Så skapades den moderna butiken : teknik, ansvar och arbete under 100 år

Så skapades den moderna butiken : teknik, ansvar och arbete under 100 år
Serie Näringslivshistoria
Författare
Förlag Centrum för Näringslivshistoria AB
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor168
Vikt411 gr
Utgiven2017-07-03
ISBN 9789197703987
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Detaljhandeln är en av de största sektorerna inom svensk näringsliv. I dag har fler än 200 000 personer sin arbetsplats i en butik. Det är en ständig föränderlig miljö som speglar den allmänna samhällsutvecklingen. Trots framväxten av alternativa distributionskanaler, sker de flesta inköpen fortfarande i ett möte mellan kund och butikspersonal. Så skapades den moderna butiken: teknik, ansvar och arbete under 100 år bygger på presentationer från ett seminarium som arrangerades av Centrum för Näringslivshistoria i samarbete med TAM-Arkiv och Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek i mars 2010. Rapporten ger bland annat inblick i samtida forskning kring förhållningssätt till ny teknik, synen på ledarskap och fackförbund samt förväntningar på detaljhandelns samhällsansvar. Skribenter som medverkar är Ingela Tykesson, Fredrik Sandgren, Karin Åmossa, Johnny Hjelm och Anna Blombäck. Seminariet genomfördes med stöd av Handelns Utvecklingsråd. Rapporten är den fjärde i Centrum för Näringslivshistorias skriftserie Näringslivshistoria.