Kidsread jagar riskkapital för att kunna växa – och överleva

Kidsread är en boktjänst som vänder sig till barn upp till 12 år med fokus på illustrerade barnböcker. Nu jagar bolaget riskkapital för att växa - och överleva. Foto: Kidsread.

Lite i skuggan av de stora streamingtjänsterna har barnboksappen Kidsread hittat sin nisch. Men nu letar de riskkapital för att växa – och överleva.

– Vi har varit usla på att skaffa riskkapital till Kidsread. Så är det bara, vi måste ge oss själva underbetyg på den punkten. Att ta in externt kapital har varit en del av affärsplanen hela tiden. Det behövs för att marknadsföra tjänsten och nå ut brett till småbarnsföräldrar som är Kidsreads kärnmålgrupp, säger Kåre Halldén, vd och medgrundare.

Kidsread lanserades 2016 och har idag drygt 3 000 användare, som hittills hittat dit via mun-till-mun. Bolaget fick förra året finansiering från Vinnova, inom ramen för den statliga myndighetens satsning på social innovation. Tillsammans med eget kapital från grundarna har det hållit dem flytande hittills.

Kåre Halldén menar att 2018 blir året då Kidreads framtid avgörs.

– Vid någon tidpunkt måste vi bestämma hur länge vi bör driva tjänsten i dess nuvarande form. Till syvende och sist vill vi kunna leverera rejäla digitala intäkter till barnboksförfattare och förlag, och för det krävs större finansiella muskler, säger Kåre Halldén.

Man kan se det som en investerarpitch – här finns ett bolag som söker investeringar. Och det är inte nödvändigtvis så att barnboksnischen är den enda vägen framåt.

– Jag tror att det finns spännande samarbetsmöjligheter med andra aktörer inom bokbranschen. Därutöver har vi vår fina tekniska plattform, som vi investerat mycket pengar i, som kan säljas som ”white label”. Plattformen, alltså appen med tillhörande administrationsverktyg, borde vara intressant för alla förlag med stor illustrerad backlist, som vill ha ett verktyg för att visa upp eller sälja sin katalog digitalt, säger Kåre Halldén.

Kidsread har idag runt 2 000 titlar tillgängliga i tjänsten och nya tillkommer efterhand. Merparten är på svenska med det finns även en hel del titlar på engelska samt mindre antal på spanska, farsi, arabiska och ytterligare några fler språk.

Har det varit svårt att övertyga förlagen att släppa titlar till er?
– Nej, antalet titlar eller förlagens intresse för att tillgängliggöra titlar har inte varit ett problem, tycker vi. Vi har inte heller riktigt samma utmaningar som streamingtjänsterna där man måste ha alla de senaste titlarna för att tillfredsställa abonnenterna. Illustrerade barnböcker är till exempel inte lika nyhetsberoende, säger Kåre Halldén.

Han menar att de får bra och positiv feedback från användarna av tjänsten och antalet abonnenter fortsätter öka, men det går för långsamt. Priset på 49 kr/månad borde inte heller vara en tröskel.

– Alla som använt Kidsread tycker att det är en riktigt bra och prisvärd barnbokstjänst, men när det kommer till att övertyga finansiärer om att vara med på resan har vi gått på pumpen. Många riskkapitalister har blivit kunder efter att ha träffat oss, så att deras barn kan läsa böcker i Kidsread, men längre än så har vi inte nått ännu, säger Kåre Halldén.

– Om jag summerar våra kunderfarenheter så gillas Kidsread skarpt av de som väl hittar till oss. Vårt problem är att vi inte haft de finansiella resurserna för att marknadsföra tjänsten brett.

En annan utmaning för Kidsread är att man än så länge bara finns på iOS-plattformen, alltså för iPhone/iPad. Android står trots allt för en växande del av den svenska marknaden för mobiler/surfplattor, kanske uppemot halva.

– Android-versionen har vi pratat om länge, det stämmer. Många har varit besvikna över att hitta till Kidsread för att sedan upptäcka att vi inte har en Android-version. Och för att utveckla och marknadsföra den behövs lite mer finansiella muskler, säger Kåre Halldén.

Så frågan är nu närmast: Kommer Kidsread att hitta riskkapital, bli uppköpta av någon bokhandlare/förlag eller går tjänsten i graven under 2018?

– Jag tror stenhårt på vår ebokstjänst. Vill vi få barn att läsa så handlar det om att böcker är tillgängliga på de digitala plattformar som de redan använder. Där fyller Kidsread en funktion bland böcker för yngre som är rikt illustrerade, säger Kåre Halldén.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL