Relationer, drama och spänning i Therese Slettengrens debutroman

Therese Slettengren Foto: Helen Karlsson

Blott en dag är författaren Therese Slettengrens debutroman. Den rymmer korn av flera genrer mellan sina pärmar och handlingen navigerar genom både relationer, barndomsskildringar och mörka familjehemligheter.

Längtan efter att skriva en bok hade legat i bakhuvudet på Therese Slettengren i nästan femton år när hon bestämde sig för att det slutligen var dags. Dittills hade hon viftat bort den naggande skrivarlusten med argumentet att det tog för mycket tid och att författandet inte gick att leva på. Men till slut tog ordens dragningskraft över och hon sa upp sig från arbetet som kommunikatör. En ny tillvaro som frilansande skribent gav henne utrymme att skriva boken och idag, två år senare, finns hennes debutroman Blott en dag på bokhandelns hyllor.

Romanen utvecklades från en ensam bild i Thereses huvud till en historia sammanvävd av både relationsdramatik, generationsskiften, barndomsskildringar och spänning. Bibliotekstjänst (BTJ) skriver i sin recension att ”boken vänder sig till dem som vill ha spänning, kärlek och livslögner i en intrikat väv i en och samma volym”.

– Boken har ett snabbt tempo där relationer mellan föräldrar och barn, viljan att bli älskad och svårigheten att berätta sanningen för de som står oss närmast ligger som ett nav i berättelsen. Det är ett mysterium i botten där läsarna kommer att vilja få reda på vilka hemligheter det är som ligger till grund för all olycka som drabbar bokens huvudperson Nora, säger Therese.

Blott en dag

Blott en dag

  • Förlag: Hoi Förlag AB
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska
  • Utgiven: 2018-09-21
  • ISBN: 9789176970775

I den halvsideslånga prologen får läsaren möta Nora som för första gången på mycket länge känner hopp och framtidstro. Så ringer telefonen, hon svarar och allt blir svart. Läsaren får sedan möta Nora decennier tidigare och följa henne genom en barndom kantad av många svåra händelser som hennes familj gör allt för att dölja. Nora gömmer händelserna från sin barndom djupt inom sig och i vuxen ålder bygger hon upp ett intrikat nät av lögner som varken hennes man eller hennes barn ser igenom. Långt senare börjar Noras vuxna dotter Sara nysta i sin mors liv vilket förändrar hela bilden av Nora.

Berättelsen är inspirerad av relationer Therese haft nära sig men hon är tydlig med att den är helt fiktiv:

– Nora har mycket av min mamma i sig, säger Therese. Det fanns ett skimmer av något dolt över hennes uppväxt. Även min pappa hade något inom sig som han hade svårt att prata om. Nu lever de inte längre så jag kan inte fråga dem om det, men det är från dem båda som boken växt fram och det är deras liv som har inspirerat mig att skriva den här berättelsen. Jag tror varken mamma eller pappa hade velat bli jämförda med bokens karaktärer så jag är mycket tydlig med att detta är en skönlitterär bok och absolut inte något som hänt i verkligheten.

Det Therese vill förmedla med sin bok är att sanningen alltid är att föredra eftersom livslånga lögner kan få allvarliga konsekvenser både för en själv och för framtida generationer.

– Jag tror det är väldigt svårt att bli lycklig fullt ut om man bär på jobbiga och traumatiska minnen som man håller för sig själv, funderar Therese. Det går inte att fly från sina minnen. Därför måste man bryta cirkeln genom att berätta sanningen. Noras vuxna dotter Sara gör just det. När Sara upptäcker att hennes mamma inte alls haft en så lycklig barndom som hon låtit påskina, utan istället visar sig ha varit mobbad och utsatt för misshandel vill hon bryta cirkeln. För henne blir det en insikt. Hon måste berätta sanningen och vara ärlig mot de som står henne nära. Annars kommer historien upprepa sig. Kommer man på en sådan sak om en person som stått eller står en nära tror jag det gör en fundersam kring uppväxten samtidigt som det kan förklara beteenden och sådant man inte förstått tidigare. Det är en sorg men också en lättnad som gör att man kan försonas.

Men varför tenderar somliga av oss att ha så svårt att tala öppet om svårigheter som drabbar en själv eller familjen, även om det ofta visar sig bli mycket bättre när alla korten ligger på bordet?
– Det beror nog på hur man växt upp, säger Therese. Vi formas av det förflutna, det går inte att fly från, det lever alltid med oss. Vissa uppfostras att lägga locket på, medan andra växer upp i en öppen och förlåtande miljö. Uppväxten formar hur vi sedan väljer att leva våra liv. I sanning eller lögn.

Nora i boken tänker hela tiden att hon ska berätta – men det blir aldrig av. Av ren rädsla för att inte bli älskad av sin man om han kommer på vem hon egentligen är fortsätter hon låtsas vara någon annan.

– Det tror jag är ganska vanligt, säger Therese. Bakom glassiga bilder på Instagram finns skit i hörnen. Min föräldrageneration hade nog svårare för att berätta för vänner om exempelvis sjukdomar och ekonomiska problem, än vad man i allmänhet har idag. Men samtidigt gör bilderna att det är lättare att visa upp en glittrig yta idag än det var då.

För närvarande skriver Therese på nästa roman som handlar om just vikten av att behålla en skinande fasad. Blott en dag var bara porten in i författarskapet och nu tänker hon fortsätta skriva parallellt med frilansandet:

– Det vore så klart en dröm att kunna leva helt på författandet, säger Therese. Det har flutit på förvånansvärt bra hittills – att frilansa och skriva är en perfekt kombo. Men det gäller att vara disciplinerad och ta vara på alla små tillfällen som ges att skriva. Just nu hoppas jag att Blott en dag ska bli omtyckt av läsarna och att den ska upptäckas av många. Jag försöker köra en gerillamarknadsföring för att den ska få så mycket uppmärksamhet som möjligt. Det gäller att slå sig för bröstet, sträcka på ryggen och inte vara blyg om man ska synas i författardjungeln.

Om författaren:

Therese Slettengren är utbildad jurist och journalist och har arbetat som bolagsjurist, kommunikatör, projektledare och redaktör. Idag kombinerar hon skrivandet med att arbeta som frilansskribent. Hon bor på Lidingö utanför Stockholm med sin man och tre barn, och har tillbringat många somrar i Torekov där hennes debut Blott en dag till viss del också utspelar sig. Hon skriver nu på sin andra roman som handlar om vikten av att behålla den perfekta ytan, till vilket pris som helst.

Blott en dag

Blott en dag
Författare
Förlag Hoi Förlag AB
GenreSvenska berättare
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor283
Vikt440 gr
Utgiven2018-09-21
SABHc
ISBN 9789176970775

Nora växer upp på 1960-talet som enda barn till två äldre föräldrar. Hon är mobbad i skolan, och spenderar helst sin lediga tid med pappa Herman som hon har en varm och nära relation till och som hon ser som sin bästa vän. En dag på väg hem från skolan blir Nora överfallen och svårt misshandlad. Familjen tar det mycket hårt och inget blir sig likt efter detta. Tiden går, och Herman blir mer och mer frånvarande, han är där men ändå inte.

En till synes obetydlig händelse får Nora att förstå att han döljer något för henne, deras far- och dotterrelation sätts på spel och ingenting blir någonsin som förut, då hemligheten han bär på visar sig få ödesdigra konsekvenser.

Blott en dag är en gripande relationsroman som sträcker sig över flera generationer där mörka familjehemligheter skapar livslånga splittringar. Den kretsar kring hur en pappas svek mot sin ungdomskärlek får tragiska följder för den han älskar högst, dottern Nora.

Om författaren:


Therese Slettengren är uppväxt i Mälarhöjden och i Saltsjöbaden, men bor idag på Lidingö med sin familj. Hon är utbildad jurist och journalist, och arbetar som frilansskribent och med kommunikation. Hon har gått skrivarkurs på Skrivarakademin, vilket resulterade i debutromanen Blott en dag.

Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.