Prisjakt slopar böckerna – för lågt intresse för billigaste böckerna

Foto: BillionPhotos.com/Fotolia

Prisjämförelsesajten Prisjakt stänger kategorin böcker den siste februari på grund av för lågt intresse. Ett tecken på att priset inte är avgörande för bokköparna?

Sajten Prisjakt har mängder av olika produktkategorier och är en av de mest framgångsrika prisjämförelsesajterna på marknaden. Prisjakt startades 2002 och sedan 2006 är Schibsted Tillväxtmedier AB majoritetsägare i Prisjakt Sverige AB. Prisjakt har över 1 049 180 butiks- och produktomdömen och 9 740 000 priser på 1 349 000 produkter från 6172 butiker. Det svenska bolaget omsätter över 160 Mkr (2015).

Under 2006 introducerades kategorin för böcker på Prisjakt och det finns fler än 270 000 böcker som är sökbara. Främst gäller det pappersböcker men även e-böcker och ljudböcker har lagts till genom åren.

Men intresset för att jämföra priser på böcker har inte varit tillräckligt stort – i jämförelse med andra produktkategorier. Därför har Prisjakt fattat beslut om att ta bort bokkategorin och istället satsa på andra delar av utbudet.

— Istället för att lappa och laga i bokkategorin kan vi prioritera våra andra kategorier och göra dem ännu bättre. Bokkategorin fick förhållandevis lite besök och när den tas bort kan vi fokusera på kategorier som används mer, säger Maria Hall som är utvecklingsansvarig på Prisjakt i en nyhetsnotis.

Kategorin stängs den 28 februari i år och fram till dess kan man prisjämföra böcker hos Prisjakt. Därefter tas kategorin bort och om bokkategorin får återuppstå i framtiden återstår att se.

Det här kan förstås tolkas på flera sätt. Det går snabbt att se att Prisjakts bokkategori inte har varit tillräckligt omfattande. De 270 000 titlar som de har med är färre än det antal unika titlar som såldes i svenska nätbokhandlare under 2016.

Lågt intresse för att jämföra priser på böcker?

Men man kan också fundera över ifall svenska läsare är speciellt intresserade av att hitta absolut lägsta pris på böcker. CDON hade under många år ett lägre pris än Adlibris och Bokus på väldigt många titlar – men ändå sålde de inte fler böcker än de båda andra jättarna och CDON tog för ett år sedan ett strategiskt beslut att övergå till att vara en Marketplace och skickar nu alla sina ordrar vidare till Adlibris. Och Akademibokhandeln startade egen nätbokhandel som kör samma pris på nätet som i butik.

Idag ligger Bokus och Adlibris nästan alltid på samma pris på böcker om de inte har någon form av kampanj – eller rea.

Men det finns fortfarande ett par prisjämförelsesajter kvar på den svenska marknaden, Bokfynd.nu som funnits länge och den mer nystartade bokhavet.se som båda samlar in information från nätbokhandlarna. Även Pricerunner som likt Prisjakt har mängder av produktkategorier erbjuder prisjämförelser på böcker. Bookify.se har fokuserat på studentlitteratur. Dessutom finns en handfull mindre sajter som startats men inte verkar skötas längre.

För den som vill fynda så börjar ju Bokrean nu på onsdag och det finns förstås ett REA-sortiment hos de stora nätbokhandlarna: Adlibris och Bokus – liksom ute hos de fysiska bokhandlarna som har rea-start på onsdag morgon.

Bilden, foto: BillionPhotos.com/Fotolia

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL