fbpx

Norstedts ökar sin digitala försäljning med 52 procent

Otto Sjöberg, vd Norstedts Förlagsgrupp. Foto: Stefan Tell.

Nästan en femtedel av omsättningen kommer nu från ljudböcker och eböcker, meddelar Norstedts Förlagsgrupp idag. De digitala intäkterna fortsätter öka.

Under 2018 har Norstedts Förlagsgrupp ökat sina digitala intäkter med 52 procent, meddelas i ett pressutskick. Den digitala försäljningen står nu för mer än 19 procent av intäkterna.

De pekar på ljudbokens allt starkare position som orsaken till ökningen. Marknaden för ljud växer och Norstedts har ökat sin nyutgivning av ljudböcker till 138 stycken i år.

ANNONS

Framförallt är det skönlitteratur och sakprosa i digitalt format som ökar, där mer än var tredje krona (35 procent) idag kommer från digitala kanaler. Även barn- och ungdomsböcker i ljudformat har ökat markant under året.

Storsäljarna är David Lagercrantz Mannen som sökte sin skugga, Anna Janssons Kvinnan på bänken och Agnes och Elias Våhlunds serie Handbok för superhjältar, meddelar Norstedts.

I Norstedts Förlagsgrupp ingår bland annat Norstedts, Rabén & Sjögren, Massolit och B Wahlström. Förlagsgruppen ingår sedan 2016 i Storytel-koncernen.

ANNONS

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt. Till priset av en en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) stöttar du den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år. Plus att du får tillgång (japp, där har vi en betalvägg) till ett växande bibliotek av artikelserier och ett exklusivt nyhetsbrev endast för INSIDERs.
Det tar bara en minut att bli en INSIDER idag >>

Anna von Friesen frilansar som förlagsredaktör, skribent och med andra redaktionella tjänster. Hon bor och arbetar i Malmö.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.