Nextory: Att fler tror på eboken bekräftar vår strategi

Shadi Bitar, VD Nextory

Nextory har hittills varit ensamma om att prioritera eböcker, men får nu konkurrens genom läsplattan Storytel Reader. Nextory väljer dock att se det positiva – dessutom förbereder man sin egen utlandslansering.

– Vi tror på e-boken och har en stor andel e-bokläsare i Nextory. Tittar man på försäljningsstatistiken för Sverige 2017 stod e-boken för den största ökningen, cirka 100 procent och ljudböckerna ökade med cirka 50 procent, säger Shadi Bitar, vd för Nextory.

Han väljer att se det positiva i att Storytel nu väljer att lansera en läsplatta för att få fler att läsa eböcker via sin tjänst.

– Att fler tror på e-boken bekräftar vår strategi och tillväxtplan så det är vi positiva till, säger Shadi Bitar.

Den givna frågan är förstås om Nextory, just med tanke på sitt eboksfokus, själva tittat på möjligheterna att lansera en egen läsplatta eller börja sälja någon av dem som finns på marknaden.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla kundernas läsupplevelse och tycker idag att vi har Sveriges bästa e-boktjänst i vår app. Men digitaliseringen tillsammans med ny teknik erbjuder många spännande möjligheter som vi just nu tittar på, säger Shadi Bitar något kryptiskt.

Storytel lanserar just i land efter land. Nextory har tidigare aviserat att de tänker gå utomlands. Frågan är hur långt de kommit, ifall de börjat skriva avtal med förlag i länder inför en kommande lansering?

– Ja, vi har börjat skriva avtal med förlag utanför Sverige, bekräftar Shadi Bitar.

En fråga som börjat diskuteras allt mer är ersättningsnivåerna för böcker som lyssnas och läses i streamingtjänsterna. Storytel håller fast vid sin revenue share-modell medan de tre övriga valt att betala enligt en fast prislista.

– Vår ståndpunkt kring ersättning är detsamma som tidigare. Vi tycker att det är viktigt att alla fyra aktörer, författare, förlagen, vi och våra kunder samarbetar och har en långsiktig hållbar modell, säger Shadi Bitar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL