Lars Wilderäng: Blogginlägg födde idén till första boken

Författaren och bloggaren Lars Wilderäng har gjort succé med sina technothrillers som sålt i över 40 000 exemplar. Allt började med ett blogginlägg. Nyligen skapade han rubriker när han avslöjade att ett politiskt parti fuskat med antal följare på Facebook.  

Det finns många författare som bloggar. Och det finns flera bloggare som blivit författare. En av hemligheterna bakom exempelvis Fredrik Backmans genomslag var att han har en trogen läsarskara på sin blogg. Boktugg tog ett snack med författaren Lars Wilderäng som har en tydlig koppling mellan bloggande och författande.

Vilket kom först för dig: bloggandet eller författandet?

– Bloggandet. Ett blogginlägg fick sådan respons i början av 2009 att jag bestämde mig för att skriva om det hela till en roman, och det arbetade jag sedan parallellt med bloggen fram till 2011, säger Lars Wilderäng till boktugg.se.

Lars Wilderängs blogg Cornucopia? handlar om ekonomi, finans, miljö och samhälle eller politik.

– Bloggen är Sveriges största oberoende blogg i ämnena och alla som har fler läsare enligt Bloggportalen sysslar med mode, sport eller kändisbloggar. Jag har runt 190 000 sidvisningar i veckan, 80 000 besök (125 000 enligt bloggportalen) och 40 000 – 50 000 unika besökare per vecka, säger Lars Wilderäng.

Wilderängs första två romaner, Midvintermörker och Midsommargryning, är militära technothrillers om en konflikt Sverige – Ryssland kring Gotland. Böckerna utspelar sig bägge under ungefär 24 timmar och tempot är mycket högt.

Lars-Wilderang-Stjarnklart– Min tredje bok, undergångsromanen Stjärnklart, blir den första i en ny serie om tre böcker och släpps den 26:e augusti. Boken skiljer sig mot de tidigare och borde intressera även de som inte lockas av Midvintermörker och Midsommargrynings militära handling, även om det finns militära inslag i Stjärnklart. Dessutom utspelar den sig under en längre period och inte bara under ett dygn, vilket ställer en del andra krav på skrivandet. Både jag och förlaget är mycket nöjda med slutresultatet och jag jobbar just nu på uppföljaren, som ska komma ut nästa år.

Som framgångsrik bloggare använder han självklart även bloggen för att nå bokläsare?

– Jag har stående reklam för mina böcker, och skriver av och till blogginlägg om böckerna och redovisar topplisteplaceringar under de första månaderna efter boksläpp. Ordnar även en del events, som auktioner av signerade böcker, och skriver bokrelaterade blogginlägg. Detta står dock för en väldigt liten del av bloggens innehåll, då det lätt blir tjatigt.

När han signerar eller föreläser någonstans använder Lars bloggen som informationskanal, och når den vägen ut till intresserade läsare.

– De flesta av mina regelbundna bloggläsare har faktiskt inte läst mina böcker. Större delen av försäljningen sker i själva verket via andra kanaler, men visst ger bloggen en stabil krets med något tusental bokläsare. Men bara de som faktiskt gillar mina böcker. Som jämförelse sålde jag bara ca 1 500 böcker när jag självpublicerade Midvintermörker. Via Massolit har de första två böckerna nu sålt ca 40 000 exemplar, vilket visar hur viktigt det är att nå ut till en bredare publik än bloggens läsare.

Har du några råd till andra författare som vill bli framgångsrika bloggare?
– Blogga om något du är intresserad av, uppdatera ofta, och var inte rädd för att gå utanför dina kärnämnen för att locka nya läsare eller ge variation. Det krävs år för att nå någonstans, och de flesta tröttnar på att blogga inom ett år. En fördel med att blogga är att du får skrivvana, även om språket, formen och kraven är helt andra för en bok. Kom också ihåg att en blogg inte är en tidning, du kan skriva precis hur långt som helst på en blogg och behöver inte hålla dig till krönikörens krav på 2000 tecken. Använd den obegränsade möjligheten på bästa sätt, utan att bli långrandig.

Nyligen fick Lars Wilderäng ordentligt stor spridning på några av sina blogginlägg.

– I ett antal inlägg har jag kritiserat dagens populistiska politiska feminism, som släppt jämställdhetsfrågan och nu ägnar sig åt att hetsa mot män. Bland annat påtalade jag att (fi) fuskat med antalet följare på Facebook. Jag bemötte även Åsa Romsons hets mot folkgruppen vita heterosexuella medelålders män, vilket gav en massiv spridning i sociala medier. Blogginlägget har väl delats över 2 000 gånger enbart på Facebook.

Han betonar att han själv förespråkar jämlikhet.

– Själv är jag helt för jämlikhet och skriver starka kvinnor i annorlunda roller i mina böcker, vilket den som läst Midvintermörker och Midsommargryning knappast missat. Men dagens feminism handlar inte längre om jämlikhet, där alla individer får samma möjligheter att ta sig fram i samhället, utan om populism och att svartmåla majoriteten av jämlika svenska män. Sverige är världens jämlikaste land och hets mot folkgrupper, som vita heterosexuella män, trodde jag hörde hemma i 30-talets Tyskland och inte i svensk politik.

Det är få bloggare och författare som kan leva på något av det, och Lars Wilderäng bekräftar bilden.

– Trots att jag idag ligger på plats 15 bland proffsbloggare enligt Bloggportalen kan jag bara dra in en halvtidslön via bloggen. Det är en indikation på hur få som faktiskt kan leva på bloggande i Sverige, utanför de som avlönas av mediahus, partier eller andra uppdragsgivare.

Som framgångsrik bloggare, har du några tips till nystartade boktugg.se?
– Uppdatera ofta, helst flera gånger om dagen, så läsarna blir vana att besöka bloggen dagligen. Gör bloggen interaktiv, det är trots allt sociala medier vi pratar om. Uppmuntra kommentarer, ha undersökningar, och blogga om ämnen som läsarna föreslår eller efterfrågar. Och jobba på, allting tar tid.

Lars Wilderängs böcker:

Midvintermörker (2011, eget förlag och sedan Massolit förlag)
Midsommargryning (2013, Massolit förlag)
Stjärnklart (utk augusti 2014, Massolit förlag)

Foto: Ulrica Wilderäng

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

solve@dahlgren.net

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL