Bokfabriken i ny satsning på ljudboksserier i original

Erik Johansson, förlagschef Bokfabriken. Foto: Bengt Alm. (CC 3.0)

Bokfabriken var först ut med ljudboksserien The Underwriting 2014. Då var Storytels streamingtjänst inte redo. Men nu satsar de på nyskrivna svenska ljudboksserier hos Storytel, BookBeat och Nextory under varumärket Bokfabriken Original.
– Vi tror att begreppet Original har satt sig lite hos gemene man, alltså originaljudboksserier skrivna för audio. Begreppet Audio First är nog mer vi internt som känner till, säger Erik Johansson, förlagschef på Bokfabriken.

När man säger ljudboksserier tänker def flesta på Storytel Original, med Netflix Original som förebild. Men om vi går tillbaka tre år i tiden så gjorde Michelle Miller succé i USA med serien The Underwriting som släpptes online på seriens hemsida våren 2014. De tolv avsnitten tog ungefär 30 minuter vardera att läsa, men fanns även som audio. De var gratis i 24 timmar och därefter kunde de köpas.

Gav ut ljudboksserie innan streamingtjänsterna var mogna

Bokfabriken fick kontakt med henne redan innan hon fått en agent och senare landade ett avtal med Penguin värt ett sexsiffrigt belopp i förskott. Därefter gavs boken ut i traditionellt pappersformat.

I december 2014 släpptes första avsnittet på svenska som en ljudboksserie via Storytel.

– Så här i efterhand kan vi konstatera att vi var lite tidigt ute. Det fanns inte ens ett ordentligt gränssnitt i Storytels tjänst för att följa serier. Dessutom släppte vi ett avsnitt i veckan och det går ju emot Netflix-konceptet. Det här bidrog nog till att vi inte nådde ut lika brett som den borde ha gjort, säger Erik Johansson.

Nu gick The Underwriting ändå helt okej. Ljudboksserien och den pappersbok som senare gavs ut innebar att projektet som helhet var lönsamt.

– Vi kände redan då att här har vi något nytt som kan funka som koncept. Det var tydligt hur hon hade tänkt och skrivit för en målgrupp (Wall Street-folket och entreprenörer i Silicon Valley) som kunde hinna ett avsnitt på lunchen. Och varje avsnitt avslutades med en mycket tydlig cliffhanger, säger Erik Johansson.

Storytel har valt att satsa på ungefär en timme långa avsnitt och säsonger på tio avsnitt. Bokfabriken Original kommer att ha liknande omfång. Och tanken är att de serier som nu startas ska få flera säsonger.

Mats Ahlstedt och Ingrid Elfberg två av serieförfattarna

Redan i maj släpps de tre första serierna skrivna av Bokfabriken-författarna Mats Ahlstedt (seriens namn: Fatima), Ingrid Elfberg (Grova brottssektionen) och Kamilla Oresvärd (Seger). Till hösten kommer fyra till, en av dem skriven av författarduon Micke Hansen och Christina Olséni (Ester Karlsson med K) som tidigare skrivit deckarserien Mord i Falsterbo (Historiska Media och Massolit).

– Mats Ahlstedt bygger vidare på en etablerad karaktär medan Olseni & Hansen har en helt ny idé som är specialskriven för det här formatet, säger Erik Johansson.

Merparten av böckerna kommer att släppas som traditionella böcker senare, exempelvis Mats Ahlstedts.

– Ja, tanken är att vi omarbetar dem lite och ger dem kapitelindelning och sådant som läsare förväntar sig när de ska läsa en bok, säger Erik Johansson.

På tal om format så släpps de nya ljudboksserierna endast hos streamingtjänsterna, ingen download eller CD-skivor inledningsvis.

– Nej, det känns inte som att det funkar som användarupplevelse att ladda ner en massa avsnitt som MP3-filer. Men det är möjligt att vi omprövar det längre fram och släpper dem även som skivor och download med hela säsongen samlad. Vi vill först komma igång, säger Erik Johansson.

De som lyssnat på The Underwriting av Michelle Miller väntar fortfarande på fortsättningen, det finns ett tvåboksavtal och säsong 2 eller kanske snarare bok 2 är på gång. Men det har nu gått tre år sedan första säsongen. Så länge vill inte lyssnare/läsare vänta.

– När författare skriver böcker som ingår i en serie så brukar det vara lagom med en ny bok per år. Vi tror också att det är bra med tätare utgivning av ljudboksserier för att behålla läsarnas intresse. Samtidigt vill vi göra detta i tätt samarbete med författarna så det hänger lite på vad dessa skriver annars och hinner med, säger Erik Johansson.

Ersättningsnivåerna till författarna då? Storytel uppges betala runt 100 000 kronor i förskott för en hel ljudbokssäsong och i vissa fall ytterligare för godkänt synopsis och pilotavsnitt. Bokfabriken vill inte uppge några summor.

– Vi kör faktiskt vanliga bokavtal där vi gärna tar rättigheter till alla format (audio, ebok och pappersbok inkl pocket) och förskottet blir då en förhandling för varje författare beroende på förväntad försäljning, säger Erik Johansson.

Streamingtjänsterna tillämpar också olika ersättningsmodeller och ljudboksserier blir lite speciella eftersom de tekniskt sett kommer att bestå av flera delar som var och en har ett eget fpris.

Bokfabriken har tidigare testat att ge ut ljudboksnoveller.

– Det är svårt att dra några slutsatser. Det vi sett där är att det hänger mycket på vilken författare det är och om novellerna håller samma stil som böcker denne skrivit. Och sen påverkar det givetvis vem inläsaren är.

En svårighet med noveller som ”singlar” är förstås användargränssnittet i streamingtjänster. Att söka rätt på en novell och lyssna 15-30 minuter är kanske ”inte värt besväret”. Den som ska sätta sig i bilen vill hellre ha några timmars berättelse framför sig.

Kan man tänka sig att skapa novellantologier som spellistor i Spotify?

– Ja, kanske det. Som ett blandband med favoritnoveller som man kan dela med sig av till folk. Det är spännande med audioformatet eftersom det öppnar upp nya möjligheter att sprida berättelser.

Netflix och andra tv-bolag har varit noga med att avsluta varje säsong med en cliffhanger som ska få tittarna att längta till nästa.

– Jag vet inte om man kan överföra det rakt av till ljudboksserier. Man vill nog gärna ha någon form av avslut som lyssnare. Men kanske att det finns en större ”story arc” som gör att lyssnare vill återkomma för att följa en karaktärs utveckling över flera säsonger, säger Erik Johansson.

Flera förlag tittar på egna varianter av Storytel Original och ännu fler författare filar på synopsis. Storytel har tidigare berättat att de får in 5-10 seriösa pitchar i veckan på ljudboksserier.

Vi kan gissa att en del som fått nobben där nu kommer att vända sig till Bokfabriken.

 

Bilden: Erik Johansson, förlagschef Bokfabriken. Foto: Bengt Alm. (CC 3.0)

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL