Ny rapport: 37 procent av svenskarna läser och lyssnar digitalt på böcker

iStockphoto
Ljudböcker kan göra nästan vad som helst lite enklare ...

Den stora rapporten Svenskarna och Internet visar att allt fler svenskar konsumerar böcker digitalt. Under 2018 var det hela 37 % jämfört med 20 % två år tidigare. Men pappersböcker regerar fortfarande.I den stora årliga rapporten Svenskarna och Internet finns det mycket intressant statistik och trender. Men eftersom detta är Boktugg så tänkte vi främst titta på eböcker och ljudböcker.

”Att använda internet för att läsa e-böcker och lyssna på ljudböcker ökar stort i Sverige. Nästan två femtedelar (37 %) läser e-böcker eller lyssnar på ljudböcker, jämfört med en femtedel (20 %) för två år sedan. 12 procent läser en e-bok eller lyssnar på en ljudbok varje vecka”, skriver man i rapporten.

Tittar man på grafen så var andelen som ”läste en ebok eller lyssnade på en ljudbok varje vecka” lite lägre 2017 än 2016 men för 2018 så ökade siffran igen. För oss i bokbranschen är det självklart inte överraskande med tanke på hur mycket streamingtjänsterna har växt mellan 2016 och 2018.

Om man studerar tabellen som jämför olika åldrar så blir det tydligt att trenden kommer att fortsätta. Där ser man nämligen att lyssnandet är störst i åldrarna 26-55, därefter droppar det rejält och i den allra äldsta åldersgruppen är det lägst.

Andel internetanvändare (12+ år) som läser eböcker eller lyssnar på ljudböcker samt andelen som gör det varje vecka fördelat på åldersgrupper år 2018. Källa: Svenskarna och Internet 2018.

Vad innebär det? Jo, eftersom de som idag är under 55 år kommer att bli äldre de kommande åren och sannolikt ta med sig sitt beteende. Alltså kommer konsumtionen av digitala bokformat att öka.

”Ljudbokslyssnandet och läsandet av e-böcker har en bred spridning i olika åldersgrupper. Flitigast läsare är 26–35-åringarna, med 26 procent och 15 procent gör det dagligen. Även i den yngsta målgruppen 12–15 år lyssnar eller läser var femte (19 %) och 13 procent gör det dagligen. Först från 56 år och äldre faller läsandet och lyssnandet”, skriver man i rapporten.

När man gräver i siffrorna bakom så finner man att 6,3 procent av de svenska internetanvändarna (över 12 år) läser eller lyssnar på böcker digitalt varje dag. Det motsvarar en halv miljon människor.

Men läsandet av pappersböcker är fortfarande långt högre än lyssnandet på ljudböcker och läsandet av e-böcker. 88 procent läser pappersböcker. Det är mer än dubbelt så vanligt som ljudböcker eller e-böcker (37 %). 44 procent läser pappersböcker varje vecka, det är alltså nästan fyra gånger så vanligt som att läsa en e-bok eller lyssna på ljudbok regelbundet varje vecka (12 %).

Så finns det något annat av intresse för bokbranschen? Ja, en jämförelse med dagstidningar kanske. 2016 prenumererade 51 procent på en papperstidning. 2018 är samma siffra 43 procent. Samtidigt har andelen som enbart har papperstidning minskat från 33 procent till 22 procent. De som enbart har en digital prenumeration är fortfarande få – men gick samtidigt från 3 procent 2016 till 7 procent 2018.

I rapporten konstateras: ”Hos alla åldersgrupper 65 år och yngre är det vanligare att läsa en dagstidning dagligen på nätet än att göra det på papper.” Här finns också den digitala klyftan. Fortfarande finns det en halv miljon svenskar som inte använder internet alls och ytterligare 600 000 som inte är dagliga användare, de allra flesta är äldre.

Här finns kanske en lärdom för både streamingtjänster och nätbokhandlare:

– I vår uppkopplade värld är det lätt att glömma att många användare fortfarande är nybörjare på internet. De som planerar morgondagens samhälle och utvecklar digitala tjänster behöver ta hänsyn till, inte bara om en viss målgrupp använder internet, utan också hur ofta den gör det och hur erfaren den är, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen, i ett pressmeddelande.

En sak vi funderat på när det gäller bokbranschens digitalisering är förstås: Hur stora kan streamingtjänsterna bli? Frågan ställs inte i undersökningen (”hur många betalar för en boktjänst på internet?”) men däremot får vi några andra svar:

– För första gången uppger fler än hälften, 53 procent, att de betalar för film på nätet.
– Fler än hälften av internetanvändarna, 55 procent, betalar för en musiktjänst på internet. Nästan alla av dem (97 %) lyssnar på Spotify.

Fler intressanta nedslag som öppnar för reflektioner:

– Två av tre unga (upp till 25 år) har fått utbildning i källkritik. Bland 35-45-åringar har siffran sjunkit till 35 procent och i de äldsta åldersgrupperna är det mindre än var tionde.
– 97 procent söker information på internet. 61 procent googlar varje dag.
– 51 procent uppger att de lyssnar på poddar. I åldersgruppen 16–25 år är det vanligare att lyssna på poddar än både radioapparat och internetradio.
– 83 procent av de svenska internetanvändarna använder sociala medier, en ökning med 2 procent sedan förra året. 63 procent är dagliga användare, en ökning med 13 procent på ett år.
– Facebook är fortsatt populärast bland sociala medier och används av 76 procent av internetanvändarna. Det dagliga användandet har dock planat ut och aktiviteten på Facebook minskar.
– Instagram används av 60 procent av internetanvändarna och är den tjänst som ökat mest under året.
– Snapchat fortsätter också att växa men är fortfarande främst de ungas tjänst. 97 procent av flickorna på högstadiet använder Snapchat. Mest har användningen vuxit i åldersgruppen 26 till 35 år där nu över hälften (52 %) använder Snapchat.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL