Det traditionella utmanas på fiktiva.se

De har en idé som slår två flugor i samma smäll: att bevisa att texter på nätet visst läses och samtidigt finna alternativa vägar för publicering av skönlitteratur. På fiktiva.se arbetar tre starka drivkrafter experimentellt och normbrytande med passion.

Konst och kultur förknippas med frihet. Tillgängligheten är fri, man väljer själv vilken del av kulturen man vill ta till sig och en kreatör kan väl sägas betraktas som en fri skapare. Det är själen, hjärtat, berättande, inspiration, att leva ut och ta in. Paradoxalt nog har den kulturella friheten i praktiken ofta en hårt åtdragen ekonomisk korsett som ger adekvat andnöd. En evig fråga kring kulturellt utövande är hur det ska betala sig nog för existens av både konst och konstnär alternativt kunna utövas bredvid någon annan form av kneg för brödfödan.

Utan vetenskaplig grund skulle nog majoriteten kreatörer i det vida begreppet kultur kunna beskrivas som dubbelarbetare för att få det att gå runt. Fiktiva.se:s skapare Hanna Schedin och Petra Berggren tar tag i utmaningen vid rötterna. Istället för att huka under pengabristen angriper de det från en annan vinkel: De vill se hur långt de kan komma utan budget eller egentlig affärsidé och istället genom teknik och appar skapa en snöbollseffekt.

– Det handlar om skrivandet för skrivandets skull, berättar Petra om projektet. Tanken är att låta idén med Fiktiva bara växa, som en myt, och göra allt till en story.

Med på Fiktivatåget har de också Mårten Vennelin som trots ett ambitiöst skrivande inte kallar sig författare. Han och Hanna har jobbat tillsammans med projekt i kulturförvaltningen i Helsingborgs stad. Det var efter just ett avslutat samarbete, under den berömda kombinationen prat och vin, som Fiktiva föddes. Bland diskussioner om drömmar och livet kom det fram att Mårten skrivit ett manus som han inte hade några planer för.

– Första gången jag fick idén till manuset var för ca 10 år sedan. Men så hände det en massa hemska saker i mitt liv som gjorde att de första anteckningarna hamnade i byrålådan. Jag tänkte på det hela tiden men omständigheterna gjorde att det tog några år att få det klart. Sen ville jag bara gå vidare – jag var färdig med den här boken och orkade inte jaga förlag. Men så när Hanna föreslog att hon kunde bli min redaktör och att jag kunde sprida texten utan att gå via förlag så tänkte jag, varför inte?

Hanna arbetar med Transmedia på BoostHbg. Med tillfället i akt passade hon på att praktisera vad Transmedia ofta förmedlar till sina kreatörer: Bara gör! Så det gjorde de. Med enkla medel vill de nu nå ut och visa hur lättillgängligt det kan vara att nå mål inom kulturvärlden. För Mårten har det ytterligare en personlig dimension som vrider på synvinklarna angående överlevnaden som konstnär:

– Jag kan bli lite trött på hur pengafixerat det har blivit i kultursfären. Många som skapar tror att det är en mänsklig rättighet, och att de ska få bidrag av staten om de inte kan tjäna pengar själva på sitt skapande, säger han. Jag har ett jobb där jag tjänar pengar, att hitta en läsekrets känns mycket viktigare. Jag vill bara bli läst.

Fiktiva består av en hemsida, en telefonväxel, ett mailprogram, en facebooksida och ett fantastiskt manus. I dagsläget är det allt – allt som behövs för att publicera en bok. På hemsidan ligger redan de 27 första kapitlen publicerade.

– Vår plan är att se hur långt vi kan ta detta och hur många läsare vi kan få, berättar Hanna. Från och med 10/5 läggs ett nytt kapitel om dagen ut i 40 dagar under parollen 40 dagar av svårmod, misär och smal litteratur.

Vilket i sig är totalt missvisande enligt Mårten som hänvisar sig själv till den saknade länken mellan lbert Camus Främlingen och Marian Keys Vattenmelonen.

– Inte alls svår litteratur, skrattar han.

De tre samarbetar runt projektet och kan samtidigt hålla snurr på allt annat i livet runt omkring. Eftersom Petra för tillfället har fullt upp med dagjobb, familj och andra projekt har Hanna tagit rodret som redaktör och Mårten står för de första publicerade kapitlen. Att det handlar om ett experimentellt projekt hindrar inte att man lägger en kvalitetsmässigt hög ribba:

– Vi sållar minst lika hårt som ett riktigt förlag, säger Hanna. Eller nej, hårdare.

Med engagemang och driv sjösätter de projektet med nya synvinklar kring skapande, kultur och finanser. En vägvisare för att göda kreativiteten istället för att den ska skrumpna ihop under ekonomisk ångest.

– Vi hoppas kunna inspirera andra att hitta nya vägar för sin litteratur eller annat skapande, att inte fastna i gamla mönster som ändå har spelat ut sin roll på många sätt. Idag är det bara att göra vad man vill och vi tänker bevisa det genom att bara göra, avslutar Petra.

Sugen på att vara med? Bidrag tas bara emot i digital form och de skickas till forlaget@fiktiva.se
Med i mailet ska det finnas en beskrivning av dig själv, en synopsis samt annat som kan vara av intresse.

Foto: Alexandra Lige Berglund

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL