Hur ska vi få (fler) vuxna män att läsa böcker?

Mammorna läser och föräldrarna har fått barnen att läsa. Men papporna kollar bara på tv eller somnar i soffan. Lite fördomsfullt, men även underbyggt av statistik och undersökningar. Hur får vi männen att läsa mer? Foto: iStock

Tjugo års forskartjat – idag förstår föräldrar vikten av att barn lär sig läsa även så långa texter som böcker. Men det är minst lika viktigt att få vuxna män att läsa böcker. Både för deras egen och samhällets skull.

En av de lärdomar jag fick höra från bokhandlare när jag startade mitt första bokförlag var att sju av tio böcker läses av kvinnor och att de även köper de allra flesta av de böcker som läses av andra i familjen.

Kvinnorna handlar böcker till barnen och till sina män, om detta verkar bokbranschen helt enig. En del säger att 80 procent av böckerna läses eller köps av kvinnor.

Detta faktum präglar också utgivningsbesluten på förlagen idag. En bok som förläggare tror inte går hem hos den kvinnliga delen av läsarna hamnar längst ner i manushögen eller refuseras. Visst, det finns undantag men trenden är tydlig.

Så varför är det så svårt att få pojkar att börja läsa och framför allt att få dem att fortsätta när de blivit vuxna? Är det för att män är latare än kvinnor och föredrar snabb och bekväm tillfredställelse i form av film och tv eller datorspel? När det gäller tidningar så finns det betydligt fler titlar som vänder sig till en dominerande manlig målgrupp.

Spelar det någon roll om männen inte läser då? Det har väl alltid varit så? På den frågan svarar jag nja. Det är sannolikt så att en gång i tiden så var det fler män än kvinnor som läste eftersom läskunnigheten i vissa fall var förbehållen männen.

Statistik i USA och Sverige för läsning av böcker

Enligt en undersökning i USA av amerikanernas läsvanor så finns det en del oroväckande siffror just på det här med folk som slutar läsa. Enligt undersökningen American Time Use Survey (ATUS) så uppgav hela 33 procent av dem som gått ut high school att de inte läst en enda bok i resten av sitt liv efter att ha tagit studenten. 20 procent av dem under 50 uppger att de inte läst en bok det senaste året och 28 procent av dem över 50, vilket är lite anmärkningsvärt. Detta skriver Melvin House om i ett blogginlägg.

Men det finns ännu mer skrämmande uppgifter hos Good E-reader som läst samma rapport kombinerat med en från Pew Research. Hela 70 procent av de vuxna amerikanerna säger att de inte satt sin fot i en bokhandel de senaste fem åren. Ja, ni läste rätt. Och hela 80 procent av de amerikanska familjerna varken köpte eller läste en enda bok förra året.

Så hur skiljer sig vanorna mellan män och kvinnor i USA? Ja, en fråga i ATUS var om folk en typisk dag läst något i en bok av personligt intresse (alltså inte jobb/skola). Där hade andelen av befolkningen över 15 år sjunkit från 26 procent till 19 procent mellan 2003 och 2017. Bland kvinnor var utvecklingen från 29 till 22 procent medan andelen män som läste för nöjes skull en vanlig dag sjönk från 23 till 15 procent.

Motsvarande siffror för Sverige är enligt Mediebarometern 2017 kanske inte rakt av jämförbara eftersom de mäter hur många som läst en bok en genomsnittlig dag. Det kan alltså inkludera även studielitteratur. Dessutom omfattar de åldrarna 9-79 år. Enligt denna läste 44 procent av kvinnorna i en bok, men bara 30 procent av männen.

Det glädjande är i sammanhanget att den svenska läsningen av böcker inte alls sjunkit på samma sätt som den amerikanska. I alla fall inte enligt Mediebarometern som genomförts sedan 1997. Där angav 38 procent att de läst en bok en genomsnittlig dag 1997. Tjugo år senare var motsvarande andel 36 procent. Siffran har för övrigt rört sig i intervallet 34-38 procent under denna tid.

Så hur mycket tid lägger vi då på att läsa böcker, en genomsnittlig dag? Återigen är det skillnad mellan könen. I hela gruppen 9-79 år så lägger kvinnorna 27 minuter mot männens 18 minuter. Det kan låta lite med 9 minuters skillnad men på en vecka blir det 63 minuter. På ett år alltså 52 timmar vilket är rätt många böcker.

Man kan förstås analysera siffrorna och försöka se trender. Men om man ska göra någon jämförelse så är det kanske att titta på bokläsning jämfört med tidningsläsning. Bara de tre senaste åren (2014-2017) har det skett en verkligt radikal förändring på dagstidnings- och tidskriftskonsumtionen. Andel av befolkningen 9-79 år som använder olika medier en genomsnittlig dag har för Dagstidning sjunkit från 67 procent till 56 procent och för Tidskrift från 32 procent till 26 procent. Samma utveckling för boken? Oförändrat på 36 procent.

Läsfrämjande för vuxna – med fokus på männen

Ur bokbranschens perspektiv kan man välja att se på det här på två sätt. Att fortsätta i samma spår och basera utgivning och marknadsföring på det man vet – nämligen att kvinnor läser mer än män och köper fler böcker än män. Alltså ännu mer fokus på kvinnorna. Kortsiktigt är det förstås den bästa strategin, att följa marknadens storlek och behov.

Men man kan också se det som en möjlighet – kan vi öka männens läsande till samma nivå som kvinnornas så växer ju marknaden. Dessutom är det uppenbart så att det finns en delvis outforskad marknad som bara väntar på att exploateras – den med böcker för män som idag inte tycker att de hittar något värt att läsa.

Sedan kan man väl konstatera att det rent allmänt behövs ett läsfrämjande arbete inriktat på de vuxna. Det finns tydliga tendenser till minskat läsande av böcker bland yngre vuxna, alltså 15-25 respektive 25-44 år.

Är det kanske dags för snabbmatskedjorna att erbjuda även sina vuxna matgäster en liten bok tillsammans med nästa meal?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL