Kärleksaffären: Norstedts köper Printz Publishing

Printz Publishing får ny ägare och ingår framöver i Norstedts förlagsgrupp. Linda Säresand, operativ chef Norstedts Förlagsgrupp, Anna Levahn och Pia Printz, Printz Publishing och Otto Sjöberg, vd Norstedts Förlagsgrupp.

Norstedts förlagsgrupp får in tre storsäljande författare i Jojo Moyes, Sophie Kinsella och Lucy Diamond när de köper förlaget Printz Publishing. Förlagets grundare Pia Printz och Anna Levahn fortsätter dock driva förlaget.
– Det var faktiskt inte ett så svårt beslut att sälja, vi kände oss redo efter åtta år som litet tvåmannaförlag. Det är inte helt lätt att driva ett litet förlag idag med nya affärsmodeller som är på gång. Då känns det tryggt att ha Norstedts i ryggen med den kunskap som finns i Norstedtshuset, säger Pia Printz till Boktugg efter att nyheten blivit offentlig.

Printz Publishing grundades 2010 och har snabbt blivit ett av Sveriges vassaste uppstickarförlag med en rad storsuccéer som Jojo Moyes och David Nicholls. Från förlaget i Gamla Stan har Printz Publishing blivit en maktfaktor på den svenska bokmarknaden, skriver Norstedts i ett pressmeddelande.

– Printz Publishing har imponerat från start. Vi är glada och förhoppningsfulla över att få jobba ihop med så passionerade och skickliga förlagsmänniskor, säger Otto Sjöberg, vd på Norstedts Förlagsgrupp i ett pressmeddelande.

Printz Publishing kommer dock även i fortsättningen att drivas självständigt som en del av Norstedts Förlagsgrupp och förlagets grundare Pia Printz och Anna Levahn fortsätter arbeta i förlaget med att utveckla nya och befintliga författarskap.

– Jag vill vara kvar i förlagsbranschen men nu kan jag lägga fokus på att hitta de bästa böckerna och inte så mycket på att fundera över affärsmodeller, säger Pia Printz.

Bland Printz Publishings succéer finns både utländska och svenska författare, som Jojo Moyes, David Nicholls, Lisa Jewell, Lucy Diamond, Sophie Kinsella och Camilla Davidsson.

– Efter nästan åtta år som ett litet tvåmannaförlag så ser vi fram emot att bli en del av Sveriges äldsta, men också modernaste förlagshus. Det känns väldigt spännande att ta rygg på ett stort förlag som har både stora muskler och många nya kloka arbetskamrater. Och viktigast av allt är att vi även i fortsättningen kommer att ge ut väl utvalda bokpärlor i genren intelligent underhållning, säger Pia Printz och Anna Levahn på Printz Publishing i pressmeddelandet.

Säljare av bolaget är Pia Printz och Anna Levahn och parterna har kommit överens om att inte uppge köpesumman.

– Det fanns fem intressenter till att köpa förlaget. Anna och jag valde Norstedts för att vi kom bra överens och kände att vi ville samma saker. Vi blir ett helägt dotterbolag men kommer att sitta kvar i våra lokaler i Gamla stan men vi ser fram emot att få ett bollplank i cheferna i Norstedtshuset också, säger Pia.

Det känns passande att Pia Printz var en av dem vi intervjuade i det första avsnittet av vår artikelserie om Konsten att starta ett bokförlag.

På tisdagseftermiddagen firade Pia och hennes kollegor med bubbel innan det var dags att återgå till förberedelserna inför Bokmässan. Där förlagets monter är lämpligt placerad sedan tidigare – grannar med Norstedts. Sedan kan man dessutom säga att cirkeln är sluten på ett annat sätt, det var ju Norstedts som tackade nej till David Nicholls blivande storsäljare En dag efter att de gett ut hans två böcker dessförinnan …

Texten uppdateras…

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL