Michael Wiander: ”Det går inte att nå toppen utan rätt förlag eller kontakter.”

Michael Wiander på en av Michaels många signeringar på Akademibokhandeln hösten 2017. Foto: Privat

Över 3500 sålda böcker på mindre än ett år och läsare som skriker efter mer. Ändå upplever egenutgivaren Michael Wiander att han har svårt att slå igenom på grund av en konservativ bokbransch som inte vill rucka på traditionerna. Nu är tålamodet slut och han skriver kontrakt med förlag inför den tredje Dexter-boken.

Dexter Olsson – Michael Wianders romankaraktär från Dexter Olssons Äventyr – har gjort succé bland sina små läsare. Nu dyker han upp igen för att mätta bokhungriga barn med nya historier. Första boken, Morfars hemlighet, har hittills sålt närmare 4 000 exemplar och andra boken, Flykten till Vulkanön, som precis släppts ligger redan på Adlibris topplista och har sålt 500 stycken.

Men i framtiden har den egenutgivande författaren Michael Wiander nya planer. Tanken är att från och med bok nummer tre och framåt samarbeta med ett vanligt förlag istället för att ge ut själv via hybridförlaget Visto, som han dock menar varit fantastiska på alla sätt och vis. Vilket förlag det blir är hemligt fram till bokmässan i Göteborg om en månad men valet kommer falla på ett litet, smart förlag med mycket erfarenhet. De största förlagen känns ointressanta.

Från allra första början hade Michael inga planer på att bli förlagsutgiven, han ville kunna kreera fritt och kreativt, inte binda upp sig eller låta någon annan bestämma över hans böcker. Men bokbranschens konservativa inställning har gjort att han ändrat sig – ett faktum han beklagar:

– Jag har kommit till insikt med hur svårt det är att få ett genombrott, få synas i media och göra en grej av sina böcker när man kommer som egenutgivande författare och ska sälja sig själv, säger han. Jag möts av en arrogans från majoriteten av bokhandlarna jag är i kontakt med och jag tycker det är så tråkigt att det är så. Men jag når fysiskt inte fram och som författare orkar man inte hur mycket som helst.

Många bokhandlare präglas av en traditionellt konservativ och pessimistisk inställning menar Michael. Den präglingen kommer i ett rakt nedåtstigande led från de största bokförlagen som har en stor makt över hela den svenska bokmarknaden:

– Den huvudsakliga anledningen till att jag nu börjar samarbeta med ett förlag är att få ut boken i media så att den når fler läsare. Det är så mycket skepsis och många av bokhandlarna som säger nej när jag kommer själv som författare, att jag lägger ner den vägen som en möjlighet även om det känns jättetråkigt, säger Michael.

Till skillnad från många andra egenutgivare har Michael lysande försäljningssiffror: Över 3500 böcker på mindre än ett år har han sålt. Boken om Dexter Olsson älskas av barnen och används aktivt inom skolans värld där den bland annat fått svårflirtade målgrupper att börja läsa mer. Ändå får Michael kämpa för att boken ska uppfattas som seriös.

– Jag har skapat något unikt som jag känner måste ut för det är så bra. Den får barnen att läsa mer och det finns en övergripande samhällsnytta i det, säger Michael. Både barnen och skolorna har ett sug efter boken men media och butikerna fattar ändå inte. Därför måste jag hitta ett sätt som får människor att känna trovärdighet inför den eftersom egenutgivning förknippas med hobbyskrivning hur tråkig den uppfattningen än är.

Michael berättar om ett mail han fick från Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin där Gustav tackade Michael och skrev att alla borde göra som han. Men när Michael bad Gustav att publicera något om det i sociala medier tog det stopp:

– Han lägger bara ut sådant som kommer från exempelvis Bonnier, säger Michael och fortsätter: Dexter har sålt bra men ändå tar inte bokhandlarna det på allvar. Jag utbildar inom personal- och urvalstester och det finns forskning på att det som driver framgång är öppenhet, nyfikenhet och kreativitet. Med det facit är det helt otroligt att bokbranschen är så konservativ: man har inte en chans mot de största förlagen om man inte har väldigt mycket tålamod. Och jag är ganska otålig av mig. Som det är nu är det de stora förlagen med makt som berättar för folk vad de ska läsa och det är jättetråkigt, det borde vara läsarna som bestämde istället.

Därmed inte sagt att egenutgivning är dömt att misslyckas. Med mycket tålamod och tid menar Michael att det absolut kan fungera – men då får man också räkna med många år innan det eventuella genombrottet:

– Har man en uthållighet på tio år så går det nog att sprida men jag vill få ut mina böcker snabbare, säger Michael och tillägger: Vill man så kan man hitta vägar framåt och det går att börja ensam. Men jag tror inte på att ensam är stark, man behöver bygga ett team med någon som känner någon som känner en annan som kan hjälpa en vidare. Kontentan är att hur stor framgång du än har så når du inte den absoluta toppen om du inte har rätt förlag eller kontakter.

Andra boken om Dexter och hans äventyr tog Michael ett halvår att skriva. Bok nummer tre, den första som kommer ut på ett traditionellt förlag, är planerad till våren 2019.

– Den ultimata utgivningsplanen hade kanske varit en bok vartannat år men jag vill inte att barnen ska behöva vänta så länge, säger Michael. Bara ett år är länge nog när man är liten. Framöver vill jag släppa en bok om året för barnens skull.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL