Julförsäljningen av böcker föll i Sverige 2016 – kalendereffekt eller oroväckande trend?

Book as good idea for Christmas present

Den svenska bokförsäljningen sjönk kraftigt i november (-9,8 %) och december (-7,2 %) under 2016, enligt rapporten Boken 2017. Frågan är förstås om det är en kalendereffekt eller ej.

Vi har tidigare skrivit om delar av den rapport kring Bokförsäljningen 2016 som Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen presenterade på tisdagen. Det finns mängder av intressanta siffror som kan tolkas på olika sätt.

En av tabellerna visade försäljningen per månad, jämfört med tidigare år. Försäljningen på helåret minskade med 2 procent. Men faktum är att bokförsäljningen ökade fram till de två sista månaderna då den viktiga julhandeln började.

Men november innebar ett minus på hela 9,8 procent eller 36,4 Mkr och december ett fall på 7,2 procent eller 42,3 Mkr.

Enligt flera bokhandlare så innebar Black Friday i år för första gången att det kom fler kunder till butikerna och att man därmed fick en bra start på november men sedan dog julhandeln ut igen och avslutades alldeles för tidigt i december. Framför allt sista veckan ser ut att ha varit under förväntan.

Kalendereffekten, det faktum att julafton 2016 föregicks av fem vardagar, anses ha missgynnat den fysiska bokhandeln. Siffrorna nedan särredovisar dock inte de olika försäljningskanalerna så det framgår inte ifall det är fysiska butiker eller internetbokhandlare som tappat mest.

Så här utvecklades bokförsäljningen per månad under 2016 (Tkr):

Månad         2015       2016   Förändring
Januari    288 649    297 728   + 3,1%
Februari   329 799    353 130   + 7,1%
Mars       313 871    291 075   - 7,3%
April      206 998    212 120   + 2,5%
Maj        214 085    213 722   - 0,2%
Juni       251 270    248 372   - 1,2%
Juli       230 945    226 577   - 1,9%
Augusti    327 122    329 755   + 0,8%
September  325 059    303 216   - 6,7%
Oktober    271 068    289 157   + 6,7%
November   371 172    334 709   - 9,8%
December   585 956    543 691   - 7,2%
Totalt   3 715 995  3 643 252   - 2,0%

(siffrorna ovan inkluderar försäljning i alla format, även digitala böcker men däremot ingår ej abonnemangstjänsterna Storytel, Nextory och Bookbeat).

Samtidigt vet vi att samtliga abonnemangstjänster ökade under det sista kvartalet 2016. Frågan är förstås om detta slutligen har gett utslag?

Bilden: gpointstudio, Fotolia.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL