Branschen tror på Läslov: “Jämställ vikten av läsning med vikten av att röra på sig”

Med full fokus på att läsa sätter Läslov fart mot sitt andra år. På alla möjliga sätt vill man få barn att läsa mer och regeringens stöd ger nya förutsättningar på sikt. Bokbranschen som välkomnar satsningen:
– Kan det genomföras på ett sätt som gör det lustfyllt att börja läsa så tror jag absolut det är bra för hela samhället, och inte bara för vår bransch, kommenterar Richard Killberg på Killbergs bokhandel i Helsingborg.

För ett och ett halvt år sedan började Läslov att leta efter ett nytt exponeringsforum av böcker och läsning för den generation som växer upp nu. I föreningen Läsrörelsens regi kom man fram till att en omskolning av höstlovet skulle kunna vara den plattform man sökte, och med en stark tro på sin övertygelse tog det nystöpta Läslov kontakt med både kultur- och utbildningsdepartementet. Härom dagen berättade boktugg.se att Läslov nu även har regeringen med sig för att göra höstlovet till en vecka med fokus på böcker och läsning.

– Höstlovet är för något fåtal en chans att julshoppa i London, säger Johan Unenge som är en av upphovspersonerna till Läslov. Men för betydligt fler är det en vecka där inget händer. En av många förhoppningar med Läslovet är att det i sina bästa stunder kan vara en anledning till att stanna hemma för att få vara med om. Vi vill jämföra det med dragningskraften hos en musikfestival. Tänk att som barn kanske komma tillbaka till skolan efter att ha skrivit sin första hiphoptext eller varit med och gjort en liten film likaväl som att ha läst i en bok.

Vikten ligger inte vid att enbart få unga människor att läsa böcker. Nutiden kräver sin anpassning och Nätverket Läslov med närmare 80 parter insåg snabbt att de ville fokusera på att inkludera textformer istället för diskvalificera några. Barn ska ta del av berättelser på det sättet de vill. Om det är som sångtexter, tecknade serier eller böcker spelar mindre roll.

– Vår blygsamma målsättning är att flytta eventuella tvivlare lite närmare litteraturen och försiktigt göra dem positiva till läsning och böcker. De redan frälsta hoppas vi kunna ge en symbolisk markering att de håller på med något bra och kul, säger Johan.

Premiäråret var förra året men när nu Läslov nummer två närmar sig har man regeringens stöd och nya förutsättningar. Ännu vet man inte riktigt hur de kommer att se ut, men förhoppningarna finns:

– Rimligt finns det nu bättre argument för att bibehålla bibliotek, säger Johan. Att inte skära i anslagen till skolbibliotek i förhandlingar i kommunerna till exempel. Och kanske stå för löftet att bevaka skolbibliotekslagen och även skärpa den till att definiera ett bibliotek tydligare – som med fysisk närvaro av en bibliotekarier.

Bokbranschen tycks tro på satsningen. Både från barnboksförlag, nätbokhandel och den fysiska bokhandelns håll applåderas initiativet även om de flesta boktugg.se haft kontakt med spår att det tar en stund att manifestera likamedtecknet mellan höstlov och läsning.

– Så länge det inte stannar vid ett namnbyte utan faktiskt arbetas med i skolan tror jag att höstlovet kan förvandlas till ett läslov, säger Ada Wester, förläggare på Lilla Piratförlaget och fortsätter: Över hela landet planeras aktiviteter på bibliotek och i boklådor inför lovet. Förhoppningsvis tar många föräldrar beslutet som en anledning att passa på att läsa mer med sina barn, se till att låna böcker inför lovet och kanske själva föregå med gott exempel genom synlig läsning.

Genom att arbeta aktivt för att förverkliga Nätverket Läslovs syften hoppas man från de förlag vi pratat med kunna lyfta lovveckan på olika sätt. B.Wahlströms Bokförlag kommer bl a engagera sig i kulturhuset Stockholm och MAX hamburgerrestauranger, Lilla Piratförlaget jobbar aktivt med frågor om synligheten och logistiken kring befintliga arrangemang och bokförlaget Opal är delaktiga genom att involvera upphovspersoner och deras böcker.

– Vår förhoppning är att läsningen ska öka. Om detta sker genom köp av nya böcker, gamla böcker, genom bibliotekslån eller botaniserande i morfars bokhylla är av mindre vikt – om barn läser mer, så får vi ett läsande samhälle, säger Ada Wester och får medhåll av Hanna Smedberg, PR- och kommunikationsansvarig på bokförlaget:

– Syftet med satsningen är inte att öka försäljningen. Lusten till att läsa är det viktiga och det som är i fokus, säger hon. Det handlar lika mycket om att gå till biblioteket och låna böcker eller prata om böcker eller träffa en författare. Inte om att vi som bokförlag ska sälja mer.

I handeln spår tillfrågade bokhandlare att ett Läslov kan bidra till en ökad försäljning även om man poängterar att det är läsningens goda effekter i sig som står i centrum och inte försäljningssiffror.

– Allt som kan stimulera barn och unga att läsa mer är oerhört positivt. Vi vet ju att läsning främjar förmågan att uttrycka sig i tal och skrift, säger Richard Killberg vid Killbergs bokhandel i Helsingborg. Självklart skulle ett ökat intresse för att läsa böcker i förlängningen leda till ökad försäljning i våra butiker.

Adlibris nätbokhandel hoppas kunna göra barnböcker tillgängliga för fler med sänkta priser lagom till lovveckan.

– Under läslovet blir det naturligt för oss att lägga stort fokus på barns läsning och vår redaktion kommer att ge boktips till både barn och föräldrar för att hjälpa dem hitta den där boken som passar just för dem, säger Isabel Rodrigo som är sverigechef för Adlibris. Vi vill också passa på att ha extra bra priser inför lovet. Barnboksförsäljningen har ökat de senaste åren och den här uppmärksamheten bidrar förhoppningsvis till att den trenden håller i sig.

Sammantaget verkar de branschverksamheter vi talat med både vilja och kunna stödja idén med Läslov på olika sätt för att stöpa om höstlovet till läsningens vecka. Positiva beslut från regeringsnivå i kombination med branschens gillande höjer potentialen för Läslovs goda intentioner. Med en lyckosam start och så många beröringspunkter skulle Läslovet i slutänden kunna gagna litteraturen, dess läsare och branschen i en win-winsituation.

MEDLEMMAR I NÄTVERKET LÄSLOV

Adlibris
Akademibokhandeln
Alfabeta Bokförlag
ALIS
Alvina förlag och produktion
Arctic Paper Munkedals
B. Wahlströms
Backa Teater & Göteborgs Stadsteater
Barnens bibliotek
Berghs Förlag
Berättarministeriet
Bibliotek Huddinge
Bokförlaget Forum
Bokförlaget Opal
Bokförlaget Semic
Bokmässan
Bokspindeln
Bokus
Bonnier Carlsen
Bonnierförlagen
Brombergs Bokförlag
Dataspelsbranschen
Egmont Publishing
EMKO
En läsande klass
Eskilstuna stadsbibliotek
Fria Ligan
Fryshuset
Gilla Böcker
Hippo Bokförlag
Holmen Paper
JB-gruppen
Junibacken
Kabusa Böcker
Kulturhuset Stadsteatern
Landstinget Västmanland
Lilla Piratförlaget
LL-förlaget/MTM
Länsbibliotek Sörmland
Lärarförbundet
Lärarnas Riksförbund
Läscoachen
Läsrörelsen
Malmö stadsbibliotek
Massolit Förlag
Natur & Kultur
Nypon förlag
Pressbyrån
Rabén & Sjögren
Readly Books
Saltkråkan
Skellefteå stadsbibliotek
Stadsbiblioteket Göteborg
Stiftelsen Läxhjälpen
Stockholms stadsbibliotek
Stora Bokbytardagen
Storytel
Strömstad bibliotek
Svenska barnboksinstitutet
Svenska Basketbollförbundet
Svenska Förläggareföreningen
Svenska McDonald’s
Svensk biblioteksförening
Sveriges Elevkårer
Sveriges Elevråd
Sveriges Skolledarförbund
Tensta Community Center
Ugglan i Sverige
Vilja förlag
Västerås folkhögskola
Västerås Stadsbibliotek
Wessman & Pettersson
Ztory
Örebro läns landsting
Örebro stadsbibliotek

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL