Digitaliseringen av bokbranschen driver ner priser

Ljudboksföretagens andel av försäljningen fortsätter att öka. Men snittintäkterna för digitalböckerna minskar. Arkivfoto: Vilhelm Stokstad/TT.

Allt fler köper litteratur via ljudbokstjänster medan antalet fysiska bokhandlar fortsätter att minska, enligt en ny rapport. För femte året i rad ökar också försäljningen av barn- och ungdomsböcker.

Trenden håller i sig: fler och fler tar del av böcker via digitala abonnemang. Under 2018 ökade de tjänsterna med 33,4 procent jämfört med året innan. Det visar den årliga rapporten ”Bokförsäljningsstatistiken” från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

– Det har pågått under flera år. Hela tillväxten i branschen är det som sker digitalt, säger rapportens författare Erik Wikberg, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, till TT.

Digitaltjänsternas ökning är ännu större sett till volym: alltså antalet gånger en bok lyssnas på. Det betyder också att snittintäkterna för digitalböckerna minskar, vilket Erik Wikberg tror kommer att bli en viktig fråga för förlag och författare framöver.

– Det här är fantastiskt positivt för konsumenterna, det är som en bokrea året om att ta del av böcker till så lågt pris. Men över tid ligger det också i konsumenternas intresse att branschen ska kunna ge ut böcker. Det är inte lätt att leva på att vara författare och går intäkterna ner ännu mer kommer det leda till att många författare slutar, säger han.

Branschen har också oroat sig för att ljudbokens uppsving ska leda till att enklare berättelser prioriteras, eftersom de är mer anpassade för mediet. Samtidigt blir tröskeln inför ny litteratur lägre för dem med digitala abonnemang, tror Mats Ahlström, ordförande för Svenska Bokhandlareföreningen. Med en fast avgift förlorar man inget på att testa en ny bok.

– Jag tror att människor konsumerar berättelser i större omfattning när det finns flera format, säger han.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Försäljningen av barn- och ungdomslitteraturen fortsätter också att öka, vilket den har gjort de senaste fem åren. Den gick upp med 8,3 procent i kronor räknat förra året. Samtidigt pekar Erik Wikberg på att undersökningar om barns läsning inte visar på en ökning i samma takt. Det är alltså troligtvis barn som redan läser som får böckerna, så utmaningen att få fler att läsa kvarstår understryker han.

– Forskning visar att läsande barn har ett dramatiskt större ordförråd och det påverkar också hur de tar till sig av samhällsinformation, journalistiska artiklar och all form av text. Alla håller med om att det är fint och bra att läsa men pratar inte lika mycket om de nödvändiga aspekterna. Det är en demokratifråga, säger Erik Wikberg.

LÄS ÄVEN: Ny statistik över bokförsäljningen 2018: Digitala abonnemang ersätter pappersböcker

Ser man på den litteratur som efterfrågas står svenska berättare högt i kurs medan intresset för deckare har svalnat. Det kan å andra sidan bero på att just den genren är populär att lyssna på, och de digitala abonnemangen tas inte upp i jämförelsen. Tydligt är dock att översatt skönlitteratur minskar, med 16 procent, medan svenska romaner ökar med 11 procent.

De fysiska bokhandlarna har det också fortsatt tufft. De sålde 5,5 procent färre böcker och dagligvaruhandeln sålde 8,8 procent färre böcker under 2018.

– Vi har sett några nedläggningar och konkurser under det gångna året. Jag är bekymrad men tycker att det fortfarande är en strukturomvandling som sker, säger Mats Ahlström.

Han jämför med Storbritannien och USA som har liknande leverantörs– och prissättningssystem som Sverige. Där tappade bokhandlarna länge mark, men på senare år har trenden vänt och den fysiska bokhandeln växer, liksom försäljningen av pappersboken.

– Min förhoppning är att vi kommer att anpassa oss. Vi tappar boklådor men jag hoppas att vi snart är igenom stålbadet.

Text: Elin Swedenmark/TT

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Bokförsäljningsstatistiken 2018 i urval

Rapporten ”Bokförsäljningsstatistiken – Helåret 2018” presenterar försäljningsstatistik från den mest omfattande datainsamling av bokförsäljning från återförsäljare som görs i Sverige.

Den totala försäljningen av böcker ökar enligt rapporten med 4,9 procent eller knappt 204 miljoner kronor. Samtidigt handlar ökningen till stor del om en omfördelning, eftersom en aktör i år har tagit över Bibliotekstjänsts försäljning till biblioteken, vilken inte har räknats tidigare år.

Räknat i antal exemplar var den bäst säljande skönlitterära boken under 2018 ”Lazarus” av Lars Kepler. Den bäst säljande facklitterära boken var ”Factfulness: tio knep som hjälper dig att förstå världen” av Hans Rosling, Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund. Den bäst säljande barn- och ungdomsboken var ”Handbok för superhjältar: Handboken” av Elias Våhlund och Agnes Våhlund.

År 2017 stod böcker i digitala abonnemangstjänster för 31 procent av totalt konsumerade böcker, den andelen ökade 2018 till 39 procent. Snittintäkten per konsumerad bok i digitala abonnemangstjänster är betydligt lägre än för alla andra format.

Genren skönlitteratur minskade sin försäljning i antal sålda exemplar med 5,5 procent eller 296 000 böcker. Deckare och spänning minskade motsvarande 4,1 procent. Dessa siffror omfattar dock inte försäljning av digitala format, dit en del av konsumtionen kan ha flyttats.

Under den viktigaste månaden för omsättningen, december, minskade försäljningen med 7,7 procent. Det kan ha att göra med avsaknaden av Nobelpristagare samt att den skönlitterära Augustprisvinnaren, Linnea Axelssons ”Aednan”, ansågs som för litterär.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL