BookBeat: 8 av 10 lärare tror att ljudböcker är bra för barns läs- och skrivkunskaper

Barn har alltid lyssnat på ljudböcker - kan det stimulera och utveckla läsförmågan? Foto: iStock.

En ny undersökning visar att hela 89 procent av svenska folket upplever att ljudböcker kan göra litteratur mer tillgänglig för alla och en majoritet tror att ljudböcker kan bidra till barn och ungas läs- och skrivkunskap – främst landets lärare, enligt en ny undersökning.

På uppdrag av BookBeat har Kantar Sifo genomfört en omfattande undersökning på temat: Hur påverkar ljudet dig? Undersökningen adresserar effekter samt känslor kopplat till att lyssna. Syftet med undersökningen är att öka förståelsen för varför lyssningen av exempelvis ljudböcker ökar i Sverige och vilka effekter det har på lyssnarna.

Undersökningen visar att nästan 9 av 10 upplever att ljudböcker kan göra litteratur mer tillgänglig för alla. Hela 66 procent av svenska folket tror att ljudböcker kan bidra till barn och ungas läs- och skrivkunskap. Personer som arbetar inom skola och utbildning sticker ut då nästan 8 av 10 lärare, och andra som arbetar inom utbildning, tror att ljudböcker kan bidra till barn och ungas läs- och skrivkunskaper.

– Det är mycket glädjande att en majoritet av svenska folket upplever att ljudböcker gör litteratur mer tillgänglig för alla. Om ljudböcker dessutom kan bidra till barn och ungas läs- och skrivkunskaper är det fantastiskt. Något som känns extra aktuellt att prata om i skolstartstider, säger Niclas Sandin, vd BookBeat i ett pressmeddelande.

ANNONS

Boktugg har tidigare intervjuat en expert om hans syn på att träna läsning med hjälp av ljudböcker. Frågan var om man kan utveckla och underhålla läsförmågan genom att lyssna på ljudböcker.

– Vi har en medfödd förmåga för språklig kommunikation där vi talar och lyssnar. Att läsa är en träningssak och vad man missar med en ljudbok är själva lästräningen. Så länge läsförmågan redan är uppövad spelar det inte så stor roll om du lyssnar eller läser själv – men för någon som behöver öva upp läsförmågan är det att föredra att läsa en bok själv, sa professor Peter Gärdenfors i den intervjun.

Undersökningen visar även att det är vanligt att nyttja ljud i syfte att koppla av, främst i ålderskategorin 16 – 34 år, där hela 96 procent uppges göra det. Hela 68 procent i den yngre målgruppen nyttjar även ljud för att somna lättare.

ANNONS

– Ljudbokskategorin barn har ökat markant det senaste året. Ljudboken har fått en naturlig plats i både unga och vuxnas vardag. Både i aktiv lyssning och i avslappnande syfte som en del av kvällsrutinen, säger Niclas Sandin.

Fakta om ljudupplevelser från undersökningen (riket):
– 9 av 10 upplever att ljud kan förstärka en berättelse.
– Hela 89 procent av svenska folket upplever att ljudböcker kan göra litteratur mer tillgänglig för alla.
– 66 procent tror att ljudböcker kan bidra till barn och ungas läs/skrivkunskap.
– Hela 93 procent av landets lärare, och andra som arbetar inom utbildning, anser att ljudböcker kan göra litteratur mer tillgänglig för alla.
– Nästan 8 av 10 lärare, och andra som arbetar inom utbildning, tror att ljudböcker kan bidra till barn och ungas läs/skrivkunskaper.

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …

… det gör oss stolta och glada. Till skillnad mot andra sidor, så har vi ingen betalvägg. Det är ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt.

För att vi ska kunna fortsätta göra det vill vi ge dig chansen att bli vår supporter. Det kostar som en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) och du stöttar den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år.
Samtidigt får du tillgång till vår insider-avdelning, med både extramaterial och emagasin.

Vi behöver dig och det tar bara en minut av din tid. Bli en Insider idag >>

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.