Strawberry värvar ytterligare en Bonnierchef – Rebecka Leffler blir VD

Rebecka Leffler, ny CEO på Strawberry Publishing. Foto: Nils Petter Nilsson/Strawberry Publishing.

”Två minuter efter att jag mött Rebecka visste jag att hon var rätt person för oss”, säger Petter Stordalen om sin senaste rekrytering Rebecka Leffler, tidigare CEO för Bonnier Books Nova, som blir CEO för Strawberry Publishing.

– Det är stora förväntningar på att Strawberry Publishing ska förändra svensk förlagsbransch och det känns otroligt spännande och roligt att få vara med på den här resan. Strawberry har gjort grundlig research och har en tydlig bild av den position som vi kan och ska ta på den svenska bokmarknaden. Min ambition och drivkraft i detta är enorm, det är ett drömjobb utan dess like, säger Rebecka Leffler i ett pressmeddelande.

Rebecka Leffler börjar sin anställning som CEO för Strawberry Publishing närmare sommaren. Rebecka har haft en lång och mångsidig karriär inom Bonnier och bokbranschen. De senaste åren har hon jobbat med affärs- och produktutveckling, strategi- och förändringsarbete för Bonnier Books/Bonnierförlagen. Som VD för Bonnier Books Nova var hon ansvarig för att starta upp och etablera Type & Tell (som sedan såldes internt till Adlibris) och Brillbee. Hennes erfarenhet av att bygga upp nya verksamheter och affärsmodeller, med stort fokus på nya konsumentbeteenden, kund- och datainsikter, är en stor tillgång framåt.

– Jag har haft 14 fantastiska år på Bonnier, det är en kreativ och inspirerande arbetsplats med många talangfulla människor som jag lärt mig mycket av, säger Rebecka Leffler.

– Vi har scannat svenskt näringsliv sedan nyår och till slut var det ingen tvekan om vem som var vårt förstahandsval. Efter vårt första möte i Oslo i förra veckan avbröt vi alla andra processer. Rebecka har erfarenhet från affärs- och verksamhetsutveckling, digital produktutveckling, försäljning och ledarskap. Hennes bakgrund och erfarenhet är unik inom förlagsbranschen och vi vet att hon är rätt person att bygga upp Strawberrys verksamhet i Sverige, säger Strawberry Publishings delägare och förläggare Jonas Forsang.

Därmed skaffar sig det nya uppstickarförlaget ännu bredare kunskaper från Sveriges största förlagsgrupp. I februari tog Strawberry Publishing första steget mot att etablera sig i Sverige när de anställde två av Sveriges ledande förläggare, Karin Linge Nordh och Anders Sjöqvist, och försäljnings- och marknadschef Sara Lindegren från Bokförlaget Forum.

Strawberry Publishing har under det senaste året etablerat sig i den norska förlagsbranschen med ett antal starka utgivningar, författarövergångar och förvärv. Förlagsgruppen består av förlagen Pilar, Pioner, Armada, Capitana, Canoa och Bastion och har knutit till sig författare som Jørn Lier Horst, Thomas Enger, Tom Egeland, Santa Montefiore och Jojo Moyes. Strawberry Publishing ägs av Petter Stordalen och förläggarna Jonas Forsang och Magnus Rønningen, och siktar på att omsätta 100 miljoner kronor i Norge 2019, enligt pressmeddelandet.

– Rebecka är en exceptionell ledartalang med strategisk tyngd, stor genomförandekraft och framtiden för sig. Två minuter efter att jag mött Rebecka visste jag att hon var rätt person för att leda vår svenska satsning. Hon är en person med stor passion för böcker, tekniskt kunnig samt drivs av utveckling, förändring och optimering. Utöver det är hon totalt orädd. En 100-procentig ledare, säger Petter Stordalen.

– Vi bygger ett förlag som är anpassat till verkligheten 2020, vi ska bidra till positiva förändringar i bokbranschen och möta nya generationer på nya plattformar. Skapa riktigt bra läsupplevelser. För att göra det behöver vi de allra bästa i teamet. Idag landade vi ledaren som ska bygga laget i Sverige och det känns fantastiskt, säger Jonas Forsang.

Just nu snackas det mycket i branschen om vilka förlag som kan komma att bli uppköpta av Strawberry Publishing. Efter att de nu har ett antal nyckelpersoner på plats är frågan om det inte är dags att presentera den första författaren som köps över till förlaget. Om de lägger ribban högt och ska bygga omsättning snabbt borde Lars Kepler ligga högst på önskelistan tillsammans med Camilla Läckberg.

Dessutom skulle de behöva förstärka med kompetens inom ljudböcker, en riktigt vass ljudboksförläggare eller rentav producent. Blir det en fortsatt raid mot Bonniers så kanske nyckelpersoner på Bonnier Audio eller Bonnier Bookery är i sikte. Eller varför inte något fristående ljudboksförlag som Word Audio eller A Nice Noise?

En annan fråga är förstås om Rebecka Leffler, med sin bakgrund, sneglar på att skapa en helt annan väg att scouta nya författare än traditionella förlag hittills gjort. Det skulle kunna ske genom att skapa en ny motsvarighet till Type & Tell – eller helt enkelt köpa någon annan aktör inom egenutgivning eller möjligen ett hybridförlag.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL