Kicki Sehlstedt skildrar ​flickors och unga kvinnors utsatthet i sin debutroman Sweet Lolita

Foto: Anna-Lena Ahlström

I nya Sweet Lolita hamnar läsaren mitt i en spännande historia om ett mord som sker i Stockholms skärgård. Samtidigt nystas en historia upp om unga flickor, övergrepp och hur jakten på bekräftelse utnyttjas av mörka krafter på nätet.

En del författare vet att de är författare redan från början, om än det tar lite tid innan de kommer i mål. Kicki Sehlstedt är en av de författarna. Redan som ung tjej fyllde hon anteckningsböckerna från pärm till pärm, och de ligger allihop sparade på vinden hemma hos pappa. Drömmen på den tiden var att bli journalist, författare och mjölkpaketsförfattare.

– Jag har visserligen inte skrivit på mjölkpaketen ännu, säger Kicki, men jag har jobbat som journalist på en kvällstidning, vars mix av ämnen inte är så långt ifrån mjölkpaketens och precis avslutat min första bok, så jag verkar ha haft en bra känsla för vad jag ville göra redan som barn.

Och visst har hon hunnit med mycket under karriären. Hon har bland annat jobbat med radio, som nyhetschef på en kvällstidning och sedan flera år på tv, bland annat som redaktör för SVT-serien Helikopterrånet och producent på Brottscentralen. Det enda hon skjutit framför sig är bokdebuten.

Det var lite som om hon letade efter rätt ingång och ämne för att kunna komma igång. Den ingången kom när hon insåg att allt hon sett i jobbet hunnit i fatt henne. Att skriva en bok kändes plötsligt tvunget.

Efter att ha mött unga flickor som utsatts för sexuella övergrepp och läst tusentals sidor ur förundersökningar ville hon förvalta kunskapen och bearbeta alltihop. Som yrkesverksam har hon dessutom följt de stora rättsfallen och diskuterat händelserna runt omkring dem med allt från advokater, åklagare och ministrar. Det fanns mycket att bygga på.

– Även om mycket elände varit en stor del av mitt yrke, så lyckades jag länge hålla det ifrån mig privat, säger hon. Men det förändrades när jag blev mamma. När brottsoffren i nätpedofilåtalen ibland var så unga som 11, 12 år och min äldsta dotter bara några år yngre, ville inte berättelserna lämna mig, och jag kände att jag måste berätta de här tjejernas historier.

Sweet Lolita

Sweet Lolita

  • Förlag: Piratförlaget
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska
  • Utgiven: 2018-05-25
  • ISBN: 9789164205643

Men trots att mycket av trådarna i debuten är förankrade i nutid och yrkesliv var det i sin egen historia hon började. Hon gick tillbaka till sin egen tonårsperiod för att gräva i känslorna som fanns då, för att hitta inspiration. För att minnas, hitta stämningen. Och på något sätt sammansmälte sedan allt det med historierna hon mött i jobbet.

– Ja, tyvärr är de unga flickorna som figurerar i boken inte helt fiktiva, säger hon. Matilda, Amanda, Wilma, Ida och Saga är hämtade ur verkligheten och inspirerade av verkliga fall. De befinner sig i en värld där de sociala medierna fått en stor roll. En värld som bygger på bekräftelse och där vuxenvärlden på många sätt är frånvarande.

Och även om de unga tjejerna inte ensamma har fått huvudrollerna i berättelsen, så var det alltså i och med dem alltihop började. När Kicki sedan förstod att hon faktiskt hade en bok att skriva kom plötsligt frågan om hur hon skulle berätta den. När en av huvudkaraktärerna i form av Kajan dök upp gick det inte att värja sig. Det var dags att påbörja arbetet och tvinna ihop trådarna.

Det krävande arbetet med en roman tar sin början

Hon visste redan inledningsvis att hon måste gå in med 200 procent för att det skulle kännas givande och roligt. Och eftersom hon arbetat med kreativa processer hela dagarna i flera år kände hon att hon inte skulle lyckas genomföra projektet om hon inte tog tjänstledigt och koncentrerade sig på att skriva.

– Jag rensade mitt schema under tre månader, säger hon. Under den tiden var jag effektiv eftersom jag visste att jag hade en begränsad tid att göra grovjobbet. Den första månaden gjorde jag framförallt research. Jag läste förundersökningar, bokade intervjuer med poliser, åklagare, it-experter och så vidare. Jag grovplanerade boken.

Nästa steg blev att skriva ner varje scen på små lappar, som hon därefter flyttade över till ett Excel-ark i datorn. Arbetet liknade på många sätt det hon gör inför större journalistiska projekt och tv-program.

De följande två månaderna betade hon av scen för scen och försökte skriva minst 5-10 sidor om dagen. Scenerna kom enkelt på plats och spelades upp som filmer framför ögonen på henne – allt hon behövde göra, som hon själv säger, var att fånga upp alltihop och skriva ner det.

– En vanlig dag lämnade jag barnen på förskolan och skolan och tog sedan en lång promenad, säger hon. Sedan satte jag mig framför datorn och arbetade fram till sen eftermiddag. Ibland hemma, ibland på något café nere i stan. När sommaren sedan kom hade jag fått ur mig hela berättelsen, vilket var mitt mål.

Just den delen var viktig. Med tanke på att det är en spänningsroman är dramaturgin och händelsekedjan en stor del av bygget, och något hon vill få på plats direkt. Men lika viktig var sedan pausen som följde, där manuset fick vila.

När hon plockade upp texten i augusti insåg hon att mycket av jobbet återstod. I den stora redigeringen som följde fördjupade hon karaktärerna och gestaltningen rakt igenom texten.

– Samtidigt insåg jag att hjärnan hade fortsatt jobba med boken hela sommaren, även om jag inte skrivit, säger hon. Jag hittade nya lösningar, skrev om och såg hur materialet långsamt blev bättre.

När de första läsarna sedan skulle titta på manuset var hon rejält nervös. Hon har ett par skrivande människor i sitt liv och lät dem titta på texten. Med hjälp av deras feedback hittade hon i mål och under den kommande påsken skickade hon in manuset till ett förlag. Där fick hon fin stöttning och vässade texten ytterligare.
På frågan om hur hon beskriver sin stil som författare svarar hon att den förmodligen är präglad av åren som journalist.

– Eftersom jag är van vid att ha begränsat utrymme gissar jag att det präglar mitt berättande, säger hon. Som person skummar jag igenom miljöbeskrivningar och partier som inte har någon vikt för historien. Jag hoppas att man vill vända blad hela tiden, rakt igenom Sweet Lolitas 430 sidor.

Författare som inspirerat

Kicki nämner två förebilder som författare: Åsa Larsson och hennes persongalleri i böckerna – hur man bryr sig om dem och hela tiden vill följa deras väg från start till mål. Och sedan har hon förstås ett gott öga till Liza Marklund, som förnyade deckargenren med en kvinnlig hjälte.

– Ja, och så fördjupade hon sina böcker genom att skildra viktiga samhällsfrågor för kvinnor, säger Kicki.

Alla dessa ingredienser, med allt från yrkesliv till förebilder, har på olika sätt inspirerat till den spännande debuten Sweet Lolita. I centrum av berättelsen står två kvinnor: Utrikesreportern Aida Svantesson som bär en hård mask, men på insidan har en skörare sida. och Kajan Berglund, uttalad feminist och professor i … kriminologi, så klart. När de tillsammans ställs inför mordet på Aidas syster måste de samarbeta för att ta reda på vad som ligger bakom hennes död. Och Aida tvingas göra upp både med sitt liv idag och sitt förflutna.

Sweet Lolita

Sweet Lolita

  • Förlag: Piratförlaget
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska
  • Utgiven: 2018-05-25
  • ISBN: 9789164205643

En annan huvudperson i boken är trettonåriga Matilda som hänger runt tillsammans med nyfunna vänner både i verkligheten och i sociala medier. Viktigt för Kicki var att de unga kvinnorna själva skulle få komma till tals i boken, och att det inte bara skulle berättas om dem. Det behövdes ett inifrån-perspektiv.

Och framtiden då?
Med Sweet Lolita känner Kicki att hon har skapat en stabil och bra grund att bygga vidare på i flera böcker till. Hela tiden med berättelser som kommer nära – historier som vi kanske egentligen vill blunda för, men måste se.

Även i fortsättningen kommer hon att dra nytta av sitt intresse för människor och deras drivkrafter. Det var ju den nyfikenheten som fick henne att utbilda sig till kriminolog för några år sedan – en grund som är ytterst värdefull som författare.

Så ja. Det kommer fler böcker. Uppmärksamheten är redan stor kring debuten Sweet Lolita och på en tom vägg där hemma hos Kicki sitter redan ett stort A3-ark uppklistrat på väggen, fyllt med små gula post-it-lappar.

Långsamt kommer uppföljaren på plats. Den kreativa processen är igång. Det finns mycket att berätta och Kicki Sehlstedt vill gärna göra det.

Sweet Lolita

Sweet Lolita
Serie Aida Svantesson
Författare
Förlag Piratförlaget
GenreDeckare, thrillers och spänning
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor430
Vikt720 gr
Utgiven2018-05-25
SABHc
ISBN 9789164205643

Författaren är kriminolog och har lyckats göra en spännande, trovärdig djupdykning ner i ett av vår tids mest avskyvärda brott ... En deckare som kombinerar ett angeläget ämne med en historia som utvecklar sig till en pageturner. Ingalill Mosander, Aftonbladet

 Det bränns i Sommarstockholm, och man kan inte sluta läsa. En skrämmande aktuell och rapp historia. Niklas Sessler, Damernas Värld

Det är en varm försommarvecka i Stockholm. Trettonåriga Matilda Karlsson söker kickar tillsammans med nyvunna vänner i en frånvarande vuxenvärld. Samtidigt hittas en kvinna död efter en bröllopsfest i Stockholms skärgård. Den döda kvinnan visar sig vara syster till journalisten och före detta utrikeskorrespondenten Aida Svantesson.

I efterforskningarna efter systerns död får hon hjälp från oväntat håll, av den kända och frispråkiga kriminologiprofessorn Kajan Berglund. Hon rör sig vant i såväl akademiska kretsar som i tv-världen och blir en viktig pusselbit i Aidas desperata sökande.

Sweet Lolita skildrar livet bakom stängda tonårsdörrar och visar hur jakten på bekräftelse lätt utnyttjas av mörka krafter. Det är en spännande och angelägen bok om flickors och unga kvinnors utsatthet.

Detta är den första delen i en planerad serie spänningsromaner om brotten som sker mitt ibland oss, med journalisten Aida Svantesson och parhästen kriminologiprofessorn Kajan Berglund i centrum.

Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.