Hälften av all skönlitterär försäljning i Storbritannien är i digitalt format

Under Nielsen Books årliga konferens BookInsights presenterades siffror som visar att försäljningen av e-böcker nu står för nästan hälften av den skönlitterära bokförsäljningen i Storbrittannien.

De brittiska konsumenterna köpte samma antal böcker under 2014 jämfört med 2013, men de spenderade mer pengar på dem, då försäljningen ökade med fyra procent.

De senaste tre åren har allt fler provat på digital läsning, men andelen bokköpare som läser fysiska böcker och tidningar ligger kvar på samma nivå. Det beror emellertid mer på att minskningen avstannat än en ökning för det tryckta mediet. Att allt fler bokkonsumenter äger någon typ av digital läsplatta påverkar förstås stiffrorna. E-böcker står nu för 30 % av de böcker som köps.

E-böcker står numera för nästan hälften av den skönlitterära försäljningen. Övergången till digitala alternativ är fortfarande minst på barnböcker (0-12 år). Men en förutsägelse är att utvecklingen av de digitala surfplattorna – och deras ständiga förbättring av färger och illustrationer – kan göra att även detta kommer förändras. Idag äger 56 % av de brittiska läsarna någon form av surfplatta, och undersökningen visar att ungefär 40 % av dessa använder den till att läsa böcker på.

De fysiska bokaffärerna stod under 2014 för 38 % av omsättningen, vilket i princip är detsamma som 2012 och 2013. Samtidigt har internet-baserade återförsäljare ökat sin omsättning med fem procent, jämfört med för två år sedan, till 46 %. Denna ökning verkar dock ha skett på bekostnad av stormarknader. Deras andel har minskat från 10 % under 2012 till 7 % under 2014. Ökningen av e-bokhandlarnas marknadsandelar gör att deras försäljning, för första gången, utgör större del än de fysiska butikernas. Dock har den fysiska butiken tagit tillbaka andelar av den tryckta marknaden. De säljer även mer barnböcker, presentböcker, har större andel impuls-köp och naturligtvis de kunder som väljer fysisk butik för shoppingupplevelsen.

Chefen för Nielsens, Jonathan Nowell, kommenterade den generella utvecklingen för både den amerikanska och brittiska marknaden,

– Många konsumenter köper både tryckt och digitalt. De föredrar e-böcker när de är billigare, eller när det är mer riskfylld läsning, till exempel en författare de inte känner till. Men tryckt föredras när priset är jämförbart, om det är en favoritförfattare eller om det är en present. Så nyhetens behag av e-böcker har lättat, det är mer av en normalisering.

Även om siffrorna ovan presenterar läget på den brittiska marknaden, kan tendenser kännas igen även från den svenska marknaden. Under boktuggs samtal med Richard Killberg nämnde den erfarne handlaren att stormarknaden tappat andelar även i Sverige. Dessutom kan ni i vår artikel läsa att Killberg lyfter just presentförsäljning och försäljning av kända titlar från författare som är i ropet som en faktor som gör att de fysiska butikerna tagit tillbaka marknadsandelar den senaste tiden.

Har ni inte läst intervjun med Richard Killberg ännu? Klicka här!

 

Foto: Annie Mole

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

 

retired6@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL