Årets marknadsföringsbok 2018 handlar om employer branding

Anders Parment är en av tre författare till boken Employer Branding, Årets marknadsföringsbok 2018. Foto: Privat

Employer Branding av Anders Parment, Anna Dyhre och Hieronymus Rony Lutz tilldelas priset Årets marknadsföringsbok 2018. Linda Hörnfeldt fick ett hedersomnämnande.

Årets marknadsföringsbok delas ut sedan 1991 av Sveriges Marknadsförbund. I år går priset till boken Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken av Anders Parment, Anna Dyhre och Hieronymus Rony Lutz (Studentlitteratur), som handlar om hur man gör för att bli en attraktiv arbetsgivare. Boken nominerades även till Årets HR-bok 2018.

Motivering: ”I boken utvecklar författarna på ett förtjänstfullt sätt begreppet employer branding, vad det är och varför det är viktigt för företag och organisationer att vara en attraktiv arbetsgivare. De ger också ett perspektiv på hur arbetsmarknaden förändrats över tid och sin syn på vad morgondagens medarbetare kommer att förvänta sig. Juryn anser att bokens innehåll är lätt att ta till sig och att ämnesområdet är relevant för alla företag och organisationer.”

Ett hedersomnämnande gick till Linda Hörnfeldt för boken Yrke: Influencer – så gör du karriär på nätet (Brombergs).

Övriga nominerade:
Employer Branding. Utmaningar och tendenser, Henrik Uggla, Sanoma Utbildning
Marknadsföring inifrån, Olle F Ringenson, Dagensanalys.se
Bygg det goda varumärket, Pia Anderson, Roos & Tegnér
Ledarskapets Faktor Z, Tommy Falonius, Roos & Tegnér
Magisk kommunikation, Patrik Lindkvist, Roos & Tegnér
Ledarskap för förändring, Pontus Bodelsson, Roos & Tegnér
Kundresan. Din guide till hållbara kundrelationer, Margareta Boström, Stefan Friberg, Liber
Marknadsföring i butik, Jens Nordfält, Carl-Philip Ahlbom, Liber
Experiments in Marketing, Magnus Söderlund, Studentlitteratur
Drömarbetsgivaren, Svante Randlert, Ekerlids förlag

Juryn bestod av Sara Rosengren, professor vid institutionen marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm (ordförande), Francesca O’Brien Apelgren, vd på Sveriges Marknadsförbund, Henning Robach, kursledare inom marknadsföring på IHM, Johan Hagberg, universitetslektor och docent i marknadsföring vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Carin Wikström, marknadschef Cramo AB, och Sofia Ulver, docent vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet.

Tidigare vinnare av Årets marknadsföringsbok

2017: Bang for the Buck av Erik Modig
2016: 90-talister som medborgare, medarbetare och konsumenter av Anders Parment
2015: Marknadsföring och påverkan på konsumenten av Magnus Söderlund
2014: Sensorik och marknadsföring av Lena Mossberg, Inga-Britt Gustafsson, Anette Jonsäll, Åsa Öström, Johan Swahn
2013: Varumärkessamarbeten av Henrik Uggla

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL