Nextory höjer priser men ökar antalet titlar i billigaste paketet

Shadi Bitar, grundare och vd för Nextory. Foto: Anna Ek.

Nextorys familjeabonnemang med fyra profiler blev en succé. Men nu tvingas man höja priset när konsumtionen av böcker ökat rejält.

Igår genomförde Nextory en höjning av priserna på sina abonnemang. Det enklaste Silverabonnemanget gick från 119 till 139 kr och dessutom höjs priset på familjeabonnemang med tre och fyra profiler till 239 kr/mån respektive 279 kr/mån. För 199 kr/mån ingår nu bara två profiler (eller samtidiga användare) i familjeabonnemanget.

– Det stämmer att vi har justerat vissa priser och infört flera abonnemangstyper för familjer. Samtidigt har silverabonnemanget fortfarande det lägsta priset på marknaden för de kunder som vill lyssna på ett obegränsat antal böcker, säger Shadi Bitar på Nextory.

Är det ökat lyssnande som gör att man inte får ekonomi i de lägre priserna?
– Till viss del men prisjusteringen beror främst på att vi successivt har ökat utbudet av böcker i silverabonnemanget. Det innehåller nu cirka 85 procent av Nextorys totala utbud. Anledningen till att vi gjort detta är att majoriteten av våra kunder har uttryckt att de värderar ett brett utbud framför ett lägre pris.

Hur har lyssnandet utvecklats sedan ni introducerade familjeabonnemang?
– Vi var först i Sverige med att lansera ett familjeabonnemang och det har mottagits mycket väl bland våra kunder. I takt med att fler personer i hushållen har möjlighet att använda Nextory har konsumtionen av böcker ökat. Vi är väldigt glada över detta eftersom vår vision är att bidra till ett ökat läsande. Samtidigt innebär detta också att vi behöver justera priserna till en mer hållbar nivå för att vi ska kunna fortsätta erbjuda obegränsad läsning med de senaste böckerna för hela familjen.

Tror du att vi i framtiden får se fler nischade paket med vissa genrer och begränsat urval för lägre pris, typ barnpaket?
– Nextory vill erbjuda den bästa tjänsten för hela familjen. Vi vill därför erbjuda såväl vuxenböcker som barnböcker i alla olika genrer för att hela familjen ska hitta en bok att läsa.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL