Ny drömgräns: Akademibokhandelns Vänner har passerat 2 miljoner medlemmar

Cecilia Helsing, marknadschef på Akademibokhandeln.

Medlemsklubben Akademibokhandelns Vänner har sedan oktober 2015 växt snabbt. Nyligen passerade man 2 miljoner medlemmar. Nu hoppas man att det ska spilla över på Bokus Play.

Akademibokhandeln lanserade sin kundklubb, eller medlemsklubb, i oktober 2015 och ser det som ”en viktig pusselbit i Akademibokhandelns strävan att bygga lojalitet, skapa ett unikt kunderbjudande och sprida läsglädje och kreativitet till alla varje dag”.

– Vi är väldigt glada och stolta över att vår medlemsklubb fortsätter att växa i den takt den gör och att den är relevant för så många människor över hela Sverige, säger marknadschef Cecilia Helsing i ett pressmeddelande.

Akademibokhandelns Vänner erbjuds förmånliga vänpriser, vändagar, butiksevenemang, tips och inspiration om läsning, lärande och kreativitet. Att vara medlem i Akademibokhandelns Vänner är kostnadsfritt och man blir medlem i någon av de 107 butikerna eller via akademibokhandeln.se.

– Att vi rekryterar uppemot tusen nya vänner i snitt per dag är smått överväldigande, säger Cecilia Helsing.

Hur mycket betyder kundklubben för Akademibokhandeln?
– Akademibokhandelns Vänner betyder oerhört mycket för oss alla som jobbar inom företaget. Våra kunder är det viktigaste vi har och fokus i allt vi gör. Genom medlemsklubben kan vi kommunicera, vara relevanta och sprida läsglädje och kreativitet på ett fantastiskt sätt. Det är ju dels en viktig kommunikationskanal men också en källa till kunskap och insikt för att hela tiden utmana oss att skapa det allra bästa kunderbjudandet, säger Cecilia Helsing till Boktugg.

Beskriv resan från noll till 2 miljoner, har det varit en rak linje eller några extrema tillväxtperioder?
– Vi fick ju en enorm kickstart då vi lanserade medlemsklubben i oktober 2015. Vi rekryterade hela en miljon medlemmar på elva månader vilket var över alla förväntningar. Och här vill jag verkligen lyfta alla fantastiska medarbetare i våra butiker som gjort jobbet. Sedan har ju tillväxttakten avtagit vilket är naturligt.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Hur stor tror ni att klubben kan bli?
– Det är svårt att säga potentialen, men för 2019 är vårt mål ytterligare 200 000 medlemmar.

Hur har det gått med kopplingen till Bokus Play och det kombinerade erbjudandet?
– Vi har precis börjat att marknadsföra Bokus Play i alla våra butiker och mottagandet från våra medlemmar har varit mycket positivt. Ett stort antal nya provabonnenter har tecknat sig för Bokus Play. Vi är väldigt stolta att vi har skapat en unik paketering för Bokus Play i kombination med fördelar på både Bokus och Akademibokhandeln. Allt för att möta den mångfacetterade kunden som pendlar mellan format och inköpskanaler. Nu fortsätter vi att vässa erbjudandet.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL