Söndagstuggare: Nina Ulmaja om bokdesign

Inbjudna föreläsare på Tao of Book Design. Nina Ulmaja är fyra från vänster.

Vad är bokdesign? Vad styrs den av och vad påverkar den? Det är några av de frågor som formgivaren Nina Ulmaja reflekterar kring i sitt gästblogginlägg.

NINA I KINA – Tao för bokdesigners

Text: Nina Ulmaja

Jag började terminen i Shanghai, i Kina, med att föreläsa på konferensen Tao of Book Design, som arrangerats för att fira professor Lü Jingrens 40 år som bokdesigner.

Tio inbjudna bokdesigners från sju olika länder gav alla sin syn på boken idag. Jag insåg snart att flera av talarna på ett eller annat sätt ägnat sig åt att definiera vad bokdesign står för idag – när alla i sina datorer, mobiler och plattor har de tekniska verktygen för att massproducera text.

Bild från Tao of Book Design. Foto: Nina Ulmaja

Bokdesign är:
1. Bokbinderi
2. Typografi
3. Text
4. Informationsgrafik

Föreläsarnas egen verksamhet sträckte sig från book artists som hantverksmässigt formar, skriver och producerar böcker i små upplagor till de som är roade av boken som masskommunikation. Jag tillhör kategorin som försökt tänja på gränserna vad gäller design, produktion och kvalitet även för den bok som ska tryckas i 100 000 ex. För att jag vet att det går, och för att bokens sinnliga värden stimulerar läsaren. Kvalitet var ett återkommande tema i föreläsningarna.

Bokdesign påverkas av:
1. Handen som utför hantverket
2. Materialet, som även ger läsarens hand en läsupplevelse
3. Tekniken, dåtidens eller den allra senaste

Vem som helst kan hälla in en text i en mall idag, och trycka en bok därefter. Och det är klart att det blir läsbart. Men med omsorg om typografin går det att förädla en text så att läsupplevelsen blir den njutbara aktiva vila som läsningen faktiskt kan innebära. Typografi kan både hjälpa och stjälpa precis som en bra uppläsare förgyller en text och en usel fördärvar den.

Bokdesign innefattar:
1. Texthantering
2. Strukturering av innehållet så det blir aptitligt
3. Hantering av bild och grafik som förmedlar information

Detaljerna påverkar helheten och för att utgå från bokens allra första byggsten, pappret, så betraktas det förvånansvärt ofta som ett neutralt medium. Men bokens papper är inte ”bara” en projiceringsyta likt datorns eller mobilens skärm. Varje papper har en röst och pappersvalet speglar utgivarens syn på läsaren och med vilken omsorg utgivaren vill presentera författarens verk. Pappret förmedlar kvalitet, eller speglar förlagets good-enough-attityd. På både kort och lång sikt.

Det långsiktiga perspektivet är som att en kvalitetscykeltillverkare skulle byta ut materialet i skruvarna eller cykelns stänkskärmar till något som rostar. För att spara pengar. Det märks kanske inte den första soliga säsongen att kvaliteten har sjunkit, men ganska snart syns tillverkarens logotyp på rostiga skrothögar. Och rosten solkar sakta men säkert ner varumärket.

Bokdesign styrs av:
1. Realiteten/verkligheten (den teknik och ekonomi som står till buds)
2. Nödvändigheten (det som måste vara med, innehållet)
3. Möjligheten (allt det vi kan göra för att utveckla boken, framtiden)

Bilder i böcker var ett återkommande tema på konferensen och är det även i min praktik. Jag har de senaste åren sett fler och fler författare, även de mest textbaserade, komma med bilder de önskar addera till sina texter – för att vi lever i en värld av bildkommunikation, och för insikten att det faktiskt är möjligt att idag trycka bilder med god kvalitet – även i mycket stora upplagor.

Bild från Tao of Book Design. Foto: Nina Ulmaja

Bokdesign handlar om att:
1. Hitta det som fångar ögat
2. Fundera på vad som leder ögat vidare i boken
3. Hitta det som stimulerar ögat så det inte flackar iväg till annat

Den ökande bildmängden i böcker är en snöboll i rullning som vi inte kommer att kunna stoppa. Och varför skulle vi? Det är samtidigt en tillbakablick till hur böcker såg ut en gång i tiden. Till och med munkarnas handskrivna böcker innehöll bilder och grafiska element, liksom de första tryckta böckerna. Bilden är en väsentlig del av boken, oavsett om den sitter på omslaget eller fått hänga med in i textmassan.

Bokdesign är:
1. Arkitektur – bokens fysiska utformning
2. Inredning – orienteringen i läsrummet innanför pärmarna

Det fanns lika många recept för hur en bok kan göras som antalet talare på konferensen i Shanghai, trots att det handlar om att papper möter pärm, möter läsare, används.

Bokdesign står på tre ben:
1. Teknologi
2. Mänskliga behov och förutsättningar
3. Estetik

Bokdesigners viktigaste uppgift är att fånga läsaren och få hen att vilja läsa boken. Men processen börjar redan med viljan att förmedla ett innehåll i bokform. Oavsett om det finns en beställare eller om boken är ett konstprojekt. De inledande samtalen om boken som ännu inte finns är bland det mest lustfyllda i designprocessen.

Bokprocessen består av:
1. Research
2. Målgruppsanalys
3. Visualisering

Hej höstens samtal!

/Nina Ulmaja

 

Om gästbloggaren:

Nina Ulmaja är prisbelönt formgivare som skriver på en bok om bokdesign, typografi och bokproduktion. Nina driver även designstudion UlmajaWilsson, vars huvudsakliga inriktning är kvalitetsdriven bokdesign och varumärkesbyggande grafisk design. UlmajaWilsson ger även trendspaningar om bokdesign, typografi och produktion. www.ulmajawilsson.se

Lü Jingren. Foto: Nina Ulmaja

Om Lü Jingren:

Lü Jingren är art director, bokdesigner, illustratör och professor i konst och design på Tsinghua University Kina, medlem i AGI och chefredaktör på Book Design Magazine. Han har blivit utnämnd till en av tio designers som haft mest inflytande på kinesiskt bokbinderi och design de senaste 50 åren och tillhör gruppen The Top 10 Asian Designers. Lü har vunnit ett flertal internationella priser. Hans utställning Tao of Book Design pågår till den 2 september 2018 i Shanghai.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Bild från Tao of Book Design på en av Jü Lingrens böcker. Foto: Nina Ulmaja
Bild från Tao of Book Design. Foto: Nina Ulmaja

info@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL