Annette Tannerfeldt blir ny chef för Bonniers Bokklubbar

Annette Tannerfeldt, chef för Bonniers Bokklubbar sedan 1 juni 2018. Foto: Petter Nilsson.

Trots digitalisering så förblir papper livsviktigt för bokklubbarna, menar Annette Tannerfeldt som den 1 juni blev chef för Bonniers Bokklubbar.

Bonniers Bokklubbar har internrekryterat en ny chef. Det är den tidigare försäljningschefen Annette Tannerfeldt som tar över när Marie Bratani Olsson lämnar sin post. Annette tillträdde sin nya tjänst den 1 juni 2018.

– Det känns jättespännande! Vi har gått från klarhet till klarhet senaste åren och lyckats skapa en tjänst som verkligen uppskattas av våra medlemmar och dessutom har god lönsamhet. Vi ska fortsätta den resan genom att vara ännu mer relevanta för våra medlemmar och erbjuda dem personliga boktips till riktigt bra priser. Det ska löna sig att vara medlem – för både plånbok och i känsla, säger Annette Tannerfeldt i ett pressmeddelande.

För Boktugg berättar hon sedan mer om hur hon ser på bokklubbarnas framtid och avslöjar att papper är lika viktigt som en kontinuerlig digitalisering av bokklubben.

Berätta lite om din bakgrund i bokbranschen?
– Bortsett från att jag alltid har älskat att läsa och försvinna in i böcker både som avkoppling och underhållning så startade min resa i bokbranschen för fem år sedan när Bokklubben Svalan sökte en försäljningschef. Två år senare tog jag över som försäljningschef för samtliga bokklubbar och på den vägen är det, säger Annette Tannerfeldt.

Bokklubbarna är inte lika stora och många som de var för tio-tjugo år sedan. Men de kvarvarande bokklubbarna har fortfarande många medlemmar. Så här presenterar Annette dem:

  • Bonniers Bokklubb är vår och Sveriges största bokklubb både till medlemsantal och urval. Bokklubben vänder sig till hela familjen och erbjuder allt ifrån romaner, spänning, facklitteratur och barnböcker. Medlemstidningen presenterar varje månad ca 300 aktuella böcker som vår redaktion läst, valt och skriver om.
  • Månadens bok, vår näst största klubb har ett något ”smalare” urval. Medlemmarna i månadens bok uppskattar att få ta del av riktigt bra kvalitetslitteratur som inte alltid är vida känd.
  • Bokklubben Svalan, Sveriges äldsta bokklubb har funnits i 76 år! Här får medlemmen den exklusiva förmånen att en personlig bokguide hjälper till att välja ut vilka böcker som ska läsas. Dessa böcker levereras sedan i vald ordning och periodicitet hem till medlemmen utan extra kostnad – ett helt unikt och väldigt uppskattat koncept!
  • Lyssnarklubben är vår ljudboksklubb där vi erbjuder aktuella ljudböcker i formaten CD, MP3-CD och ljudfil. Lyssnarklubben har ett nära samarbete med Iris, Synskadades Riksförbund, vilket betyder att vi varje månad producerar vår tidning också i blindskrift för ett antal medlemmar.

Totalt når Bonniers alla bokklubbar runt 250 000 läs- och bokintresserade medlemmar varje månad med mängder av boktips. Så ryktet om bokklubbens död är överdriven.

– Vi mäter kontinuerligt vårt erbjudande och får en otroligt fin respons och uppskattning från både lojala befintliga medlemmar och nyrekryterade. Åldern på de som blir medlemmar och där våra tjänster är mest uppskattade är 50+, men vi ser också i takt med att vi syns och verkar i sociala medier så ökar intresset för oss även hos en yngre målgrupp som också uppskattar guidning i bokdjungeln.

Hur har då bokklubbarna digitaliserats de senaste åren? Har streamingtrenden påverkat och gjort att eböcker respektive ljudböcker i MP3-downloadformat ökar?

– De senaste åren har vi satsat stort på digitalisering. Idag står vi bra rustade och har verktyg som bidrar till skräddarsydd kommunikation med våra medlemmar och gör oss än mer relevanta för var och en. Digitaliseringen är inte på något sätt klar utan kommer alltid att vara en naturlig del av utvecklingen av verksamheten. Våra medlemmar väljer böcker från alla format, men vår försäljning består till allra största del av den tryckta boken, säger Annette Tannerfeldt.

Papperstidningens död inväntas bland dagstidningar och månadsmagasin, hur ser det ut med bokklubbarnas kataloger?
– Att få hem tidningen i brevlådan är enligt våra medlemmar det allra största värdet med bokklubben och något de absolut inte vill vara utan. Så länge det finns bokklubb kommer det finnas medlemstidning!

Har ni några planer för att starta nya bokklubbar i någon stark genre (fantasy eller romance exempelvis) eller kombinera böcker med andra prylar: typ DYI, matlagning eller trädgård?
– Jag gissar att vi med teknikens hjälp kommer att kunna erbjuda medlemmarna ännu fler specifika bokgenres kopplade till intressen. Vi vet att våra medlemmar verkligen uppskattar andra produkter än böcker, så som glas, porslin och andra produkter kopplade till hus och hem. Detta är en affär som vi satsar på – influerade av de norska bokklubbarna.

Efter alla siffror är man förstås nyfiken på hur mycket bokklubbarna omsätter men eftersom Bonniers bokklubbar är en del av Bonnierförlagen redovisas det inte separat. Men man kan snabbt dra slutsatsen att det fortfarande är en viktig försäljningskanal både för Bonniers egna böcker och för flera andra förlag.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL