Bonnier Bookery tror på fackbok i kortformat

Åsa Selling, förlagschef på Bonnier Bookery. Pressbild.

Boken Hjärnstark var en stor försäljningssuccé. Nu släpper Bonnier Bookery en förkortad version av fackboken som ska nå ny publik och samtidigt locka till fullängdsversionen.

Hjärnstark av Anders Hansen har sålt över 343 000 exemplar i alla format sedan den kom ut första gången i juli 2016. Men nu kommer den alltså i ett nytt format på Bonniers digitala förlag Bonnier Bookery.

Varför väljer ni att göra en förkortad version av Hjärnstark och hur lång är den?
– Den blir cirka en timme lång. Vi gör den för att rikta oss till den målgrupp som inte vill lägga ner sju timmar på en fackbok men samtidigt vill hänga med i samtalen kring nutida ämnen. Och även de som från podvärlden vant sig vid att lyssna i kortare portioner, säger Åsa Selling, förlagschef på Bonnier Bookery.

– Vi ser även att just fackböcker har en relativt låg utlyssningsgrad och detta är ett sätt att pröva ett nytt koncept som kompletterar originalet. Vi tror också att den som har fastnat för den korta versionen kan gå vidare till originalet för att få veta mer.

Kontentan är ju ett framgångsrikt koncept som Storytel köpte. Frågan är om Bonnier Bookery kommer att släppa fler titlar i kortformat?

– Ja, Hjärnstark av Anders Hansen blir den första och vi planerar att ge ut ett par stycken under 2019 men det är än så länge inte klart vilka, säger Åsa Selling.

En annan aktuell diskussion i ljudboks- och streamingsammanhang är att både Bookbeat och Storytel förhandlar om avtal för att gå mot tids- eller timbaserad ersättning i ännu högre grad än idag. Även om Bonniers än så länge har ett avtal med Storytel som ger dem fast ersättning istället för revenue share så verkar trenden gå mot att ljudböcker (och kanske även eböcker) i framtiden kommer att ersättas per timme.

Hur påverkar övergången till timpris kalkylen för era utgivningar av kortare format?
– Det har pratats om en förändrad ersättning sedan vi drog igång Bonnier Bookery och än så länge har inget hänt. Vi arbetar efter hur verkligheten ser ut nu tills vi vet något annat, säger Åsa.

Hur går det för Bonnier Bookery, vilka erfarenheter har ni gjort så här långt?
– Ett av våra mål var att ge ut 25 titlar per år och det har vi gjort nu. Och finansiellt har vi överträffat de mål vi hade med 25 procent så vi är mer än nöjda med vårt första år. Det har varit fantastiskt att bygga en utgivning från grunden där våra författarskap har visat styrkan i de digitala formaten, säger Åsa och tillägger:

– Vi har lärt oss oerhört mycket, exempelvis hur stark experimentlusta det finns hos många författare. Och att trots att tekniken finns för att tänja på den digitala bokens gränser, så är inte återförsäljare eller publik riktigt där ännu.

Bonnier Bookery räknar med att ge ut lika många titlar under 2019 som 2018 – 25 stycken. Frågan är hur många av dem som blir fackböcker i kortformat?

Fotnot: Hjärnstark. Den korta versionen släpps den 8 januari som ebok och ljudbok.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL