Storytels julkalender är ett resultat av kollektivt skapande

Författarna i Storytels writers' room: Felicia Welander, Gunnar Svensén, Karin Janson, Magnus Abrahamsson. Foto: Oskar Eklind

Årets ljudkalender från Storytel är framtagen av ett team författare enligt modellen writers’ room. Och flera andra förlag hoppar på julbokstrenden.

Julböcker och julkalendrar i bokform är ett relativt nytt påfund i Sverige, men allt fler förlag verkar ha insett möjligheterna. Storytel var först ut med att släppa en svensk ljudboksserie som julkalender, ett avsnitt under varje dag i december. Deras första ljudkalender (Westins Bageri & café) kom 2016 och blev en succé som upprepades 2017 (Dalagatan 14).

I år har de tagit ett nytt grepp, och årets ljudkalender Centralgången är framtagen av ett team av författare (Karin Janson, Felicia Welander och Gunnar Svensén) och en teamledare (Magnus Abrahamsson) – enligt workshopmodellen writers’ room där flera personer skapar tillsammans under ledning av en så kallad showrunner.

– Det var vansinnigt roligt att vara med i gruppen av skribenter när de jobbade fram karaktärer och vände och vred på historien. Jag hoppas verkligen att vi får möjlighet att göra om det. Jag tror överlag mycket på kollektivt skapande, att det händer saker med kreativiteten när olika erfarenheter utsätts för varandra, säger Anna Öqvist Ragnar, creative director på Storytel Publishing, till Boktugg.

Arbetet har pågått sedan i våras och mynnat ut i ljudboksserien Centralgången som handlar om ett mystiskt försvinnande som leder ner i Stockholms underjordiska tunnelsystem. Den är inläst av Charlotta Jonsson som också har bidragit under skapandeprocessen.

– För tre år sedan var vi först med att ge ut en julkalender i ljudboksformat för vuxna. I år är det fler aktörer som tagit efter vilket är roligt. Vi kan se att det blir allt populärare med just julböcker. Det är en trend som vi verkar ha hämtat utomlands, bland annat från Storbritannien där julböcker och julavsnitt i tv-serier funnits sedan länge, säger Emma Danielsson, förläggare och ansvarig för Storytel Originals utgivning, i ett pressmeddelande.

Boktugg har bland annat skrivit om Leopard förlags erotiska ljudboksserie Decembersaga av Anna Suvanna Davidsson som kommer släppas som julkalender under december 2018. Även Lind & Co har tagit fram en julkalender i form av en ljudboksserie som släpps dag för dag i 24 avsnitt, deckaren Brustna hjärtans död av Mikael Ressem.

Och det finns flera andra exempel på hur bokförlag jobbar med julkalendrar och julböcker, om än i tryckt form: Novellix kör sedan några år tillbaka en novellkalender, en samlingsbox med 24 noveller. LB förlags Brutna ben och brustna hjärtan – en alldeles omöjlig jul av Marie Ernestam är den första i en serie feelgoodböcker med jultema som ska släppas inför varje jul. Även Printz Publishing har traditionsenligt släppt en julroman, En vinter i Paris av brittiskan Jenny Oliver.

Hur ser Storytel på att konkurrensen om läsarna/lyssnarna ökar i december?
– Än så länge är det nog ingen fara med konkurrensen, kan tänka mig att man lyssnar på ett avsnitt av en kalender på vägen till jobbet och slukar en annan kalenders avsnitt på vägen hem. Många av våra lyssnare är vana att ha flera böcker på gång samtidigt och tycker om att växla efter humör, säger Anna Öqvist Ragnar.

Tror du att trenden har potential att utvecklas ännu mer? Har ni till exempel diskuterat att ta fram flera ljudkalendrar i olika genrer för olika vuxna målgrupper?
– Jag tror absolut att trenden har mer har potential! Formen att få en liten bit av historien varje dag och att sätta guldkant på sista månaden innan jul rymmer nog både nostalgi från vår barndoms julkalendrar och från tv-såpornas teknik att hålla oss engagerade i varje avsnitt. Vi har inte diskuterat olika genre-kalendrar ännu men det känns inte omöjligt, säger Anna.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL