Storytel andra kvartalet: störst tillväxt utanför Sverige

Jonas Tellander, vd Storytel. Foto: Theresia Jatta Kölin.

Storytel ökade antalet betalande abonnenter med 46,7 procent andra kvartalet 2018, jämfört med samma period förra året. Tillväxten är starkast utomlands.

Vi har tidigare i veckan rapporterat om BookBeats tillväxt (+110 procent) och Nextorys tillväxt (+160 procent). Dessa båda är dock hemlighetsfulla med både antal abonnenter och omsättning (även om BookBeat avslöjade att de hoppas nå 150 Mkr för helåret 2018). Marknadsledaren Storytel däremot är börsnoterat och därmed rapporterar de betydligt mer exakt och omfattande. Deras tillväxt är lägre, 46,7 procent. Men räknat i antal nya kunder så växer de fortfarande mest av de tre, såvitt vi kan utläsa av de tillgängliga siffrorna.

Storytel hade 621 200 betalande abonnenter i genomsnitt under kv2 2018, en ökning med närmare 200 000 kunder jämfört med kv2 2017 och något högre än den prognos som tidigare presenterats, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Streamingintäkterna för kvartalet uppgick till ca 239 Mkr, motsvarande 43 % årlig intäktstillväxt och drygt 3 Mkr högre än prognos.

– De senaste 12 månaderna har vi lanserat Storytel på 6 nya marknader, och har under samma period vuxit utomlands med närmare 140 000 betalande abonnenter. Det är ett kvitto på att våra utlandssatsningar med lokala team och ett starkt fokus på innehåll och marknadsföring ger resultat, säger VD Jonas Tellander i samma pressmeddelande.

Genomsnittligt antal abonnenter i kv2 2018 i Sverige blev 314 700 abonnenter, strax över prognos och en ökning med knappt 60 000 abonnenter från kv2 2017 (+ 23 %). I Sverige uppgick streamingintäkterna till ca 126 Mkr i kv2 2018, strax över prognos.

Genomsnittligt antal abonnenter i kv2 2018 i utlandet blev 306 500 abonnenter, strax över prognos och en ökning med närmare 140 000 betalande abonnenter från kv2 2017 (+ 83 %). I utlandet uppgick streamingintäkterna till ca 113 Mkr i kv2 2018, drygt 2 Mkr över prognos.

Utlandet stod i kv2 2018 för ca 47 % av totala streamingintäkter, jämfört med 39 % i kv2 2017.

Storytel presenterar dessutom siffror för Sverige, utlandet och totalen för tidigare kvartal så att man kan följa tillväxten och grotta ner sig i att jämföra marginaler och antal abonnenter.

Där kan man bland annat konstatera att Storytel under andra kvartalet adderade 9 600 nya betalande abonnenter i Sverige. Det ska jämföras med 14 400 nya under andra kvartalet 2017. Tillväxten i Sverige sjunker alltså inte bara procentuellt utan även i faktiska tal. Men, samtidigt så har förutom BookBeat och Nextorys offensiv även Bokus Play lanserats under detta kvartal. Det totala antalet nya streamingkunder på den svenska marknaden har därför sannolikt ökat mer i år än förra året.

För Storytels del är det givetvis mycket fokus på alla de nya marknaderna utomlands. Där skaffade de 33 700 nya kunder under det andra kvartalet. Sannolikt kommer Storytel redan nu i juli att ha fler kunder utomlands än de har i Sverige, efter andra kvartalet fanns 49,3 procent av kunderna i utlandet.

Återstår att se börsens reaktion. För en månad sedan toppade aktien på 144,40 kr för att sedan sjunka till 123 kr innan den återhämtat sig de senaste dagarna och vid stängning igår stannade aktiekursen på 132 kr. Börskursen på Aktietorget.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL