Storytel ökade både tillväxten och förlusten under Q2-2018

Sofie Zettergren, CFO och Jonas Tellander, CEO på Storytel. Foto: Storytel

Storytel siktar på 725 000 abonnenter i slutet av september, då för första gången mer än hälften finns utanför Sverige. Men bara 3 av 13 länder är lönsamma och förlusten Q2 ökade till 44 Mkr. Storytel lånade i somras ytterligare 100 Mkr.

Idag släppte Storytel sin delårsrapport för det andra kvartalet vilket samtidigt är en halvårsrapport som visar hur det går för bolaget.

Det finns två olika siffertabeller att titta på. Den ena, inspirerad av Netflix, innehåller alla de nyckeltal som visar hur utvecklingen ser ut när det gäller antalet abonnenter och hur mycket dessa i snitt betalar och hur streamingintäkterna ökar för varje kvartal.

Men det finns också den lite tråkigare resultat- och balansrapporten som är obligatorisk för alla bolag, i synnerhet dem som är börsnoterade. Den är inte fullt lika rolig läsning eftersom den visar hur förlusterna växer i takt med att antalet abonnenter ökar. Det kostar pengar att växa.

De goda nyheterna – höjdpunkter från Storytel Q2-2018

Så vill ni ha de goda nyheterna eller de dåliga nyheterna först? Ja, vi börjar väl med de goda nyheterna då, ur Storytels perspektiv. Vi kan ta de highlights som Sofie Zettergren, CFO och Jonas Tellander, CEO presenterade i en Youtube-video och som även finns med i delårsrapporten som en sammanfattning över vad bolaget gjort de senaste tre månaderna:

  • Ökat abonnentstocken med 47% från kv2 2017, till 621 200 abonnenter i genomsnitt i kv2 2018. I riktning mot att nå 800 000 abonnenter i slutet av 2018.
  • Ökat Streaming-intäkterna med 43% från kv2 2017, till 239 MSEK. I riktning mot att nå 1 000 MSEK i Streaming-intäkter under 2018.
  • Ökat andelen internationella Streaming-intäkter till 47%. I riktning att nå över 50% under 2018.
  • Lanserat Storytel i Förenade Arabemiraten, Turkiet och Italien.
  • Lanserat e-boksläsaren Storytel Reader i slutet av juni.
  • Kommunicerat förberedelser för listbyte till First North innan slutet av 2018.

Vi har skrivit om det mesta av detta tidigare på Boktugg, även abonnenttillväxten kommunicerades nyligen. Bytet av noteringsplats för aktien förklaras dels av att man vill locka till sig internationella investerare men även att man numera har personal runtom i världen som vill köpa aktier (och få optioner kan man förmoda) i Storytel.

I samband med delårsrapporten lämnade Storytel även en prognos för det tredje kvartalet. Dessa prognoser brukar vara hyggligt träffsäkra med tanke på att idag har redan halva kvartalet passerat. Sommaren har uppenbart varit god och Storytel räknar med att få 24 300 nya abonnenter i Sverige men hela 79 500 nya i utlandet. Därmed kommer bolaget framöver att ha majoriteten av sina kunder utanför Sverige – som dock fortfarande är den överlägset största marknaden.

Snittintäkten per kund i Sverige är 133 kr/månad, vilket motsvarar 166 kr/mån inklusive moms att jämföra med det ordinarie priset på 169 kr. Marginell rabatt.

I utlandet ligger snittintäkten tio kronor lägre, 123 kr/månad. Dessutom är det i vissa länder dyrare att hantera betalningar än i Sverige.

I rapporten delar Storytel in marknaderna i tre olika segment utifrån var de befinner sig i utvecklingen och hur de bidrar ekonomiskt:

  • De lönsamma: Sverige, Danmark och Norge.
  • De som skalar upp: Holland, Polen, Finland, Ryssland, Spanien, Island, Turkiet och Italien.
  • De som förbereds: Indien, Förenade Arabemiraten, Bulgarien och Mexiko.

De dåliga nyheterna – Storytel fortsätter gå med förlust

För det är nu som vi kommer till den dåliga nyheten. Storytel går med förlust. Tittar man på listan ovan är det rätt logiskt eftersom bara tre länder är lönsamma av de tretton länder där Storytel nu är verksamma (varav sex länder har lanserats de senaste tolv månaderna). Det gäller att få fler av ”scale up”-länderna att nå en nivå där de genererar mer intäkter än kostnader.

– Idag är vi snabbare på att skala upp, vi gör inte samma misstag som vi gjorde för ett par år sedan, säger Jonas Tellander i företagets Youtube-video om delårsrapporten.

Receptet för lansering i ett nytt land är att rekrytera en bra landschef, bygga en katalog och därefter bygga kännedom och kundstock. I de lönsamma länderna är täckningsbidraget runt 30 procent (Sverige är det enda som redovisas separat i rapporten och var där 28,4 procent för Q2, ner från 35,3 procent i Q1) och det ska räcka för en vinstmarginal på 15-20 procent – vilket Storytel hoppas nå för alla marknader.

Så till resultatrapporten. Omsättningen för hela Storytel var 337,9 Mkr Q2 (jmf 265,9 Mkr 2017) och landar på 650 Mkr första halvåret (497 Mkr samma period 2017).

– Vi är enligt plan för att nå över 1 miljard SEK i omsättning 2018, vi vet att Q3 och Q4 är starka kvartal för Print Publishing-delen med Norstedts i Sverige och People’s Press i Danmark.

Lanseringar i nya länder kostar dock pengar. Stora pengar. Under det andra kvartalet ökade förlusten före avskrivningar till 44,1 Mkr och 60,1 Mkr efter avskrivningar eller 64,4 Mkr när man adderar finansiella kostnader. Vi skrev ju att Bonniers förlust/investering i BookBeat var 90 Mkr för hela 2017. Storytel brände 110,4 Mkr första halvåret (inklusive avskrivningar, annars 78,9 Mkr).

Storytel tog nytt banklån på 100 Mkr i juni 2018

I juni tog därför Storytel ett nytt lån hos Swedbank på 100 Mkr för att finansiera den fortsatta tillväxten. Så den stora frågan är förstås: Hur stor penetration går det att få på en ljudboksmarknad eller numera även eboksmarknad efter lanseringen av Storytel Reader som i högre grad kan locka dem som främst vill läsa i tjänsten? Det utlovas förresten att Storytel Reader (som vi testar utförligt här) ska få stöd för att lyssna på ljudböcker före årsskiftet (vilket Daniel Åberg uppmärksammade igår).

På den svenska marknaden har Storytel nu 3-4 procents penetration. Är det rimligt att 10 procent av svenskarna kommer att ha en streamingtjänst för böcker om några år så finns det enorm tillväxtpotential framöver. Men den verkliga nyckelfrågan som ska motivera investeringar i den storleksordning som nu görs är förstås vilka andra länder som kan nå 3 procent. Spanien, Holland och Polen har tillsammans tio gånger fler invånare än Sverige. Kan dessa tre tillsammans bidra med 3 miljoner abonnenter så ser Storytels resa spännande ut.

Men det är ett race. Google, Apple och inte minst Amazon lurar i vassen. Hittills har de inte gett sig in på prenumerationsmodellen för böcker. Och så har vi förstås de svenska konkurrenterna där BookBeat redan lanserat i andra länder och Nextory är på gång att göra det.

Slutligen. Med tanke på diskussionen om royaltynivån för böcker som läses/lyssnas på Storytel som vi skrev om i måndags så nämndes en intressant uppgift i Storytels delårsrapport. Där som en positiv nyhet för investerare. Men för andra förlag så är det kanske snarare tvärtom.

Storytel ökade under andra kvartalet andelen eget innehåll som konsumerades i tjänsten, vilket visar att det är lönsamt att investera i exempelvis Storytel Original och andra format. Där återkommer jämförelsen med Netflix. Lugnar kanske inte andra förlag dock.

Vill du höra det direkt från drakens mun och få en grundlig genomgång av delårsrapporten så kolla klippet nedan:

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL