela världen över två miljoner exemplar på 45 olika språk. Från början jobbade Carl-Johan själv med utlandsförsäljningen via Amazon, han lät översätta sin bok till sju olika språk och satsade mycket på att få ut den i de sju olika länderna. Numera sköter en agent utlandsförsäljningen av rättigheter och Ehrlin Publishing råder om den svenska marknaden.

Hösten 2016 kom Elefanten som så gärna ville somna ut, och enligt Elin har även den gått bra. Den är uppbyggd på ett liknande vis som boken om kaninen, men som alla småbarnsföräldrar vet är ett vinnande koncept värt att upprepa (”en gång till!”). Senare under 2017 släpps även en tredje bok, Traktorn som så gärna ville somna, men efter dessa tre teman tror Elin att de har skapat nog med variation.

– Det som är roligt med de här böckerna är, hoppas vi åtminstone, att de inte kommer tappa i fart. De är så omtyckta att de kan vara ständiga bästsäljare. Dessutom är de nischade, vilket är en fördel eftersom det inte riktigt finns något liknande på marknaden.

Utgivningsverksamheten som startade i form av egenutgivning har nu börjat anta formen av ett etablerat bokförlag. Ägaren Carl-Johan Forssén Ehrlin är delaktig i verksamheten och har stort inflytande även om det numera finns anställda som utför marktjänsten. Än så länge ger förlaget inte ut andra författare, även om de enligt Elin har ”snuddat vid tanken”.

– Om något guldkorn skulle dyka upp som passar in i profilen – det vill säga böcker som hjälper människor och är verktyg snarare än litteratur – så skulle vi kanske kunna vara intresserade, säger Elin.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

 

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL