Kommer någon att äta de svenska förlagen till frukost – och vem i så fall?

Young beautiful friends together outdoors, listening music, using tablet PC and smartphone.

Digitaliseringen av böckerna har bara börjat. Bokbranschen förändras och spelplanen ritas om hela tiden. Streaming räddade ljudboken men vissa förlag är rädda att Storytel visar sig vara en trojansk häst. Tjänster som Wattpad har redan miljoner läsare – hur påverkar det förlagens roll i framtiden? 

I fredags summerades en intensiv vecka i bokbranschen. För oss på Boktugg.se gäller det dels att hänga med i allt som händer och dels att förbereda lanseringen av Tidningen Boktugg. Vi satsar hårt på det digitala genom en nyhetssajt utan betalvägg, men vi ser också värdet i en tidning som givetvis blir både digital och tryckt.

Vi har skrivit mycket om Storytel och det har nyligen rapporterats om hur ersättningarna per bok sjunker eftersom användarna lyssnar mer på böcker än tidigare. Eftersom Storytel har en revenue share-modell där intäkterna fördelas på de böcker som lyssnats så blir det alltså sämre betalt per bok. Men å andra sidan lyssnas det på fler böcker så det är inte helt enkelt att avgöra vem som är vinnare och förlorare.

Det här påminner mycket om diskussionen i musikindustrin som också har omvandlats. Där har CD-skivorna i det närmaste försvunnit, eller det finns kvar en viss fysisk försäljning men digital streaming eller nedladdning av MP3-filer står för 85 procent av försäljningen. I den svenska bokbranschen kanske det grovt räknat är tvärtom – den fysiska försäljningen står för 85 procent av intäkterna.

Kommer Storytel, BookBeat, Nextory och andra prenumerationstjänster att ta över merparten av den svenska försäljningen av böcker i framtiden? Och hur kommer i så fall ersättningsmodellerna att se ut?

Jag minns att jag för många år sedan räknade ut hur många betalande abonnenter som skulle krävas för att Spotify på egen hand skulle ha större intäkter än vad hela skivförsäljning var som mest i Sverige. Jag tror det handlade om ungefär en miljon. På samma sätt kan man göra tankeexperimentet att ta hela den svenska omsättningen för böcker. Om man tittar på det som säljs via bokhandel och nätbokhandel. Förra året var den omsättningen enligt rapporten Boken 2016 drygt 3,427 miljarder kronor. Det saknas en del egenutgivning och direktförsäljning i den siffran. Låt oss säga 4 miljarder kronor.

Abonnemang hos Storytel kostar 169 kr/månad. Nextory har både billigare och dyrare abonnemang. Fortfarande straffbeskattade med 25% moms på digitala böcker istället för 6% moms på papperskusinen så innebär det lågt räknat 120 kr exklusive moms per månad dvs 1440 kr per år och abonnent. För att omsätta fyra miljarder krävs det 2,8 miljoner kunder vilket inte behöver vara samma sak som personer.

Är det rimligt? Nja, det kan vara ett väldigt tufft mål. Å andra sidan, det är färre mellanhänder som ska ha del av kakan då man inte behöver göda transportnäringen. Däremot kommer det säkert att innebära fortsatta diskussioner om exakt hur fördelningen ska se ut. Uppgifter till SvB talade om att förlagen fick ut kanske 55 procent av intäkterna från Storytel. Det är förstås dåligt i jämförelse med att Apple och Google lämnat 70 procent till producenten vid försäljning i sina Appbutiker. Men om man jämför med hur stor andel av utpriset förlagen får när en fysisk bok säljs i bokhandeln är det ändå bättre.

Men samtidigt som Storytel satsar på eget exklusivt originalinnehåll så finns det andra sajter som bygger liknande strukturer fast på ett helt annat sätt. Vi rapporterade om Wattpad som har 120 000 unika besökare per månad från Sverige och där det redan ligger över 350 000 berättelser på svenska. Berättelser i det fallet kan vara noveller eller kapitel i följetonger som i vissa fall är kompletta böcker. Gratis att publicera sig, gratis att läsa. Wattpad experimenterar med olika annonsmodeller för att författarna ska kunna tjäna pengar. Kort sagt – Wattpad bygger en egen infrastruktur för läsare och författare. Förlagen finns med på ett hörn i USA, som samarbetspartners.

Sen kan jag personligen inte låta bli att fundera över när Google och Apple tänker ge sig in i streaming av ljudböcker. De har båda skapat musiktjänster med varierande framgång. Men även en flopp med deras mått mätt handlar om miljoner användare. Hur svårt skulle det vara för dem att erbjuda vad Storytel, Bookbeat och Nextory erbjuder? Båda har redan eböcker.

Räddningen är kanske att streaming hittills har floppat i USA när det gäller eböcker (exempelvis stängde Oyster förra hösten efter att ha misslyckats få ekonomin att gå ihop) och experter har dömt ut modellen. Amazonägda ljudbokstjänsten Audible exempelvis jobbar istället med en prenumerationsvariant där kunderna får poäng/krediter att köpa böcker för varje månad och nyare böcker kostar en kredit medan äldre eller kortare (som noveller) kan kosta delar av en kredit. Många av deras konkurrenter har liknande upplägg och begränsningar till en bok i månaden, exempelvis Audiobooks.com.

Kindle Unlimited däremot är just ett exempel på obegränsad eboksläsning – ur ett begränsat sortiment.

En gammal sanning i bokbranschen har varit att man ska se till att göra sina böcker tillgängliga i alla kanaler som står till buds: inbundet, pocket, ebok och ljudbok. Kommer det att revideras när Storytel och Wattpad gjort entré? Det får framtiden utvisa. Helt säkert är i alla fall att förlag, bokhandlare och författare gör bäst i att hålla koll på utvecklingen.

PS – det här är den 400:e texten som publiceras på Boktugg.se sedan starten för två år sedan. Jag misstänker att det inte kommer att dröja länge innan vi passerar 500.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL