Adlibris fortsätter satsning på Letto – sålde 10 000 läsplattor 2016

Adlibris tror fortsatt på egna läsplattan Letto som såldes i knappt 10 000 exemplar under 2016. Johan Kleberg, vd på Adlibris, ser att en nyckel till styckförsäljning av skönlitterära eböcker är ett utpris på under 99 kr.

Under 2016 ökade Adlibris försäljningen av böcker med 17 procent till över 1,5 miljarder. Vi var nyfikna på hur stor andel de digitala formaten lyckats ta. Adlibris vill inte avslöja fördelningen men ser en positiv utveckling.

– Försäljningen av e-böcker och digitala ljudböcker växer mer än fysiska böcker. Det står dock fortsatt för en förhållandevis liten andel totalt sett. Vi ser dock exempelvis en mycket positiv utveckling av nya skönlitterära e-böcker när priset mot konsument är under 99 kr, säger Johan Kleberg, vd för Adlibris.

De senaste åren har mycket handlat om framgångarna för Storytel och andra prenumerationstjänster som den mest framgångsrika kanalen för digitala böcker. Men även styckförsäljning har en framtid och ett tillräckligt lågt pris är en nyckelfaktor där.

– Stärkta av detta jobbar vi nu mycket med att digitala ljudböcker ska ha en rimlig prisbild även när kunder köper dem styckvis utan att behöva teckna ännu ett abonnemang. För förlagen och författarna innebär det givetvis att ersättningen ändå blir avsevärt högre än genom abonnemangsförsäljningen, säger Johan Kleberg.

En sänkt moms på eböcker skulle förstås underlätta betydligt då en bok som idag kostar 99 kronor (med 25% moms) skulle kosta ca 84 kr (med 6% moms) om inte f-pris eller marginaler förändras.

Adlibris-Letto-Frontlight-lasplatta
Adlibris läsplatta Letto Frontlight.

Hur går försäljningen av Letto, kommer ni att fortsätta satsa på en egen läsplatta även framöver?

– Vi sålde knappt 10.000 st totalt under 2016 där merparten såldes i Sverige. Vi ser en ökad försäljning i vår Lettobutik och kommer absolut fortsätta satsningen under 2017.

Fotnot: Läsplattan Letto Frontlight är i skrivande stund tillfälligt slut hos Adlibris.

 

Stora bilden, foto: iStockphoto

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL