Bokus Play ska locka Akademibokhandelns vänner-medlemmar med rabatter

Maria Edsman, tillträdde som vd för Akademibokhandeln den 14 april 2018 och efterträdde då Maria Hamrefors.

Som Boktugg förutspådde tänker Bokus Play ragga nya abonnenter bland Akademibokhandelns kunder med hjälp av rabatter i butik och fri frakt vid ehandel.

Det var förra veckan i samband med Akademibokhandelns kvartalsrapport för Q3-2018 som Bokus berättade att de hade planer på att rikta marknadsföring för Bokus Play mot kunderna i butik, inte minst Akademibokhandelns vänner. Boktugg skrev då:
”Man kan tänka sig att de sneglar på Amazon Prime. Ett premiummedlemskap i Akademibokhandelns vänner som ger 20 procent rabatt på alla köp i butik, alltid fri frakt på Akademibokhandeln.se och inkluderar Bokus Play är inte otänkbart att paketera.”

Idag bekräftade Akademibokhandeln att de lanserar en uppgraderad version av Bokus Play där förmåner på Akademibokhandeln och Bokus adderats till abonnemanget. ”Som Bokus Play-abonnent får man tillgång till stående rabatter i alla butiker och online samt fri frakt. Detta gäller både på Akademibokhandeln och Bokus”, skriver Akademibokhandeln i ett pressmeddelande.

Här är förmånerna som numera ingår i Bokus Play:
– Alltid 10 % rabatt hos Akademibokhandeln
– Alltid 30 % rabatt på presentpapper och snören i butik
– Alltid 5 % rabatt på Bokus
– Alltid fri frakt online hos Akademibokhandeln och Bokus
Gäller på ordinarie priser för medlemmar i Akademibokhandelns Vänner.

– Vi har skapat en unik paketering som möter den mångfacetterade kunden – den som vill handla i butik ibland, online ibland och konsumera digitala format ibland. Vår styrka är att vi, med vår kombination av mer än 100 butiker och e-handel samt abonnemangstjänst för ljudböcker, kan erbjuda kunderna en bredd som gör oss unika på marknaden, säger Maria Edsman, VD för Bokhandelsgruppen i Sverige AB, i samma pressmeddelande.

Har ni inspirerats av Amazon Prime?
– Amazon inspirerar ju så klart vad gäller smart paketering, men vårt primära syfte är att dra nytta av det faktum att vi finns i alla kanaler och kan erbjuda alla format vilket vi är ensamma om. Vi vill skapa ett unikt erbjudande och inte en kopia av våra konkurrenter, säger Maria Edsman till Boktugg.

Bokus Play lanserades våren 2018 men har haft en trög start med en del tekniska inkörningsproblem. Det som utmärker Bokus Play jämfört med sina konkurrenter är att kunden kan välja mellan två olika abonnemangsformer. Bas-abonnemanget innebär en valfri bok i månaden för 89 kr. Premium ger tillgång till obegränsad lyssning för 169 kr per månad, vilket är samma prisnivå som övriga. Kunderna kan växla fritt mellan abonnemangsformerna. (Se även vårt test av ljudbokstjänster.)

– Inom Bokhandelsgruppen har vi starka varumärken och många lojala kunder. Vi kommer att ha ett fortsatt fokus på att kombinera alla våra styrkor för att skapa den optimala kundupplevelsen för inköp och konsumtion av böcker. Allt för att sprida läsglädje till alla varje dag, säger Maria Edsman.

Nyckeln till framgång för Bokus Play är givetvis att aktivera den stora säljkår de har i form av personalen i Akademibokhandelns drygt hundra butiker, det är något som de övriga streamingtjänsterna saknar.

När det gäller familjeabonnemang som både Nextory och Bookbeat lanserat och som Storytel aviserat så gäller för Bokus Play fortfarande att ”flera personer kan inte lyssna samtidigt på ett Bokus Play-abonnemang. Det finns dock ingen begränsning på antalet enheter. Så du kan ladda ner appen, logga in och lyssna i den telefon eller surfplatta som passar bäst just för tillfället.”

Det sägs inte heller något om ifall Bokus Play kommer att börja erbjuda eböcker precis som de övriga streamingtjänsterna.

Det saknas bara en liten pusselbit eller nöt att knäcka i erbjudandet. Prisskillnaden på fysiska böcker mellan Bokus och Akademibokhandeln.se (samma pris som i butik).

Ja, och så det där med att konkurrensen bland ljudbokstjänsterna redan är tuff med Storytel, Bookbeat och Nextory som tillsammans adderat närmare 100 000 abonnenter under 2018. Antalet Bokus Play-abonnenter är inte ens en tiondel av den siffran. Kanske inte ens en hundradel om man ska tro de förlag som Boktugg talat med.

Men, Akademibokhandeln sitter på snart två miljoner medlemmar. De ska egentligen ”bara” konvertera dem till betalande medlemmar. Amazon avslöjade i april att de har över 100 miljoner betalande Prime-medlemmar, 13 år efter lanseringen av medlemskapet. Dessutom värvades fler nya Prime-medlemmar 2017 än något tidigare år. Amazon tar 12,99 dollar (ca 118 kr) per månad eller 119 dollar (ca 1083 kr) per år. Det innehåller dock betydligt mer än Bokus Play (Prime ger förutom rabatter och fri frakt tillgång till visst utbud av musik, film, eböcker, ljudböcker) så det är inte rakt av jämförbart.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL