En handbok för gymnasiet eller så ger du ut en bok i ditt UF-företag

De fyra killarna bakom GymnasieHandboken UF som i sitt UF-företag ger ut en bok med samma namn. Från vänster: Alfred George, Theodor Kinch, Kristian Eklund och Simon Gustafsson.

Det började med en idé om coacher men landade i att de skrev en bok. Fyra gymnasieelever ger nu ut Gymnasiehandboken via sitt UF-företag och ger här tips till andra som vill göra samma sak.

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har de utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar de även på grundskolan. Förra läsåret (2017/18) startades 9304 UF-företag och nästan 30 000 elever var delaktiga.

Theodor Kinch är VD för GymnasieHandboken UF, ett UF-företag från Stockholm bestående av fyra killar som går i tredje ring på Östra Reals gymnasium. De hörde av sig till Boktugg för att presentera den bok de ska ge ut och vi blev givetvis nyfikna på varför de valde att ge sig in i förlagsbranschen och ifall de har några goda råd till andra blivande UF-företag.

Hur fick ni idén till att skriva en bok och ge ut i ert UF-företag?
– Vi tänkte mycket kring hur svårt det var för oss att hitta rätt i gymnasiet och hur mycket vi skulle ha uppskattat det ifall någon i de äldre klasserna gav oss tips om hur allting funkar. Vi började prata om en affärsidé kring personliga coacher men insåg snabbt att idén inte skulle vara hållbar. Alfred fick en snilleblixt om att en bok skulle kunna nå ut till många fler personer under en kortare tid. Då bestämde vi oss för att skriva ner alla våra erfarenheter, tips, framsteg, misstag och lärdomar från gymnasiet, på papper och skriva en bok, säger Theodor Kinch.

Berätta kort om boken och vem den vänder sig till?
– Vår slogan ”av ungdomar, för ungdomar” trycker just på att boken är skriven av fyra unga killar samtidigt som den vänder sig till andra unga människor – framför allt de som är på väg in i gymnasiet. Boken speglar alla de relevanta händelser som vi stött på under vår gymnasietid. Vi har delat upp boken i tre delar: det sociala, personliga och akademiska livet under studietiden. Vi skriver om allting från motivation, stress, nationella proven till fester, tobak och droger. Helt enkelt en inblick i vad vi har upplevt viktigt under de tre åren vi gått på gymnasiet.

Ni ger ut boken i pappersformat enbart, funderade ni på ebok/ljudbok? Och hur konsumerar ni själva böcker mest?
– Vi har funderat på att släppa boken både som e-bok och ljudbok men har huvudsakligen fokuserat på pocketformatet som släpps nu inom några veckor. Vi konsumerar faktiskt i huvudsak mest pappersböcker trots att e-böcker och ljudböcker ökat de senaste åren. Enligt oss är känslan av att hålla i en bok mer genuin än att lyssna på en.

Vad har ni lärt er om bokbranschen så här långt, några oväntade hinder ni sprungit på?
– Vad vi har lärt oss hittills? Massvis. Vi visste inte ens vad en sättare var innan vi började skriva vår bok och har nu i efterhand tittat tillbaka på oss själva och skrattat. Allt det praktiska vid själva tryckandet av en bok med kantlinjer, utfall, omslag har tydligen också visat sig vara ganska svårt … Tack vare vårt fantastiska tryckeri har vi lyckats och boken är just nu på sättning och snart klar för leverans. Vi trycker 1000 exemplar till att börja med.

GymnasieHandboken släpptes för försäljning igår söndag (4 november) och kommer dels att säljas på mässor och event, bland annat på Eget företag-mässan den 8-10 november och dels via företagets egen webbshop och sociala medier som Instagram.

GymnasieHandboken UF:s tips till blivande UF-företagare som vill ge ut en bok

  1. Ta er tiden att tänka till om ni har resurserna till att trycka en bok. Vi insåg ganska snabbt att pengarna ofta inte räcker till. Utan våra sponsorer så hade vi aldrig lyckats trycka så pass många böcker till ett överkomligt pris.
  2. En rivstart krävs till hundra procent. Ifall man bestämmer sig att skriva en bok under ens UF-år kan man inte ta det lugnt i början. Ju tidigare boken är skriven desto bättre. Man får mer tid över till exempelvis försäljning och marknadsföring plus att en bok tar ganska lång tid att skriva.
  3. Var ute i god tid med att kontakta sättare, tryckeri, formgivare och andra samarbetspartners. Det kan ta ett tag innan man får svar på sina mejl och det kan vara skönt att veta att man har ett tryckeri som kan trycka ens bok innan den ens är klar.

Om att driva UF-företag

Ett UF-företag består vanligtvis av tre till fem medlemmar och drivs inom ett eller flera ämnen eller kurser på alla gymnasieprogram. Under året som UF-företagare deltar du i olika aktiviteter som regionala utbildningsdagar, tävlingar och mässor. För att kunna starta ert UF-företag måste ni registrera er själva och företaget genom organisationen Ung Företagsamhet (OBS – registret stängs 1 december). Under driva-fasen ska ni sälja er produkt, presentera företaget i olika sammanhang och delta i mässor. Det är också nu som ni kan stöta på motstånd och upptäcka att ni kanske inte är överens om allt. Det hör till och är en viktig och värdefull erfarenhet. När ni avvecklar ert UF-företag ska ni sälja slut på era varor, få in pengar, betala skulder och göra årsredovisningen. När ni har hållit bolagsstämma är ni klara med ert UF-företag och går sedan med i nätverket UF alumni. (Källa: Ung Företagsamhet)

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL