Förskoleklassens didaktik : Möjligheter och utmaningar (2:a utgåvan)

Förskoleklassens didaktik : Möjligheter och utmaningar (2:a utgåvan)
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor192
Vikt480 gr
Utgiven2019-01-11
SABEa.01
ISBN 9789127824645
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

F&ouml;rskoleklassen &auml;r numera obligatorisk och l&auml;roplanen har reviderats med ett tydligare undervisningsuppdrag. Denna omarbetade andra utg&aring;va tar fasta p&aring; dessa f&ouml;r&auml;ndringar och ger v&auml;gledning kring vad de inneb&auml;r i praktiken. <em>F&ouml;rskoleklassens didaktik &ndash; m&ouml;jligheter och utmaningar (2:a utg&aring;van)</em>&nbsp;fokuserar p&aring; tv&aring; &auml;mnesomr&aring;den, <em>l&auml;s- och skrivutveckling</em> och <em>matematiskt t&auml;nkande</em>, vilka tydligg&ouml;rs med konkreta exempel kopplade till l&auml;roplanen.&nbsp;

L&auml;rarnas utmaning i f&ouml;rskoleklassen &auml;r att m&aring;lmedvetet planera och genomf&ouml;ra undervisning med en progression i det tidiga l&auml;randet. I uppdraget ing&aring;r ocks&aring; att erbjuda en milj&ouml; som stimulerar till utforskande och lustfyllt l&auml;rande. L&auml;raren b&ouml;r integrera leken i l&auml;randet och l&auml;randet i leken, och ge uppmuntran och st&ouml;d i undervisningsaktiviteterna.&nbsp;

<em>F&ouml;rskoleklassens didaktik &ndash; m&ouml;jligheter och utmaningar (2:a utg&aring;van)&nbsp;</em>&auml;r ett handfast undervisningsst&ouml;d och v&auml;nder sig till s&aring;v&auml;l verksamma l&auml;rare som l&auml;rarstuderande.&nbsp;

<h3>Sagt om boken:</h3>

"Det intressanta inneh&aring;llet best&aring;r av sex kapitel d&auml;r bland annat allm&auml;ndidaktiska fr&aring;gor tas upp, olika fallbeskrivningar runt l&auml;s- och&nbsp;skrivutveckling och matematikl&auml;rande som l&auml;nkas till l&auml;roplanen och f&ouml;rskoleklassens tillblivelse och st&auml;llning. Ett mycket intressant avsnitt &auml;r det som ber&ouml;r m&ouml;tet mellan lek och l&auml;rande som problematiseras och d&auml;r verksamhetens inriktning diskuteras. En mycket bra och givande bok som baseras p&aring; s&aring;v&auml;l forskning som bepr&ouml;vad erfarenhet."
<strong>Katharina Jacobsson, BTJ-h&auml;ftet nr 7, 2019</strong>

&nbsp;