Så ser bokhandelns förväntningar ut inför Black Friday 2018

Bokhandlarna är hemlighetsfulla men hoppfulla inför Black Friday. Foto: Istock

Black Friday eller Black Week har blivit en central kampanj för julhandeln i många branscher, även bokbranschen. Vi har pratat med bokhandlarna om årets stundande köpfest.

På fredag 23 november 2018 infaller Black Friday, den från början amerikanska kampanjdagen som Sverige har importerat med hull och hår främst inom ehandel men också en del i fysiska butiker.

De senaste åren har man inom ehandel börjat tala om Black Week, att hela veckan kring Black Friday präglas av erbjudanden vilket vi också kunde se hos de största svenska nätbokhandlarna förra året. Både Bokus och Adlibris tjuvstartade sina kampanjer ett antal dagar före fredagen.

Vi kontaktade Adlibris, Ugglan, Bokus och Akademibokhandeln för att höra hur förväntningarna ser ut och hur tankarna går inför årets Black Friday-kampanjer.

Adlibris vill öka julens bokförsäljning tvåsiffrigt

Förra året pågick Adlibris Black Friday-kampanj under en längre tid. Hur tycker ni att det upplägget fungerade?
– Vi präglas av erbjudanden året runt, och är vana vid att erbjuda bästa deals till kunderna 365 dagar om året. Vi har veckans prispressade varor redan nu, många bättre än på Black Friday. Hur och när vi lägger upp Black Friday–dealsen återstår att se, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.

Adlibris startade i år sin julperiod 5 november och den sträcker sig till omkring 20 december.

– I Stockholmsområdet på varor som vi lagerhåller säljer vi förstås ända in i kaklet, likaså i våra butiker. Det går att hitta marknadens bästa priser under hela perioden. Men givetvis är Black Friday en period vi ska kapitalisera.

Dippade er försäljning efter Black Friday förra året, eller höll den i sig fram till jul?
– Kunderna handlade och kommer att handla även i år under hela perioden, konsumenterna beter sig olika. Att vi sprider försäljningen under hela perioden underlättar för oss, därav till exempel Singles Day-kampanjen, som redan den drev julklappar.

Vad har Adlibris för förväntningar inför Black Friday/Black Week i år?
– Vår målsättning för hela julhandeln är att fortsätta ta marknadsandelar från andra bokaktörer och därmed öka försäljningen av böcker tvåsiffrigt, och non-book-försäljningen tresiffrigt, inte minst med leksaker.

Bokus hoppas på ökning under Black Friday

Förra året pågick Bokus Black Friday-kampanj under en längre tid. Hur tycker ni att det upplägget fungerade?
– Vi följer utvecklingen inom e-handel i stort, det vill säga att det blir fler kampanjer och erbjudanden. Man kan ha olika åsikter hur det påverkar konsumenternas köpbeteende på sikt men på kort sikt driver det givetvis försäljningstillväxt, säger Peter Brühl, försäljningschef på Bokus.

Hur stor del av julförsäljningen 2017 skedde i relation till Black Friday?
– December är fortfarande den viktigaste perioden för jul men julkampanjen börjar redan i mitten av november.

Även hos Bokus höll förra årets försäljning i sig fram till jul.

Vad har ni för förväntningar inför Black Friday/Black Week i år? 
– Ökning!

Bookoutlet hoppas se större effekt av Black Friday i år

Nätbokhandeln Bookoutlet är inte lika stor som sina konkurrenter Bokus och Adlibris men även där tänker man satsa på Black Friday.

– Ja, i allmänhet är Black Friday en av årets största kampanjerna, men i synnerhet för återförsäljare på nätet. Förra året var vår kampanj blygsam, men vi har ett betydligt större marknadsunderlag i år så våra förväntningar är något annat, säger Magnus Nygren på Bookoutlet.

Hur ser era förväntningar ut inför julhandeln i stort?
– Vi har en kraftig tillväxt så vi räknar med att få fördelar av det. Det finna också starka titlar som gynnar samtliga i julförsäljningen.

Akademibokhandeln planerar många aktiviteter fram till jul

Om det blir några Black Friday-erbjudanden hos Akademibokhandeln återstår att se, då bokhandelskedjan vill inte gå ut med någon information i förväg.

– Vi är så klart medvetna om att det har blivit en viktig försäljningsperiod och planerar för olika aktiviteter under de kommande veckorna, säger Kristel Schepers, försäljningschef på Akademibokhandeln.

Hur ser förväntningarna ut inför den kommande veckan för Akademibokhandelns del?
– Vi jobbar hela tiden med att optimera försäljningen i alla våra kanaler utifrån våra kunders behov. Dessutom har vi en fin bokutgivning i höst samt mycket nytt i vårt övriga sortiment så vi ser positivt på hösten och julen i stort. Vi ser en positiv utveckling för de kommande veckorna och rustar för en stark julhandel med många aktiviteter, ett enastående sortiment och personlig service för att locka så många kunder som möjligt att välja boken som årets julklapp hela vägen fram till julafton.

Ugglan hänger på kampanjen något motvilligt

Anders Billing, VD för bokhandelskedjan Ugglan som står mitt i en process att ta över 32 butiker efter sammanslagningen med JB-gruppen, har kluvna känslor om Black Friday.

– Generellt sett jobbar vi allt hårdare med fler kampanjer och försöker få en större följsamhet. Men just inför Black Friday så har vi inget gemensamt grepp. Faktum är att jag tycker riktigt illa om Black Friday, det är dålig timing för bokhandeln generellt och tillför inget speciellt, snarare påverkar det julhandeln negativt, säger Anders.

Han ifrågasätter varför man ska sänka priserna ytterligare på redan låga kampanjpriser under den viktigaste perioden på året. Ugglans rekommendationer till medlemsbutikerna är att vara lyhörda mot lokala gallerior och centrumföreningar, och anpassa sig därefter.

– Vi provade för två år sedan att inte ha något erbjudande, men det blev inte heller bra. Som exempel kommer min egen butik i år att ha ett erbjudande om 20 procent på alla böcker på fredag.

Men han är tydlig med att det bara är fredagen som gäller, de förlänger inte kampanjen över helgen eller tjuvstartar i veckan som så många andra gör.

Är det så att om alla andra kör kampanjer så måste man nästan hänga med?
– Ja, lite så är det. Det är liksom bara att hänga på. Förr har vi känt oss lite för exklusiva i bokhandeln, men idag måste man inse att konsumenterna inte ser några skillnader mellan böcker och andra varor. De förväntar sig erbjudanden på allt.

När drar julhandeln igång hos er på riktigt?
– Man kan säga att det börjar märkas från fars dag, i mitten på november. Men den riktiga julhandeln är komprimerad till de sista tio dagarna före julafton, säger Anders Billing.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL