Minskande julhandel hos Ugglan men kedjan ser ljust på framtiden

Anders Billing, vd för Ugglan.

Försäljningen minskade med knappt 5 procent för bokhandelskedjan Ugglan under julhandeln 2018, men VD Anders Billing är positiv.

Bokhandelskedjan Ugglan minskade som grupp med knappt 5 procent under julhandeln 2018, meddelar VD Anders Billing. Detta gäller de gamla Ugglan-butikerna, ej inräknat de 32 butiker som följde med i sammanslagningen med JB-gruppen som inleddes under 2018.

– Det finns som alltid lokala variationer men snittet hamnade där. Jag kan väl inte säga att vi är nöjda med en minskning men samtidigt är det inget fritt fall och det gör att många butiker fortfarande kan behålla sin lönsamhet, säger Anders Billing till Boktugg.

Han tycker det är skönt att se att julhandeln faktiskt fungerar för bokhandeln, ”trots all turbulens inom detaljhandeln”. De Ugglan-butiker som hängt på Black Friday verkar i år också haft en bättre respons utan att det inkräktat alltför hårt på julhandeln. Dessutom tillägger han att Ugglan presterade en bra julhandel utan någon Nobelpristagare och med Augusttitlar som ”inte rosade försäljningen”.

– Det är annars ingredienser som sätter bokhandeln i fokus både i media och kunders medvetande, säger Anders. Få enstaka titlar stack ut, utan det var många som sålde bra och det tror jag gynna fysisk bokhandel.

Vilka förväntningar eller förhoppningar har ni för 2019?
– Inför 2019 är vi positiva som alltid. Nu är vi också en större grupp med mycket energi och vilja. Tror att fysisk bokhandel har bra förutsättningar för framtiden om vi kan samarbeta ännu bättre och samordna våra kampanjer. Samtidigt är det viktigt att vi inte isolerar oss i butiksmiljön utan försöker ta till oss de hjälpmedel som finns för att bli mer synliga och hålla kontakten med våra kunder, säger Anders Billing.

Adriana Ahlqvist är butikschef på En Annan Bokhandel i Globen, en av butikerna som ingår i Ugglan. Julhandeln i hennes bokhandel gick i princip lika bra som 2017, med ett resultat på -0.1 procent jämfört med året innan.

– Vi hade en ökning på 10 procent första veckan i december, andra veckan blev som året innan men julveckan tappade vi de 10 procent vi fått och den extra juldagen blev inte lika stor som vi förväntade oss. Vi tror nog att folk hade inhandlat julklapparna innan helgen, säger Adriana.

Kategorier som ökade var pussel och sällskapsspel.

– Vi jobbade mycket med signeringar under julen men vi märker att de drar mindre folk för varje år tyvärr.

Vilka förväntningar eller förhoppningar har ni för 2019?
– Vi jobbar för att bli bättre. Service är vår nyckelord och styrka gentemot e-handel. Så vi fortsätter med det. Vi breddar vår sortiment. Presentartiklar efterfrågas så vi ska titta på det även om vi vill fortsätta att vara en riktig bokhandel, säger Adriana Ahlqvist.

Läs också: Så gick julhandeln 2018 hos Akademibokhandeln, Bokus, Adlibris och Book Outlet


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL