Nextory växer snabbast – ökar med 160 % andra kvartalet

Shadi Bitar, VD för Nextory.

Nextory växer snabbast av de svenska streamingtjänsterna – åtminstone räknat i procent. En ökning på 160 procent under andra kvartalet jämfört med samma period 2017.

Nextory fortsätter att växa genom att tillgängliggöra litteratur digitalt, meddelar bolaget i ett pressmeddelande. En tillväxt på 160 procent under andra kvartalet jämfört med andra kvartalet 2017 talar sitt tydliga språk, digital litteratur är framtiden.

– Vår digitala boktjänst ökar läsandet. Vi ser att traditionella bokläsare allt oftare går över
till digitalt läsande. Tekniken är ett stöd och ett hjälpmedel som gör läsandet mer tillgängligt än någonsin tidigare, säger Shadi Bitar, grundare och vd Nextory, i pressmeddelandet.

Än så länge uppger Nextory inga siffror för abonnenter eller omsättning utan enbart tillväxten. Bokslutet för 2017 blir offentligt först om någon månad.

– Vi är på god väg gällande lönsamhet. Det jag kan säga är att vi även i år ligger före vår plan, säger Shadi Bitar till Boktugg.

I både pressmeddelande och marknadsföring lyfter de fram fördelarna med att läsa digitalt. Främsta fördelen är att man alltid har sina böcker med sig. Hör man om någon bok kan man börja läsa eller lyssna på den direkt – på bussen eller var man än befinner sig.

– Våra kunder förknippar läsning med egen tid, inspiration och avkoppling. Jag tror att fler och fler kommer att byta ut sin fysiska bok mot en digital bok eftersom den är enklare att alltid ha med sig, säger Shadi Bitar.

Sommaren är av tradition en period då fler människor än vanligt läser böcker. Eller numera, fler än vanligt som lyssnar på böcker. Detta märks för alla streamingtjänster.

BookBeat meddelade att de växte med 110 procent under det andra kvartalet 2018, jämfört med samma period förra året. Eftersom varken Nextory eller BookBeat anger antalet abonnenter är det svårt att veta vem som växer mest i reella tal. Storytel har en lägre tillväxt procentuellt och frågan är om de fortfarande växer mest räknat i antal nya abonnenter eller ifall de båda mindre konkurrenterna passerat marknadsledaren även där?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL