Audible satsar på podcasts för att locka ljudbokskunder

En trend i USA: ljudboksföretag bygger en portfolio av podcasts och jobbar för att döpa om dem till serier/program. När börjar Storytel och BookBeat att rekrytera svenska podcaststjärnor för att bredda sitt utbud?

– De originalprogram och serier som produceras av Audible och som är tillgängliga under Audible Channels kallas inte podcasts – vi tycker att begreppet begränsar kundernas förväntningar på omfattningen av det innehåll vi erbjuder. Channels inkluderar stand-up comedy, dramatiserad skönlitteratur och facklitteratur, föreläsningar, ljudversioner av tidnings- och tidskriftsartiklar, meditationer mm – varav många aldrig skulle anses podcasts, så vi använder de bredare benämningarna Original audio series och Original Audio show till att kategorisera vårt innehåll för att inte förvirra kunderna, säger Esther Bochner, senior PR-manager på Audible till GoodEreader.

Lyssnandet på podcasts ökade i USA under 2016. De som lyssnade på podcasts varje vecka lyssnade i genomsnitt till fem podcasts per vecka.

Audible använder sin egen app för att distribuera sina Channels. Den som inte är betalande medlem på Audible eller Amazon Prime är begränsad till 30 minuters lyssnade per vecka på Channels. För obegränsat lyssnande måste man betala.

En konkurrent är TuneIn som erbjuder 100 000 radiokanaler via webben och miljontals program on-demand men som 2015 lanserade en premiumtjänst (7,99 dollar/månad) med ljudböcker, direktsända matchreferat från bland annat NFL och MLB och reklamfri musik. En sajt som för övrigt finns på 22 språk, däribland svenska. TuneIn har 60 miljoner användare.

Även i Sverige ökar lyssnandet. I Orvest Konsument 2015:1 svarade 21 procent att de lyssnar på podcast minst en gång i månaden eller oftare. Andelen som lyssnar på podcast dagligen har ökat och nästan fördubblats sedan början av 2015. Den största delen av lyssningen sker fortfarande på mobilen. I senaste mätningen 2016:2 var motsvarande siffra 29 procent. P3 Dokumentär har över en miljon lyssnare varje månad medan Alex & Sigge nådde 260 000 lyssnare, rapporterade Dagens Media i november.

Så frågan är förstås om någon av de svenska streamingtjänsterna kommer att gå den här vägen, locka till sig några stora svenska poddstjärnor och lägga in dem bakom betalväggen eller som med TuneIn i gratistjänsten för att därigenom erbjuda ett gratisinnehåll för dem som ännu inte betalar för tjänsten?

Alternativt – kommer några författare att skapa egna podcasts för skönlitterära följetonger och finansiera även dessa genom sponsorer? Alex Schulman vore en kandidat då han redan har många lyssnar på sin befintliga podcast – och säljer mycket böcker.

Förresten – du har väl koll på skillnaden mellan podd och pod?

På bilden: digitalprintern Océ VarioPrint DP Line (pressbild: Canon) samt en poddcast (foto: iStockphoto).

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL