Samskapande bokprojekt engagerar nära 600 personer

Organisationen The Book of Collaboration vill hitta nya sätt att ta fram böcker.

Med samarbete som ledord vill The Book of Collaboration skapa bättre arbetsplatser. Det första projektet är en serie handböcker i miniformat.

I februari 2018 grundades rörelsen The Book of Collaboration av Anna Gullstrand, Åsa Silfverberg och Roger Sjögren, alla med koppling till den kreativa business-skolan Hyper Island. Syftet är att på olika sätt skapa engagemang och effektivitet i team och på arbetsplatser. Rörelsen beskriver sig själv som en nätverksorganisation som knyter ihop människors kreativitet och kompetenser.

– Globalt är bara 15 procent engagerade på sina arbetsplatser, och siffran för Sverige är 14 procent, säger Anna Gullstrand. Vi började prata om hur mycket kraft och kreativitet som går förlorad idag, och att vi och vårt nätverk satt på verktyg som kan förändra detta. Vi tror att många medarbetare och ledare vet vad som skapar högt engagemang, men de behöver konkreta modeller som stöttar i hur de konkret kan göra.

Det första projektet blir att själva ta fram en serie miniböcker som ska handla om hur individer och grupper kan utvecklas och nå sin fulla potential. Böckerna är tänkta att publiceras löpande, både i tryckt och digital form, och kommer att ta upp ämnen som ledarskap och teamutveckling.

Bokserien skapas dock inte på traditionellt vis. Kärnan i The Book of Collaboration är samskapande och teamarbete, vilket återspeglas i bokprojektet: i dagsläget är 550 medskapare från 40 olika länder engagerade i nätverket, utöver de 40 som arbetar med projektet mer direkt.

Anna Gullstrand är en av grundarna till nätverksorganisationen The Book of Collaboration.

– Visionen längre fram, när vi har prototypat den första mini-boken, är att självorganiserande team runt om i världen ska kunna skapa miniböcker inom relaterade ämnen, så länge de tar avstamp i projektets grundvärderingar och metodik, använder nätverket för feedback och kvalitetssäkring samt arbetar inom ett givet grafiskt ramverk. Alla böcker ska innehålla hands-on metodik och övningar. Vi tittar också på ersättningsmodeller för de som bidrar, för att skapa värde för dem.

Vad ser ni för fördelar med att ta fram böcker på det här viset?
– Massor! Ett, vi kan skapa större resultat snabbare. Med resultat menar vi mer engagemang på världens arbetsplatser, vilket skapar värde på så många nivåer. Två, kvalitén blir högre när man samarbetar, när det görs på ett strukturerat sätt. Tre, genom nätverket kan vi komma i kontakt med bland annat forskare och intervjuobjekt. Fyra, nätverket bidrar till att sprida projektet, så att budskapet når fler, säger Anna.

Organisationen har valt att inte använda sig av ett förlag utan kommer att ge ut sina böcker under egen flagg. Just nu pågår en crowdfundingkampanj på Kickstarter för att finansiera bokprojektet. Målet är satt till 350 000 kronor och hittills har man uppnått 100 000. Om allt går vägen kommer böckerna att ges ut som POD via Publit.

– Vi vill att alla människor ska bli bättre på att samarbeta och samskapa, säger Anna. Vår planet och mänskligheten står inför stora utmaningar. För att hitta lösningar behöver människor från olika världar mötas – från politiken, akademin, näringslivet och den ideella sektorn. Men det räcker inte med att samla smarta människor i ett rum, vi behöver addera metodik som förlöser innovation. Formatet är sekundärt, utöver miniböcker kanske det blir podcast, online training eller fysiska lärandesessioner.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL