Bokförsäljningen första halvåret: streaming ökar, fysisk bokhandel minskar

Bokförsäljningen i antal miljoner exemplar under första halvåret 2018. Streamingtjänsterna är största kanal. Graf: Boktugg. Bakgrundsfoto: Fotolia.

Försäljningsstatistiken för första halvåret visar att ehandeln (+ 7,5 procent) fortsätter växa på bekostnad av fysisk bokhandel (-5,2 procent). Samtidigt växer digitala abonnemangstjänster med hela 36,9 procent.

Idag kom rapporten som många väntat på. Försäljningsstatistiken för första halvåret. Den totala bokförsäljningen ökade med 6,2 procent i kronor räknat under det första halvåret 2018 jämfört med samma tidsperiod föregående år. Förklaringen till uppgången är en starkt ökande försäljning i digitala abonnemangstjänster (BookBeat, Nextory och Storytel) och i internetbokhandeln. Återförsäljare i fysisk bokhandel och dagligvaruhandel minskade.

De digitala abonnemangstjänsterna visar en ökning med 36,9 procent i kronor räknat. Internetbokhandeln, som i rapporten är hopslagen med bokklubbar, ökade med 7,5 procent. Den fysiska bokhandeln minskade med 5,2 procent och dagligvaruhandeln minskade med 5,8 procent.

Räknat i antal exemplar ökade den totala bokförsäljningen med 15,1 procent. Läsning och lyssnande i digitala abonnemangstjänster står för nästan hela denna ökning. Bortsett från denna försäljningskanal, där volymen ökade med 49,2 procent, ökade antalet sålda exemplar med 0,9 procent tack vare en stark försäljning i internetbokhandeln. I fysisk bokhandel minskade antalet sålda exemplar med 4,9 procent och i dagligvaruhandeln med 9,2 procent.

ANNONS

– Allt större andel av bokförsäljningen sker digitalt. Nu är knappt fyra av tio böcker som konsumeras i Sverige sålda i digitala abonnemang. Att abonnemangen dessutom används allt flitigare är intressant eftersom de säljs till en fast månadskostnad, säger rapportförfattaren Erik Wikberg som är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm i ett pressmeddelande.

Om man tittar på marknaden i kronor räknat så ser fördelningen numera ut så här:

Värt att tänka på i detta sammanhang är att man räknar samman nätbokhandel och bokklubbar. Vi vet att bokklubbarna tappar i försäljning vilket innebär att nätbokhandelns ökning är ännu större än de 7,5 procent som rapporten visar.

ANNONS

Gör man samma jämförelse mellan kanalernas storlek i antal exemplar som ovan så blir det så här:

Bokförsäljningen per kanal jan-jun 2018. Streamingtjänsterna växer kraftigt. Grafik: Boktugg.

Bland andra format än de digitala ökar både inbundet och pocket i värde, med 2,4 procent respektive 4,5 procent. Den fysiska ljudboken minskar kraftigt med 10,6 procent. Samtidigt som e-böcker ökar med 32,4 procent och den digitala ljudboken ökar med 37,2 procent i digitala abonnemangstjänster, minskar dessa format när det gäller försäljning i internetbokhandeln.

Försäljningen av barn- och ungdomsböcker har ökat stadigt under flera år. Under första halvåret 2018 ökade försäljningen med ytterligare 11,0 procent räknat i kronor. I åldersgruppen 6-9 år ökade försäljningen med 16,3 procent. Åldersgrupperna 3-6 år och 9-12 ökade båda med 14,2 procent.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

Fotnot: Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen står bakom Bokförsäljningsstatistiken, som uppskattas omfatta cirka två tredjedelar av all allmänlitteratur som säljs från återförsäljare i Sverige. Datainsamlingen sker via företaget Bokinfo. Rapporterna redovisar försäljningstrender för olika försäljningskanaler, genrer och format. De digitala abonnemangstjänsterna BookBeat, Nextory och Storytel ingår inte i det ordinarie dataunderlaget, utan denna försäljningsdata har samlats in separat. Mer information finns på http://www.forlaggare.se/bokforsaljningsstatistik.

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …

… det gör oss stolta och glada. Till skillnad mot andra sidor, så har vi ingen betalvägg. Det är ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt.

För att vi ska kunna fortsätta göra det vill vi ge dig chansen att bli vår supporter. Det kostar som en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) och du stöttar den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år.
Samtidigt får du tillgång till vår insider-avdelning, med både extramaterial och emagasin.

Vi behöver dig och det tar bara en minut av din tid. Bli en Insider idag >>

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.