Försäljningssuccé för Barnen i Kramdalen – en saga om integritet, tafsare och nättroll

Författarna Andréas & Emelie Sjölander omgivna av Linda Grådal, Patrik Sjöberg och Elaine Eksvärd från Treskablinoll. Foto: Boksmart förlag

Sedan december 2017 har Barnen i Kramdalen – en saga om integritet, tafsare och nättroll sålt i över 10 000 exemplar. Varje såld bok stödjer organisationen treskablinolls arbete för att minska sexuellaövergrepp mot barn.

2017 gjorde Emelie och Andreas Sjölander, det äkta paret bakom förlaget Boksmart, succé med sina historieböcker för barn där hittills fem titlar släppts och en sjätte är på gång.

In emellan historieböckerna har Andreas och Emelie rönt nya framgångar med en helt annan bok – Barnen i Kramdalen – en saga om integritet, tafsare och nättroll. Den är framtagen i ett samarbete med organisationen treskablinoll som med Patrik Sjöberg och Elaine Eksvärd i fronten arbetar för att minska sexuella övergrepp mot barn. Boken släpptes i december 2017 och har hittills sålt i mer än 10 000 exemplar – otroliga siffror som samtliga inblandade är väldigt glada över.

Hur inleddes samarbetet med treskablinoll?
– Det var Emelie som kom på idén och så satte jag mig ner och började skissa på den. Av en händelse sprang Emelie på Elaine i tunnelbanan av alla ställen och de började prata om det. Sedan tog vi vidare kontakt efteråt och började utarbeta en plan, säger Andreas.

I arbetet med boken fick Andreas och Emelie hjälp av experter från treskablinoll om hur man bäst uttrycker sig för barn kring det känsliga ämnet. Även en barnpsykolog har stöttat upp och i den kreativa fasen agerade fem oberoende förskoleklasser testpanel på innehållet.

– Skriv rakt, var rådet vi fick av experterna. Heter det tafsare ska det stå tafsare. Det är en rättfram pedagogik i boken men vi var samtidigt noga med att det skulle vara en klassisk saga. Hela vår grundidé är att jobba genom sagan och humorn i kortfattade texter så att barnen lätt ska kunna förstå och ta det till sig, säger Andreas.

Boken gick till tryckeriet i perfekt tajming med att #metoo-rörelsen tog fart och spred sig som en löpeld. Uppståndelsen kring ämnet som #metoo rörde upp gjorde Barnen i Kramdalen glödhet och redan innan den kommit ut ur tryckpressarna låg den på topplistorna. Därefter har flera skolor och förskolor köpt in den och använder den i undervisningen och även biblioteken har varit snabba med att ta in den.

– Från början satsade vi mest på att nå föräldrar, säger Emelie. När Barnen i Kramdalen kom ut marknadsförde vi den en hel del men sedan har vi legat lågt och den har till viss del spridit sig av sig själv genom att bland annat många bloggare skriver om den. Det hjälper till att Elaine Eksvärd och Patrik Sjöberg delar den och vi får många frågor och kommentarer i sociala medier om hur läsarna ska ta sig an ämnet. Då är det skönt att vi har expertis i ryggen. Det ger oss en trovärdighetsstämpel att de ställt upp och stöttat oss.

Projektet har kunnat förverkligas tack vare sparade vinstpengar från historieboksförsäljningen och Emelie och Andreas står som ensamma finansiärer av hela boken. Treskablinoll får tio kronor per såld bok och i utbyte får Emelie och Andreas Patriks och Elaines namn samt råd och stöd.

– Vi trodde så mycket på det här att vi tog alla risker och kostnader för att driva igenom det, säger Emelie. Det märks att förskolor och skolor börjar vakna till liv – det vi sålt hittills känns som bara början. Vi har gått in med ett par hundratusen för att kunna göra det här men målet är framför allt att kunna ge pengar till treskablinoll och stödja deras arbete. Nu börjar det trilla in förfrågningar om att föreläsa i skolor och på bibliotek och det är jätteroligt. Vi gasar för fullt och jobbar båda två fulltid med detta nu.

Andreas och Emelie ser en stor potential i att kunna sälja boken även utomlands – ämnet är universellt och Andreas drar paralleller till att #metoo-rörelsen fick stor resonans internationellt:

Barnen i Kramdalen skulle fungera i flera länder, säger Andreas. #Metoo slog på bred front och det skulle detta också kunna göra. Det vore spännande att försöka sälja den till utlandet men vi är fortfarande gröna i bokbranschen och tar en sak i taget.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL