ANNONS

Audible satsar på podcasts för att locka ljudbokskunder

En trend i USA: ljudboksföretag bygger en portfolio av podcasts och jobbar för att döpa om dem till serier/program. När börjar Storytel och BookBeat att rekrytera svenska podcaststjärnor för att bredda sitt utbud?

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 350 kr/år.

– De originalprogram och serier som produceras av Audible och som är tillgängliga under Audible Channels kallas inte podcasts – vi tycker att begreppet begränsar kundernas förväntningar på omfattningen av det innehåll vi erbjuder. Channels inkluderar stand-up comedy, dramatiserad skönlitteratur och facklitteratur, föreläsningar, ljudversioner av tidnings- och tidskriftsartiklar, meditationer mm – varav många aldrig skulle anses podcasts, så vi använder de bredare benämningarna Original audio series och Original Audio show till att kategorisera vårt innehåll för att inte förvirra kunderna, säger Esther Bochner, senior PR-manager på Audible till GoodEreader.

Lyssnandet på podcasts ökade i USA under 2016. De som lyssnade på podcasts varje vecka lyssnade i genomsnitt till fem podcasts per vecka.

ANNONS

Audible använder sin egen app för att distribuera sina Channels. Den som inte är betalande medlem på Audible eller Amazon Prime är begränsad till 30 minuters lyssnade per vecka på Channels. För obegränsat lyssnande måste man betala.

En konkurrent är TuneIn som erbjuder 100 000 radiokanaler via webben och miljontals program on-demand men som 2015 lanserade en premiumtjänst (7,99 dollar/månad) med ljudböcker, direktsända matchreferat från bland annat NFL och MLB och reklamfri musik. En sajt som för övrigt finns på 22 språk, däribland svenska. TuneIn har 60 miljoner användare.

Även i Sverige ökar lyssnandet. I Orvest Konsument 2015:1 svarade 21 procent att de lyssnar på podcast minst en gång i månaden eller oftare. Andelen som lyssnar på podcast dagligen har ökat och nästan fördubblats sedan början av 2015. Den största delen av lyssningen sker fortfarande på mobilen. I senaste mätningen 2016:2 var motsvarande siffra 29 procent. P3 Dokumentär har över en miljon lyssnare varje månad medan Alex & Sigge nådde 260 000 lyssnare, rapporterade Dagens Media i november.

Så frågan är förstås om någon av de svenska streamingtjänsterna kommer att gå den här vägen, locka till sig några stora svenska poddstjärnor och lägga in dem bakom betalväggen eller som med TuneIn i gratistjänsten för att därigenom erbjuda ett gratisinnehåll för dem som ännu inte betalar för tjänsten?

Alternativt – kommer några författare att skapa egna podcasts för skönlitterära följetonger och finansiera även dessa genom sponsorer? Alex Schulman vore en kandidat då han redan har många lyssnar på sin befintliga podcast – och säljer mycket böcker.

Förresten – du har väl koll på skillnaden mellan podd och pod?

På bilden: digitalprintern Océ VarioPrint DP Line (pressbild: Canon) samt en poddcast (foto: iStockphoto).

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL